Presentació del Decret d’educació infantil

Novetats

XIV Edició del “Premio Nacional de Educación para el Desarrollo «Vicente Ferrer»”

XIV Edició del “Premio Nacional de Educación para el Desarrollo «Vicente Ferrer»”

La Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) convoca la XIV edició del Premio Nacional de Educación para el Desarrollo «Vicente Ferrer» 2024.

el pou de Tallulah

el pou de Tallulah

El pou de Tallulah és un recorregut transversal a través de diferents escenaris que tenen l’aigua com a protagonista

La lectura literària de 0 a 18 anys

La lectura literària de 0 a 18 anys

Per tal d’acompanyar els docents en el desplegament del nou currículum a l’aula, el Departament d’Educació ha publicat tres documents d’orientacions per treballar l’educació literària en tots els nivells educatius.

Els recursos de la sequera de currículum, a la comunitat CRIAR.cat

Els recursos de la sequera de currículum, a la comunitat CRIAR.cat

A CRIAR.cat, comunitat de criança per a tota la diversitat de famílies, apareixen publicades en el marc de la sequera unes propostes del Departament d'Educació, quatre en concret, per a conscienciar sobre la necessitat de preservar els recursos naturals, com l'aigua, afavorint un ús més responsable. Així com fer-nos més conscients de la crisi climàtica…

Noies i nois en relació.

Noies i nois en relació.

Nou material pel treball del vector de perspectiva de gènere.

Destacats

El nou currículum posa en el centre de totes les decisions a l’infant i al desenvolupament de les seves capacitats. El reconeix com el protagonista del seu propi aprenentatge i del grup al qual pertany i que respecta i s’adapta a la forma globalitzada de desenvolupar-se i aprendre dels infants. Un currículum que prioritza el benestar, el gaudi i l’aprenentatge. Que genera contextos educatius basats en situacions amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades, des del respecte als diferents ritmes i a la sensibilitat de l’etapa.

L’infant en el centre

Infografia infant centre

Característiques

infografia característiques

Idees clau

infografia idees clau 1
infografia idees clau 2

Preguntes freqüents

Preguntes més freqüentsEtiquetes
Per què un nou currículum? El 29 de desembre de 2020 es va aprovar la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la què es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació. (LOMLOE). A partir de la publicació d’aquesta llei totes les comunitats autònomes disposen d'un calendari d'aplicació amb un termini de dos anys per aprovar els decrets que la desenvolupen.
Enllaç a la pregunta
general,implantació
Qui decideix els canvis curriculars? En aquest punt les responsabilitats són compartides, però el pes principal el té el Ministeri d’Educació. En les comunitats amb una llengua pròpia la LOMLOE estableix que la meitat del currículum el decideix l’administració autonòmica (en la resta és el 40%), però en aquest 50% hi entra, lògicament, les hores d’ensenyament de la llengua pròpia (el català, en el cas de Catalunya), i les hores de pati a primària, que són considerades horari lectiu. Per tant, el marge de Catalunya o la resta de comunitats amb llengua pròpia per decidir una part del currículum és pràcticament la mateixa que la resta.
Enllaç a la pregunta
general
Quan serà d’aplicació el nou currículum? Curs 2022-2023:
  • Aplicació a tota l’etapa d’educació infantil
  • Aplicació a 1r, 3r i 5è d’educació primària
  • Aplicació a 1r i 3r d’ESO
  • Aplicació a 1r batxillerat
Curs 2023-2024:
  • Aplicació a tota l’etapa d’educació primària
  • Aplicació a tots els cursos de l’ESO
  • Aplicació a tots els cursos de batxillerat

