Educació en mitjans audiovisuals: la ràdio com una eina pedagògica

Els mitjans de comunicació tenen un paper primordial en la nostra societat i, si més no, des dels centres educatius, és essencial educar-ne en un bon ús. Amb l’aplicació de diverses estratègies didàctiques en l’àmbit de la comunicació audiovisual podem reforçar el vincle afectiu entre els docents i l’alumnat, facilitar un aprenentatge significatiu i establir vincles entre el currículum i l’experiència vivencial.

En aquest sentit, l’ús de la ràdio com a eina pedagògica per compartir coneixements, opinions, il·lusions o preocupacions pot esdevenir una activitat complementària per treballar les competències lingüístiques i consolidar la connexió entre el centre educatiu i el món que ens envolta.

En el cas de l’aula d’acollida, incorporar el treball a l’aula a partir dels mitjans de comunicació suposa tot un repte, però dissenyar i realitzar un programa radiofònic esdevé una magnífica oportunitat per potenciar l’ús de la llengua d’aprenentatge. Un cop hem delimitat el nivell de competència lingüística del nostre alumnat, podem proposar-los diferents tipus d’activitat, amb menys o més càrrega cognitiva, que serviran per acompanyar-los significativament en l’assoliment de la competència lingüística i també en l’àmbit emocional, tot construint ponts de comunicació entre la cultura d’origen i la cultura d’acollida.

En aquest article us proposem algunes activitats que es poden dur a terme a l’aula en funció del nivell de llengua que hagi assolit l’alumnat. Recordeu que podeu fer servir les pautes d’observació fetes a partir del Marc Europeu Comú de Referència.

Si el vostre centre no disposa dels recursos audiovisuals necessaris per dur a terme algunes activitats que es poden fer en directe, sempre podeu crear un podcast a partir d’aplicacions com Spreaker o Audacity, i compartir-lo al web del centre.

A Ràdios escolars en xarxa i a Comsoc podreu explorar experiències de diferents emissores escolars.

Si heu dut a terme alguna activitat on heu treballat els mitjans de comunicació a l’aula d’acollida, us animem a compartir-la amb tots nosaltres a l’apartat de comentaris. Moltes gràcies!

1. Roser

Fantàstic aquests consells per realitzar un espai radiofònic amb alumnat nouvingut. De fet, la ràdio és una eina molt potent per treballar amb tot l’alumnat, especialment per treballar les competències de l’àmbit lingüístic però també les dels àmbits Digital i Personal i Social.
    Gràcies pel material!