A l’Institut Montserrat de Barcelona, des del curs 2017-2018, portem a terme aquesta activitat en el grup de quart d’ESO. És un programa promogut per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona amb la col·laboració de l’entitat Versembrant. Aquesta activitat es realitza simultàniament en diferents instituts i s’acaba amb una mostra conjunta.
Es dona a conèixer què és la glosa i el rap. Se’n veuen models i s’analitzen. Es treballa la quarteta, el vers, la síl·laba, la rima, el ritme, les figures retòriques, el vocabulari, les frases fetes, el pensament literal i el figurat, l’estructura de les oracions, el pensament crític, l’elaboració i la síntesi de les idees, el respecte als altres, el treball individual i el treball col·laboratiu, la percepció i l’escolta, la posada en escena, el debat, valors ètics, l’oralitat i l’escriptura, l’exposició i l’argumentació.
Una hora a la setmana al llarg de tot el curs, excepte els dies que venen a fer tallers externs, que aleshores es treballen dues hores seguides. Les sessions externes són un total de sis.
Objectius que es plantegen:
-
- Potenciar la llengua oral i escrita tant a l’entorn de l’aula com en els intercanvis amb d’altres instituts.
- Reflexionar i debatre mitjançant la glosa i el rap, en català, temes candents de la societat actual, alhora que treballem en valors.
- Oferir recursos lingüístics i musicals per tal de dotar l’alumat d’eines per a la construcció de les gloses i el rap.
Al llarg del curs, es constata la millora en la destresa quant el raonament, la rapidesa a l’hora de respondre una glosa, la pujada de l’autoestima, la creixent evolució del pensament crític, la millora en l’ús de la llengua tant oral com escrita.