Guió de la primera sessió - Primera part
Notícies i Novetats Area CD
Les principals notícies de l’Àrea de Cultura Digital es poden seguir bé mitjançant el hashtag #sessioN_1920 del Nodes de la XTCD (N serà el número de sessió), o bé per les que es relacionin en aquesta mateixa pàgina. En el moment de publicar aquest document, encara no hi ha cap notícia publicada. Per aquesta primera sessió podeu seguir l'etiqueta #sessio1_1920.
Presentació de la XTCD
En aquest vídeo es presenta la transformació dels Seminaris TAC en la Xarxa Territorial de Cultura Digital.
Definició de l’estructura global dels seminaris
Presentació del gràfic de la XTCD http://bit.ly/xtcd-grafic amb el suport de la taula de l’estructura de les 5 sessions.
Notícies i Novetats d’àmbit territorial
Espai per a les notícies i novetats que es generen als diferents àmbits territorials.
Guió de la primera sessió. Segona part
Exposició i treball al voltant del tema: Programació i robòtica educatives
Espais per exposar el tema:
-
-
-
- Sessió del Seminari TAC sobre Robòtica a l’aula
- Nodes de Programació i Robòtica
-
-
Indicacions
-
-
-
- Els dos enllaços als espais esmentats us porten a dos llocs web amb continguts sobre programació i robòtica educatives que han de permetre donar a conèixer, a les persones participants, informacions i recursos diversos sobre els dos temes.
- Exposeu-los a la sessió presencial com a llocs on trobar informació i feu que els participants els consultin per veure el contingut i les possibilitats que ofereixen.
-
-
CodeWeek
Aquest any es torna a celebrar la Setmana Europea de la Programació (http://codeweek.eu), amb el suport de la Comissió Europea i amb l'objectiu de promocionar l'aprenentatge de la programació. Aquest any la convocatòria és del 5 al 20 d'octubre.
Si heu participat en activitats relacionades amb la programació o la robòtica o en teniu de previstes, malgrat no es facin dins les dates de la Codeweek, us animem a que les publiqueu al web oficial (http://events.codeweek.eu). D'altra banda, enlloc de fer una publicació on digueu totes les activitats que organitzeu, és més recomanable que les publiqueu per separat per tal de donar-les-hi més visibilitat.
Guió de la primera sessió. Tercera part
Espai de Cocreació. Fases repartides en les 4 primeres sessions dels seminaris. Dins d’aquesta 1a sessió, es comença a definir quina Proposta Didàctica es vol desenvolupar, per equips i s’arrenca el procés de cocreació. S’utilitza el mètode Design Thinking com a EduHack.
Disposeu de múltiples i diversos exemples de propostes didàctiques generats a les dues edicions que s'han fet de l'EduHack.
Sobre el Design Thinking
"El pensament creatiu (o Design Thinking, en anglès) es refereix a l'acte de dissenyar activitats cognitives específiques que els dissenyadors apliquen durant el procés de disseny.
El pensament creatiu és una metodologia no exclusiva per dissenyadors, que ajuda les persones a entendre i desenvolupar maneres creatives per solucionar un assumpte específic.
Dins l'educació típicament agafa tres formes: ajudar als administradors escolars a buscar solucions tot basant-se en els problemes, a desenvolupar lliçons més creatives, i posar en marxa habilitats de pensament creatiu. A més d'enriquir el currículum i millorar les perspectives de l'estudiant, el pensament creatiu pot també beneficiar als educadors. Els investigadors han proposat que el pensament creatiu pot preparar als educadors per integrar la tecnologia a l'aula." Font: Wikipèdia
L’ús del mètode Design Thinking permet desenvolupar propostes didàctiques transversals, innovadores, inclusives i internivells.
Fases del Design Thinking
Font: Eduhack
Sobre els ODS a l'educació
Presentació dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible
El punt de partida dels seminaris de la Xarxa Territorial de Cultura Digital són els Objectius de Desenvolupament Sostenible de la UNESCO. Aquests objectius promouen un món més igualitari, digne i sostenible a partir de 17 reptes relacionats amb el medi ambient, la societat i l’economia.
Les propostes que es generaran dins aquests seminaris han de basar-se en un o més d’un d’aquests reptes amb la finalitat de generar propostes didàctiques d’aula, de centre educatiu o de comunitats més àmplies.
El document “Educació per als ODS: Objectius d’aprenentatge” del Centre UNESCO Catalunya facilita orientacions sobre com pot contribuir l’educació per assolir els ODS.
Clic a la imatge per accedir al document
En aquesta web disposeu d'idees i estratègies sobre com aplicar el ODS a l'educació amb informacions guiades:
Clic a la imatge per accedir al document
Temporització de les Fases del Design Thinking distribuïdes en les 4 sessions del seminari
Important: Cal que els documents que es posin a les parets es desin al final de cada sessió.
Cliqueu la imatge per veure la versió operativa
Més informació de les fases del Design Thinking
Si voleu aprofundir en cadascuna de les fases i, fins i tot, utilitzar les plantilles que s’hi proposen, disposeu de tot el què s’ha desenvolupat a https://projectes.xtec.cat/eduhack
Exemple Eduhack - Fase 0 COMENCEM
Exemple Eduhack - Fase 1 EMPATITZAR
Exemple Eduhack - Fase 2 INSPIRAR-DEFINIR
Exemple Eduhack - Fase 3 IDEAR
Exemple Eduhack - Fase 4 PROTOTIPAR
Exemple Eduhack - Fase 5 COMPARTIM
Gràfic interactiu - http://bit.ly/xtcd-grafic
Els Seminaris TAC passen a anomenar-se Xarxa Territorial de Cultura Digital.
Al llarg de les quatre primeres sessions del seminari, seguireu una única activitat...., un únic tema troncal que engloba múltiples temes. Es tracta de desenvolupar una proposta didàctica basada en un Objectiu de Desenvolupament Sostenible ODS però que integri diverses metodologies, temes i estratègies.
A la cinquena sessió serà quan presenteu les produccions creades al seminari o elaboracions externes incloses en altres projectes com mòbils.edu, transformació digital i altres.
Eixos temàtics dels Seminaris de coordinació CD, tant dels presencials com del telemàtic, per al curs 2019-2020:
A tenir en compte
-
- Es recomana la itinerància de les seus de les sessions.
- Recordeu que a les sessions hi pot participar altre professorat dels centres, que no siguin coordinadors i persones docents interessades de centres concertats.
- Si és possible, els equips de treball dins dels seminaris caldria que estiguessin formats per seguir el procés de cocreació al voltant de projectes d’innovació diversos (mòbils.edu, innovació, transformació...), tant per la diversitat com per caminar cap a la hibridació.
- Hi ha prevista la realització de Webinars lligats als temes troncals dels seminaris. Deixem la porta oberta a atendre peticions de webinars de temes que es proposin als seminaris.
Es posa a disposició dels seminaris (XTCD) aquest lloc web, a la plataforma NODES https://projectes.xtec.cat/xtcd/ amb espais de comunicació integrats i per a compartir propostes i experiències sorgides dels propis seminaris o d’altres projectes d’innovació.
Calendari
A títol orientatiu, variable en funció de cada territori, les dates de les sessions són:
-
-
-
- Sessió 1 - Darrera setmana d’octubre
- Sessió 2 - Darrera setmana de novembre o primera de desembre
- Sessió 3 - Darrera setmana de gener
- Sessió 4 - Segona setmana de març
- Sessió 5 - Tercera setmana de maig o posterior. Trobada d'intercanvi
-
-