Les possibilitats d’aprenentatge que ofereix visionar vídeos en contextos educatius són molt variades. Us presentem “Un lloc estrany”, una sèrie documental de 13 capítols produïda per TV3 fa uns anys i que és un material molt interessant que encara podeu trobar a “la carta”.
En aquesta sèrie, Catalunya i els catalans són vistos pels ulls de seixanta homes i dones nouvinguts, però que ja fa prou temps que hi viuen i han vist i experimentat moltes coses. “Un lloc estrany” és, doncs, un retrat de Catalunya i els catalans fet per aquestes seixanta veus amb ànima antropòloga, carregat de curiositat, d’humor, de crítica, de complicitat i de sorpresa.
Cada capítol té una durada de 25 minuts i aborda un tema diferent. Us en suggerim uns quants per començar: l’educació, la religió: creences i rituals, la família, la gastronomia, els diners, les relacions de parella, la llengua catalana, la vida social amb els catalans, en què consisteix ser català i l’aventura de migrar
Podeu utilitzar els vídeos per treballar la comprensió oral i la capacitat d’observació del vostre alumnat tot fent preguntes després del visionat o bé amb qüestionaris amb caselles de verificació. Atès que cada vídeo tracta sobre un tema, també us pot anar molt bé treballar col·laborativament el vocabulari i els camps lexicosemàntics utilitzant algun recurs TIC.
Una altra competència per treballar seria l’expressió oral partint d’estructures bàsiques de conversa amb l’objectiu d’aconseguir que l’alumnat comparteixi punts de vista, opinions i experiències sobre la pròpia cultura i la d’acollida. Fins i tot podeu aprofitar les mateixes preguntes que es formulen en els vídeos per les converses de classe o si ho veieu convenient crear una bateria de preguntes adaptada a les vostres necessitats per després fer un vídeo copiant el format d’“Un lloc estrany”.
El visionat d’aquests vídeos també és una oportunitat per reforçar l’educació intercultural a l’aula i conversar sobre la discriminació racial i la xenofòbia, combatent prejudicis sobre d’altres cultures i establint vincles per fomentar la convivència i comunicació entre l’alumnat, i recordar-los la riquesa que suposa viure en una societat multicultural. En aquest sentit, podem ensenyar-los a apreciar les diferents cultures i els seus valors demanant que es posin uns en la situació dels altres.