Diversitat lingüística i cultural: per què i com?

Avui dia, el contacte entre llengües i cultures es troba tan present en el món que resulta difícil trobar societats monolingües i monoculturals. Certament, el multilingüisme i la multiculturalitat formen part cada vegada més del nostre dia a dia (globalització, mobilitat intercontinental, accés a Internet, etc.). Aquest fet posa en relleu la necessitat creixent de potenciar la comunicació entre els ciutadans i ciutadanes del món i de construir una societat lingüísticament i culturalment diversa, en què les llengües i cultures conviuen en un mateix espai. 

Més enllà del paper que té l’anglès com a lingua franca, cada cop és més necessari respectar i valorar la diversitat lingüística i cultural no només present a la nostra societat, sinó també a les nostres aules. De fet, al llarg d’aquestes últimes dècades, s’ha parlat molt de la importància d’emfatitzar la competència plurilingüe i intercultural. En aquest sentit, i com a mostra d’això, el Departament d’Educació va considerar rellevant publicar un model lingüístic en què es proposa un marc per a l’aprenentatge i ús de les llengües en un context educatiu multilingüe i multicultural. En efecte, el treball amb diverses llengües i cultures ens enriqueix a nosaltres mateixos i al nostre alumnat i, a més a més, garanteix una educació equitativa, cohesionada i transversal. També és en la cerca d’aquesta transversalitat quan es fa palès el fet que com més ampli sigui el ventall de llengües i cultures compreses a l’aula (i la valoració d’aquestes), més ric serà el nostre bagatge lingüístic i cultural.

A continuació us oferim una infografia amb diversos recursos agrupats en diferents categories que us poden ajudar a tractar la diversitat plurilingüe i pluricultural a les aules.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>