Propostes del Consell Lingüístic Assessor

El Consell Lingüístic Assessor, creat l’1 de març de 2022, té com a funcions definir les estratègies necessàries per impulsar la llengua catalana (i occitana, on escaigui) als centres educatius, d’acord amb els principis del règim lingüístic del sistema educatiu a Catalunya, proposar criteris per a la revisió i actualització del contingut dels projectes lingüístics, i assessorar el Departament en relació amb aquelles iniciatives que afectin la llengua vehicular de referència, el català o l’occità, segons el cas.

L’òrgan està presidit per la doctora en lingüística de la Universitat de Barcelona, Maria Carme Junyent, i el componen 13 personalitats acadèmiques i expertes del món acadèmic (Teresa Cabré, Joan Manuel del Pozo, Jaume Ametller, Marina Massaguer i Héctor Ruiz), divulgadors (Pol Gisé), Llengua, interculturalitat i cohesió social (Immaculada Buñuel), Consell Escolar de Catalunya (Jesús Viñas), Entitats (Marina Gay) i Docents (Conxita Gimeno, Olga Quesada, Alba Granell i Carla Benet).

El resultat final de les reunions del Consell Lingüístic Assessor del Departament d’Educació s’ha concretat en un document amb un preàmbul i cinquanta propostes, que va ser aprovat i presentat públicament en roda de premsa el dia 22 de juny de 2022.

La presidenta del CLA, va destacar, en la roda de premsa en què es van presentar les conclusions, les propostes i mesures següents: la llengua de docència no la podran triar els professors, s’avaluarà la competència en català de tothom qui participi en el procés educatiu, educació ha de definir un marc comú per crear i revisar els projectes lingüístics, el projecte lingüístic s’ha de revisar i avaluar anualment, la llengua de l’escola no pot cenyir-se a cap percentatge sense fonament pedagògic, creació d’una comissió encarregada del seguiment i l’avaluació dels projectes lingüístics, a quart d’ESO es farà una prova específica per acreditar el nivell de català, visites d’influencers que fan servir el català a les xarxes socials a tots els centres educatius, organització de concursos digitals perquè es facin produccions en català a les xarxes, i apropar els continguts de la CCMA a les aules.