Guia de l’activista pel català

Òmnium Cultural ha publicat a la xarxa la Guia de l’activista pel català, un recurs interactiu que recull consells, orientacions i accions per promoure l’ús social del català en diferents àmbits i parlants, especialment entre infants, joves i nous parlants.

La guia està estructurada en quatre apartats.

01. Dia a dia. És un compendi de 7 accions que poden fer tots els parlants de la llengua per contribuir a fer més visible el català, des de començar converses en català, seguint per mantenir-ne l’ús en les diferents interaccions que fem, fins a optar pel consum cultural en aquesta llengua.

02. Infants. Aplega un seguit de recursos com ara contes, música, espectacles, revistes, televisió, cinema, propostes didàctiques, continguts de youtubers i influencers… en definitiva, una àmplia oferta de lleure infantil que es pot utilitzar per fomentar l’ús de la llengua a l’escola, en les activitats extraescolars i a la llar.

03. Joves. Idees i recursos adreçats als joves, perquè, com recull la guia, “si ets jove, el futur del català també depèn de tu. Cuidar la llengua és cuidar l’entorn i implicar-te en el lloc on vius. Progressa, comparteix i reivindica’t en català. Podràs recollir una pilota d’or i publicar una cançó amb 41 milions de reproduccions. Si ets jove, treu la llengua sense cap límit!”.

04. Nous parlants. S’hi apleguen estratègies i recursos per aprendre català, des de cursos presencials i en línia, fins a materials interactius, passant per la participació en parelles lingüístiques o l’acompanyament de grups de nous parlants de català.

En tots aquests apartats s’ofereixen consells i recursos per potenciar l’ús del català en cadascun dels quatre àmbits i categories de parlants, que es complementen amb arguments per mantenir la llengua en situacions complexes i amb enregistraments de testimonis que comparteixen la seva experiència. Consells, orientacions, recursos i experiències es van desplegant en cadascun dels capítols en què s’organitzen els apartats, i constitueixen petites píndoles per anar llegint, escoltant i reflexionant.