No em treguis la llengua

L’escola rural Pont Trencat (ZER Baix Montseny), de Santa Maria de Palautordera, ens fa arribar una bona pràctica que han dut a terme per potenciar el català en diversos espais del centre.

Objectius que es plantegen:

• Potenciar l’ús del català en diversos espais del centre.
  • Potenciar l’ús del català en les activitats d’expressió oral a l’aula i en els espais informals del centre.
  • Augmentar l’estima i el respecte per la llengua catalana.

Descripció de l’activitat:

El curs passat, a l’Escola Pont Trencat es va observar que la mainada havia deixat de parlar català a gairebé tots els espais. Ens vam adonar que el català tenia una connotació negativa, sobretot a partir de 3r de primària.

Ja fa anys, vam començar a fer activitats per consolidar l’ús del català (per exemple, els projectes ràdio ReptE i bibliopati en família). El curs passat, vam decidir fer la formació ULAE per capgirar la situació lingüística del centre. El primer que vam fer va ser una DAFO i, amb el resultat obtingut, vam elaborar el Pla de Comunicació, que inclou un decàleg per a una bona comunicació, regula la comunicació interna, externa i en cas de crisis, i desenvolupa el pla d’acció amb activitats i avaluació.

En aquesta bona pràctica, us presentem tres activitats engrescadores que pretenen crear un sentiment de pertinença, d’apropiació i de prestigi del català.

• Per als més petits de l’escola, va sorgir la idea de la Neu, que és un ninot que està present en els moments d’expressió oral espontanis per recordar l’ús del català.
  • Per als més grans de l’escola s’ha desenvolupat el taller de cartelleria, que va començar amb la visualització de la llengua catalana al centre, fins arribar a elaborar uns eslògans amb la finalitat d’augmentar l’ús del català a l’escola. El producte final de l’alumnat són uns cartells que estan penjats a diferents espais de l’escola. El més important d’aquesta activitat ha estat el canvi que hem observat en el nostre alumnat, que ha començat a veure el català amb estima, respecte i consideració, i a fer-lo servir de forma espontània.
  • Per a tota l’escola, estem engrescant a sumar-se a l’ús del català fent servir el pot activador, que consisteix a anar omplint un pot amb boles cada vegada que es fa un ús espontani del català. La canalla participa amb il·lusió perquè quan s’ompli el pot farem una festa per celebrar que hem assolit la fita de tornar a sentir pels passadissos, al pati i a les entrades i sortides, que tothom parla en català.

Escola Pont Trencat. Santa Maria de Palautordera