Marcs educatius europeus plurilingües i interculturals

A partir de la concepció multilingüe de la política lingüística europea, en el terreny educatiu s’estableix un vincle amb la competència plurilingüe i intercultural necessària per al desenvolupament de la ciutadania europea. 

El marc europeu comú de referència per a les llengües (MECRL)

El Marc europeu comú de referència aprovat pel Consell d’Europa l’any 2001, es concep com un estàndard europeu per a l’avaluació i certificació de competències lingüístiques en nivells de progressió. Les funcions són:

  • Proporcionar unes bases comunes per a l’elaboració de programes de llengua, orientacions curriculars, exàmens, llibres de text, etc. a tot Europa
  • Descriure el que han d’aprendre a fer els aprenents de llengua per utilitzar una llengua per a la comunicació, i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser capaços d’actuar de manera efectiva on també s’inclou el context cultural en què s’utilitza la llengua. 
  • Definir els nivells de domini de la llengua que permeten mesurar el progrés dels aprenents en cada estadi de l’aprenentatge i durant tota la vida.

El Marc de Referència per als Enfocaments Plurals de les Llengües i de les Cultures (MAREP)

Aprovat pel Consell d’Europa l’any 2013, es concep com un estàndard europeu per a l’avaluació de competències i destreses lingüístiques en enfocaments plurals.

Existeixen quatre enfocaments plurals:

  1. L’enfocament intercultural que es basa en fenòmens propis d’una determinada àrea cultural diferent amb l’objectiu de comprendre’ls. 
  2. La didàctica integrada de les llengües que té com a finalitat que l’alumne estableixi relacions entre diverses llengües. 
  3. La intercomprensió entre les llengües de la mateixa família on l’alumne treballa sobre dues o més llengües de la mateixa família de llengües.  
  4. El despertar de les llengües on es treballen activitats a l’aula en llengües que l’escola no té la intenció d’ensenyar. 

Els enfocaments plurals tenen un paper fonamental en la construcció de la competència plurilingüe i pluricultural de cada alumne. És recomanable que per ajudar-los a construir i enriquir la pròpia competència plurilingüe a partir de sabers, sabers-ser i sabers-fer.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>