Propostes per seguir aprenent i practicant català a l’estiu

El final de curs és un bon moment per proposar als nostres alumnes tasques i activitats enriquidores i motivadores per a l’estiu, diferents de les que fem habitualment durant el curs escolar, que els permetin seguir avançant en l’aprenentatge de la llengua catalana. Aquestes activitats han d’ajudar els nostres alumnes d’origen estranger a consolidar tot allò que han après a l’aula d’acollida i a l’aula ordinària, posant-ho en pràctica en nous contextos.

Recomanar als alumnes un pla d’estiu és una bona manera perquè no desconnectin del tot dels aprenentatges i continguts escolars. Alhora, és un excel·lent recurs per proposar tasques i activitats que sovint, per manca de temps, no es poden fer durant el curs.

Recomanar que recullin tot allò que han fet durant l’estiu, en suport material o audiovisual, per compartir-ho amb els companys a l’inici del nou curs, pot resultar-los molt motivador, i és una bona estratègia per presentar-se als nous companys a l’inici del curs següent, i fomentar els lligams amb els companys amb qui ja es compartia aula mesos enrere. El recull de les tasques de l’estiu pot prendre diferents formes. Us en proposem algunes que, a més d’ajudar-los a practicar competències comunicatives, personals i digitals, serà un record de les vacances que podran conservar.

• Un diari d’estiu en paper, amb textos, fotografies, dibuixos, retalls de diari o de revistes, tríptics de llocs que hagin visitat, entrades d’algun concert o museu, tiquets d’autobús… Es poden proposar apartats per al diari d’estiu, com ara: un menjar nou que he tastat, un amic nou, un lloc nou descobert, el meu gelat preferit, un llibre que he llegit, la millor pel·lícula que he vist, la cançó d’aquest estiu, la notícia que més m’ha impactat…
  • Aquest mateix diari d’estiu pot adoptar forma de presentació digital. S’hi pot incloure tot el que s’ha proposat per al diari en paper, amb més o menys apartats, i fins i tot es pot acompanyar amb música de fons.
  •  Un enregistrament de vídeo, amb un resum d’allò que s’ha fet durant l’estiu, gravat en diferents moments de les vacances i en diferents llocs. Es pot convidar els amics i la família a participar-hi.
  • La capsa de l’estiu pot contenir allò més representatiu de l’estiu (una bosseta amb la sorra de la platja a què s’ha anat, entrades d’esdeveniments a què s’ha assistit, un poema, una cullereta de gelat… tot hi cap!). S’hi poden incloure targetes amb anotacions escrites sobre llocs, amics nous, menjar de l’estiu… i també pot ser el lloc on es guarda la llibreta o diari d’estiu.

Tant en l’article publicat en aquest mateix nodes l’any passat, com en el document Propostes o orientacions per a l’alumnat nouvingut, trobareu molts altres recursos i materials per ajudar els alumnes en la continuïtat dels processos d’ensenyament i aprenentatge, en el manteniment d’hàbits escolars, així com per acompanyar-los.