Enllaç a la pregunta
general,calendari,implantació
Quan està prevista la publicació dels nous decrets? La publicació dels nous decrets està prevista pels mesos de juliol o agost del 2022. Tots els centres han rebut un primer esborrany per fer aportacions de millora. Durant el mes de maig està previst disposar d’una versió més definitiva que es tornarà a enviar a tots els centres educatius.
Enllaç a la pregunta
general,calendari,implantació
Quant de temps hi haurà per implantar els nous currículums als centres educatius? Es disposa de tres cursos per implementar de manera progressiva els nous currículums, amb l’acompanyament de la Inspecció Educativa i de la formació necessària.
Enllaç a la pregunta
general,calendari,implantació
Hi haurà formació? Un nou decret suposa unes noves regles de joc, unes noves condicions i sobretot noves oportunitats. Cal fer una formació generalitzada a tots els agents del sistema (centres educatius, inspecció, personal tècnic d’altres unitats) que posi de manifest aquestes oportunitats i faciliti (amb la formació, els models, els recursos i suport, l’acompanyament i la col·laboració) processos de replantejament tant de caràcter organitzatiu com de funcionament. Repensar com s’organitza el centre amb les noves possibilitats, repensar els processos d’aprenentatge en el context dels vectors i com aprofundim en l’avaluació per a la millora de l’aprenentatge.
Enllaç a la pregunta
general,formació
Tots els centres hauran d’anar al mateix ritme? S’està dissenyant el procés de capacitació i acompanyament dels centres educatius per implantar progressivament i de forma personalitzada els nous currículums. Caldria que fóssim capaços de fer una oferta formativa que tingués com a eix central el currículum perquè els centres hi arribin per diferents camins, segons el propi punt de partida. Uns aprofitant la feina feta en els darrers anys, altres a través d’un programa d’innovació que han començat a desenvolupar o a partir d’una necessitat manifesta que han identificat. S’està treballant en l'elaboració d’un paquet de recursos útils, aplicables, de fàcil accés que exemplifiquin les oportunitats d’aquest currículum.
Enllaç a la pregunta
general,calendari,implantació
Com a centre volem avançar en aquesta direcció, però aquest curs i el següent estem desbordats. Podem esperar? Podem començar però sense molta càrrega de feina? La implantació del decret sempre té un recorregut, ni és immediat, ni s’ha de canviar de cop. El que proposem és anar realineant les decisions que s’han de prendre en l’organització i el funcionament dels centres amb les oportunitats que ofereixen els nous decrets, i crear espais de debat als centres per decidir com avançarem i de quina manera ho farem. S’ha d’atendre a aquells centres que ho demanen, que haurien de ser prioritaris.
Enllaç a la pregunta
general,implantació,calendari
Quina utilitat tenen pels centres els 6 vectors del currículum? Com s’han de tenir en compte en el procés de programació? Els vectors dissenyen o delimiten les grans línies que caldrà tenir en compte i integrar-los en totes les programacions.
Enllaç a la pregunta
general,programacions
A Esfera es podran qualificar els àmbits que creïn els centres? Sí, amb una única nota d’àmbit o amb una nota per a cada àrea que el configura.
Enllaç a la pregunta
general,avaluació
Els àmbits que els centres creïn s’han de mantenir tot el curs? Les àrees i matèries que en formen part, s’avaluaran conjuntament? Sí, els àmbits que es creïn s’han de mantenir tot el curs. L’equip de docents que imparteix l’àmbit decideix com l’avaluarà.
Enllaç a la pregunta
general
En un àmbit, es pot treballar per projectes? Hem d’entendre un àmbit com un model que organitza el treball conjunt dels docents per coordinar els aprenentatges d’un mateix alumnat. Si s’opta perquè l’àmbit l’imparteixi un equip de docents, cada docent decidirà o acordarà amb la resta les metodologies que aplicarà i, per tant, es pot treballar per projectes. Es pot donar el cas que tot l’àmbit es vertebri a partir d’un projecte globalitzador de les diferents àrees o matèries, sigui impartit per un equip o un únic docent. En tot cas no s’ha de confondre amb la possibilitat que a les hores de gestió autònoma es dediquin a desenvolupar un projecte transversal i globalitzador.
Enllaç a la pregunta
general
Com podríem diferenciar d’una manera senzilla el treball interdisciplinari del treball transdisciplinari? El treball interdisciplinari és aquell que promou un aprenentatge concret des de dues o més àrees, matèries o àmbits a partir d’un eix temàtic comú. En canvi, el transdisciplinari pretén resoldre problemes globals de manera integral i holística, integrant totes les mirades possibles. Tracta de trencar fronteres entre disciplines o camps de sabers.
Enllaç a la pregunta
general,organització,implementació
El nou currículum diluirà la figura del docent entesa com a persona especialista que dota l’alumnat de coneixements i competències? Cada àrea o matèria compta amb competències específiques que integren sabers propis de l’àrea o de la matèria. Si un centre decideix implantar àmbits, aquests han d’integrar les competències pròpies de cada àrea o matèria que hi participa i, per tant, els sabers, i el centre pot decidir que sigui impartit per un equip de docents, que en són especialistes.
Enllaç a la pregunta
general
Scroll to Top