Les proves d’avaluació de les aules d’acollida

Des de l’inici de la implementació de les aules d’acollida (curs 2004-2005), s’han aplicat instruments d’avaluació per tal de valorar el grau d’assoliment de dos objectius essencials pel que fa a l’alumnat nouvingut d’origen estranger: la integració al medi escolar i l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana.

Tenint en compte aquests dos objectius, les proves d’avaluació de les aules d’acollida esdevenen per al centre educatiu una eina fonamental per valorar com s’estan portant a terme tant el procés d’integració escolar com l’aprenentatge de la llengua i, de forma especial, quin ha estat l’impacte de l’aula d’acollida com a recurs d’acceleració d’aquests dos processos.

Tots els centres educatius que atenen alumnat nouvingut d’origen estranger, disposin o no de dotació específica d’aula d’acollida, poden fer ús d’aquestes proves com un instrument més que permeti, a tot l’equip docent, valorar el progrés del seu alumnat en l’adquisició de la llengua catalana i en la integració al nou entorn escolar. I encara amb més motiu aquest últim curs, al llarg del qual els condicionants organitzatius provocats per la pandèmia han marcat significativament la diversitat d’opcions estructurals dels nostres centres educatius.

A partir d’aquesta valoració, es poden reestructurar i reorientar, si escau, aquest i altres recursos encaminats a generar un entorn efectiu per facilitar a l’alumnat nouvingut autonomia personal i social i accés als currículums escolars.

El resultat d’aquestes proves demanarà una anàlisi acurada on sorgiran qüestions, preguntes i dubtes que ens duran a revisar quins aspectes ens cal millorar i formular-los en objectius concrets de caràcter metodològic que requeriran una reflexió pedagògica en el si de l’equip docent que atén l’alumnat nouvingut d’origen estranger. Aquest equip docent és qui haurà de decidir les estratègies futures que s’utilitzin a l’aula (d’acollida i ordinària) i també les estructures organitzatives de suport que caldrà desplegar des del centre educatiu.

En aquest sentit, tant el procés d’anàlisi dels resultats de les proves com les decisions que es prenguin al final han d’anar orientades als objectius ja esmentats: aconseguir una millora en el procés d’integració escolar i en l’adquisició del nivell de la llengua d’aprenentatge

Un cop corregides les proves, els centres educatius dotats amb aula d’acollida poden introduir les dades en l’aplicació informàtica que trobaran disponible en aquest enllaç a partir de l’1 de juny de 2021

Aquesta aplicació, quan ja s’han introduït les dades de les respostes de l’alumnat, permet al Departament d’Educació obtenir una visió global de les característiques d’aquests alumnes que, relacionada amb els resultats de les proves de llengua i les enquestes d’integració, facilita fer uns estudis més amplis sobre els processos d’adaptació escolar i de l’aprenentatge de la llengua, valorar l’eficàcia de les aules d’acollida com a instrument per generar una millor acollida i integració de l’alumnat nouvingut, i també per definir propostes de millora i futures línies d’intervenció institucional.

Us facilitem un document d’orientacions sobre l’aplicació de les proves i per fer una anàlisi reflexiva dels resultats i recordeu que també podeu comptar amb la col·laboració i l’assessorament del vostre assessor o assessora LIC.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>