“Un lloc estrany”

Les possibilitats d’aprenentatge que ofereix visionar vídeos en contextos educatius són molt variades. Us presentem “Un lloc estrany”, una sèrie documental de 13 capítols produïda per TV3 fa uns anys i que és un material molt interessant que encara podeu trobar a “la carta”.

En aquesta sèrie, Catalunya i els catalans són vistos pels ulls de seixanta homes i dones nouvinguts, però que ja fa prou temps que hi viuen i han vist i experimentat moltes coses. “Un lloc estrany” és, doncs, un retrat de Catalunya i els catalans fet per aquestes seixanta veus amb ànima antropòloga, carregat de curiositat, d’humor, de crítica, de complicitat i de sorpresa.

Cada capítol té una durada de 25 minuts i aborda un tema diferent. Us en suggerim uns quants per començar: l’educació, la religió: creences i rituals, la família, la gastronomia, els diners, les relacions de parella, la llengua catalana, la vida social amb els catalans, en què consisteix ser català i l’aventura de migrar

Podeu utilitzar els vídeos per treballar la comprensió oral i la capacitat d’observació del vostre alumnat tot fent preguntes després del visionat o bé amb qüestionaris amb caselles de verificació. Atès que cada vídeo tracta sobre un tema, també us pot anar molt bé treballar col·laborativament el vocabulari i els camps lexicosemàntics utilitzant algun recurs TIC.

Una altra competència per treballar seria l’expressió oral partint d’estructures bàsiques de conversa amb l’objectiu d’aconseguir que l’alumnat comparteixi punts de vista, opinions i experiències sobre la pròpia cultura i la d’acollida. Fins i tot podeu aprofitar les mateixes preguntes que es formulen en els vídeos per les converses de classe o si ho veieu convenient crear una bateria de preguntes adaptada a les vostres necessitats per després fer un vídeo copiant el format d’“Un lloc estrany”.

El visionat d’aquests vídeos també és una oportunitat per reforçar l’educació intercultural a l’aula i conversar sobre la discriminació racial i la xenofòbia, combatent  prejudicis sobre d’altres cultures i establint vincles per fomentar la convivència i comunicació entre l’alumnat, i recordar-los la riquesa que suposa viure en una societat multicultural. En aquest sentit, podem ensenyar-los a apreciar les diferents cultures i els seus valors demanant que es posin uns en la situació dels altres.