Les possibilitats didàctiques del còmic són molt diverses. A banda de ser útil com a mitjà per fomentar el gust per la lectura, esdevé una eina molt interessant per treballar altres destreses lingüístiques, com ara l’expressió escrita o el llenguatge no verbal. El gènere del còmic és accessible a qualsevol lector, sobretot el més jove, al tractar-se d’un material breu, motivador i atractiu, amb una sintaxi senzilla, però mantenint la riquesa lingüística. El suport gràfic permet treballar la lectura del missatge gestual, del moviment i de la imatge, a més de la llengua, d’una manera amena. Sovint s’hi tracten temes actuals, cosa que ajuda als alumnes a construir un pensament crític.
En aquesta línia de difusió del còmic com a recurs didàctic, el passat 25 de març el Servei d’Educació al Llarg de la Vida, juntament amb el Consolat d’Estats Units a Barcelona, va organitzar dues activitats (un taller i una masterclass) en sengles escoles d’adults, el CFA Freire i el CFA Bon Pastor. Aquestes activitats van estar conduïdes per l’Alitha Martínez, una prestigiosa artista de còmic nord-americana premiada amb el prestigiós premi Eisner al 2018 i professora a l’Escola d’Arts Visuals de Nova York. Amb més de 18 anys d’experiència en aquest camp, ha treballat per a Marvel Entertainment en còmics tan coneguts com els de Black Panther: World of Wakanda, Iron Man, Marvel Age: Fantastic Four i New 52 Batgirl.
Els alumnes van tenir l’ocasió de conèixer el procés de creació d’un còmic o una novel·la gràfica i d’iniciar-se en la creació d’un personatge de còmic. Per altra banda, conèixer la història de la carrera professional de l’Alitha, la qual va patir episodis de discriminació racial i de gènere, els va servir per conscienciar-se de la importància de lluitar contra els estereotips. Finalment, i no menys important, el fet d’haver de seguir les explicacions de la ponent i interaccionar amb ella, els va servir per posar en pràctica la comprensió i l’expressió oral en llengua anglesa en un context real, significatiu i motivador.
Animem els centres d’adults a introduir els còmics com a eina didàctica, i recordem que a l’entorn ARC podreu trobar dues unitats didàctiques específicament dissenyades per alumnes de CFA basades en aquest gènere.
|
|
|