Marc educatiu català plurilingüe i intercultural

En un món cada vegada més globalitzat és necessari que la societat sigui capaç de dominar diverses llengües amb l’objectiu d’utilitzar-les tant per comunicar-se com per a l’àmbit acadèmic i professional. Per tant, el sistema educatiu català defensa la formació de parlants plurilingües que siguin capaços d’interactuar en un context lingüístic i cultural complex, oberts al món i que tinguin les capacitats d’accedir al món laboral exitosament.

Per assolir aquest objectiu, el Govern de Catalunya va elaborar el projecte L’escola catalana, un marc per al plurilingüisme que vetlla per a què l’alumnat tingui:

• Domini de la llengua catalan com a llengua de cohesió, identitat i convivència
  • Domini de la llengua castellana com a llengua cooficial del territori
  • Domini d’altres llengües estrangeres
  • Domini de les llengües d’origen, en el cas dels alumnes nouvinguts

El model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya. L’aprenentatge i l’ús de les llengües en un context educatiu multilingüe i multicultural (Departament d’Ensenyament, 2018)

En el context català, el model d’educació plurilingüe i intercultural té els següents objectius:

• Proporcionar a l’alumnat una competència plurilingüe i intercultural que garanteixi, en acabar l’educació obligatòria, un bon domini de les llengües oficials, català, castellà i occità a l’Aran, i de la llengua de signes catalana, si s’escau, i un grau de competència suficient en una o dues llengües addicionals, i la capacitat de conviure en una societat multilingüe i multicultural.
  • Reforçar el paper de la llengua catalana com a llengua de referència del sistema educatiu i potenciar-ne l’ús per part de l’alumnat.
  • Capacitar els alumnes per utilitzar totes les llengües del seu repertori individual per al gaudi i la creació estètica, per a l’anàlisi crítica i l’acció social a través del llenguatge, i per actuar de manera ètica i responsable en qüestions d’importància local o global.
  • Desenvolupar en l’alumnat la capacitat d’utilitzar la seva competència plurilingüe per processar informació vehiculada en diferents llengües amb l’objectiu de construir coneixement nou.
  • Fer presents en els centres les llengües i cultures dels alumnes d’origen estranger, afavorir-ne el reconeixement, destacar-ne el valor cultural i econòmic, i promoure’n la integració educativa.
  • Despertar en els alumnes la curiositat per altres llengües i cultures, proporcionar-los coneixements sobre com són i com funcionen i afavorir la seva autonomia per aprendre-les al llarg de tota la vida.