Novetats
Situacions d’aprenentatge, amb recursos per treballar la sequera en l’àmbit escolar. Són exemples amb un context i repte concret, dissenyades amb la intenció de poder-les adaptar a la realitat de cada centre.
Què vol dir aprendre amb sentit?
Aprenem amb sentit quan apropem l’escola a les situacions, qüestions i problemes reals de la vida quotidiana. Aprendre amb sentit implica que les persones aprenents sàpiguen mobilitzar els aprenentatges adquirits per respondre als principals desafiaments a què haurà de fer front al llarg de la seva vida, la meta no és la mera adquisició de sabers, sinó aprendre a utilitzar-los per solucionar necessitats encarnades en la realitat.
Volem que l’alumnat aprengui amb sentit per aconseguir una societat més justa i democràtica, cohesionada, inclusiva que contempli totes les persones i on sigui possible la igualtat d’oportunitats i la igualtat real i efectiva. Una societat fonamentada en una ciutadania crítica, activa i constructiva, que doni resposta a les aspiracions personals i col·lectives, sostenible, digitalitzada, més equitativa, més verda, més feminista, més cohesionada, sense desigualtats socioeconòmiques i més democràtica.
Per què un nou currículum?
Cada vegada que s’aprova una nova llei orgànica d’educació en l’àmbit estatal s’han de redactar els decrets que la desenvolupen en cada territori. A Catalunya entenem el currículum com un instrument per avançar cap a la societat que volem i donar resposta als reptes que tenim al davant.
Com s’organitza?
Els elements del nou currículum són les competències clau i el perfil competencial de sortida, les competències específiques de les àrees o matèries, els criteris d’avaluació, els sabers i les situacions d’aprenentatge. Un aspecte important a destacar del nou currículum és la vinculació directa entre els criteris d’avaluació i les competències específiques de les àrees i matèries. Aquests criteris indiquen l’assoliment dels aprenentatges de l’alumnat desenvolupats en les diferents situacions d’aprenentatge i són el referent de l’avaluació.
Quina avaluació promou?
El nou currículum fa una clara aposta per una avaluació que promou la implicació i el compromís de l’alumnat facilitant l’autoregulació, la metacognició i el treball col·laboratiu. L’avaluació ha de permetre que tant els docents, avaluació formativa, com els alumnes, avaluació formadora, puguin identificar els avenços, les dificultats i els errors que sorgeixen al llarg del procés educatiu i prendre les decisions oportunes per assolir les competències. Amb aquesta finalitat, l’alumnat ha de conèixer els objectius d’aprenentatge i els criteris i procediments amb els quals se l’avaluarà.