Teatre dins l’escola. Dels grans als petits

Des de Ripollet, l’Escola Francesc Escursell i Bartalot comparteix una bona pràctica que han dut a terme els cursos de 4t, 5è i 6è de primària, per promoure l’ús del català en el centre i potenciar la cohesió entre l’alumnat.

Objectius que es plantegen:

• Crear un espai lúdic per a utilitzar la llengua catalana de forma vivencial.
  • Fer representacions teatrals amb la creació d’un guió i l’attrezzo a partir d’obres significatives de la seva cultura i llengua d’origen.
  • Compartir les representacions amb la comunitat de petits per a fer un modelatge envers l’ús de la llengua catalana.

Descripció de l’activitat:

Ens hem plantejat crear un espai lúdic on conviuen la llengua catalana i el vincle emocional entre els infants: expressant el que som, el que pensem i el que sentim. Hem aprofitat el teatre com a símbol de l’expressió oral en llengua catalana, enllaçant-la amb el multilingüisme de la nostra escola. Davant del repte que suposa utilitzar el català a les aules, vam buscar una estratègia per donar-li un caràcter més funcional i significatiu: adreçar la proposta a l’alumnat de la comunitat de petits.

L’activitat, que passa pels diferents processos de creació, s’inicia a les aules amb una conversa on els infants van triar en treball col·laboratiu obres significatives des de la seva cultura i llengua d’origen.

Aquest fet va suposar adaptar la història al català i elaborar un guió propi amb un llenguatge actual. D’altra banda, van crear els elements visuals necessaris per ajudar a la comprensió: titelles, màscares, attrezzo… A més a més, en els assajos van treballar l’entonació, la dicció i el llenguatge no verbal per fer arribar el missatge de forma adequada.

Després d’aquesta preparació, els nens i nenes van fer les seves representacions a la comunitat de petits i també van tenir temps de compartir una estona de lectura (utilitzant la llengua com a font de plaer i de gaudi).

Resultats i avaluació:

Tots i totes han estat engrescats i motivats durant tot el procés de creació i representació i la valoració de l’activitat ha estat molt positiva. Per tant, des de la nostra experiència, podem afirmar que el modelatge dels infants més grans cap als més petits crea expectatives positives vers l’aprenentatge de la llengua.

Escola Francesc Escursell i Bartalot. Ripollet

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *