Programa d’Innovació d’Acceleració de la Transformació Educativa / Eines per al Canvi

El Departament d’Educació impulsa iniciatives de col·laboració, de corresponsabilitat i de treball conjunt entre els diferents agents i actors educatius amb l’horitzó comú de canvi educatiu que parteix d’una concepció inclusiva i orientadora de l’educació i que ha de comportar una transformació global del sistema educatiu.

La Direcció general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital i el Consorci d’Educació de Barcelona han acordat impulsar conjuntament les dues iniciatives del Programa d’innovació pedagògica d’acceleració de la transformació educativa i el programa Eines per al Canvi del Consorci d’Educació de Barcelona, ateses les similituds entre ambdós programes.

El programa d’innovació pedagògica d’Acceleració de la transformació educativa / Eines per al Canvi (PAcTE) és un programa que promou l’actualització del projecte educatiu dels centres participants amb l’acompanyament professional i la dotació dels recursos i les eines necessàries per impulsar processos de transformació educativa en els àmbits de l’organització, les metodologies d’ensenyament i aprenentatge, i el treball en xarxa intern i amb l’entorn.

​​Les actuacions i recursos del programa impulsen una revisió del propòsit institucional i l’organització del centre, així com les metodologies de treball, la cultura de l’avaluació i la incorporació de mesures d’inclusió i equitat educatives. Aquest procés planificat es fonamenta en un aprenentatge centrat en l’alumne que implica canvis significatius en els projectes educatius dels centres que afecten les pràctiques i metodologies docents, l’organització, i el funcionament dels centres, en un escenari d’autonomia, descentralització i coresponsabilitat.​

Els objectius del Programa d’acceleració de la transformació educativa són els següents:

    • Incorporar com cultura de centre, procediments i estratègies reflexius que possibilitin la transició sistemàtica des dels models tradicionals d’ensenyament-aprenentatge al model definit pel marc de referència de la transformació educativa, i que condueix a reformular el perfil competencial dels docents i la seva capacitació i formació.
    • Actualitzar els projectes educatius dels centres per incloure múltiples metodologies de treball globalitzat, l’avaluació formativa i competencial, la redefinició del propòsit institucional i de l’organització del centre, i la incorporació de mesures universals d’inclusió i equitat.
    • Apoderar els centres educatius com a motor de canvi per aconseguir una ciutadania crítica i solidària que vetlli per una convivència pacífica, responsable i conscient, capaç d’adaptar-se als reptes i a les aspiracions del segle XXI i de fomentar els valors i les competències adequades per aconseguir un creixement sostenible i inclusiu.

S’emmarca en els tres àmbits definits en el Marc de la innovació pedagògica:

    • Àmbit 1: metodologies i recursos per a la millora de l’ensenyament i l’aprenentatge.
    • Àmbit 2: l’organització i gestió educativa.
    • ​Àmbit 3: relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.

Normativa

    • Resolució EDU/33​1/2021​, de 9 de febrer, per la qual es modifica la Resolució EDU/523/2020, de 24 de febrer, per la qual s’aproven les bases generals per a la participació en programes d’innovació pedagògica.
    • Resolució EDU/572/2021, de 25 de febrer, per la qual es modifica la Resolució EDU/772/2020, de 24 de març, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica d’acceleració de la transformació educativa.​
    • Resolució EDU/772/2020, de 24 de març, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica d’acceleració de la transformació educativa.​
    • Resolució EDU/523/2020, de 24 de febrer, per la qual s’aproven les bases generals per a la participació en programes d’innovació pedagògica.​

Podreu trobar tota la informació a la Intranet.