Presentació del Decret d’educació infantil
Novetats
Destacats
Guia de l’educació infantil
Amb l’ajuda d’aquesta guia podreu fer un recorregut per a conèixer les caracterÃstiques i les oportunitats de reflexió pedagògica que ens ofereix el nou currÃculum de l’educació infantil.
El nou currÃculum posa en el centre de totes les decisions a l’infant i al desenvolupament de les seves capacitats. El reconeix com el protagonista del seu propi aprenentatge i del grup al qual pertany i que respecta i s’adapta a la forma globalitzada de desenvolupar-se i aprendre dels infants. Un currÃculum que prioritza el benestar, el gaudi i l’aprenentatge. Que genera contextos educatius basats en situacions amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades, des del respecte als diferents ritmes i a la sensibilitat de l’etapa.
L’infant en el centre
CaracterÃstiques
Idees clau
Preguntes freqüents
Preguntes més freqüents | Etiquetes | |
---|---|---|
Per què un nou currÃculum? | El 29 de desembre de 2020 es va aprovar la Llei Orgà nica 3/2020, de 29 de desembre, per la què es modifica la Llei Orgà nica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació. (LOMLOE). A partir de la publicació d’aquesta llei totes les comunitats autònomes disposen d'un calendari d'aplicació amb un termini de dos anys per aprovar els decrets que la desenvolupen. Enllaç a la pregunta |
general,implantació |
Qui decideix els canvis curriculars? | En aquest punt les responsabilitats són compartides, però el pes principal el té el Ministeri d’Educació. En les comunitats amb una llengua pròpia la LOMLOE estableix que la meitat del currÃculum el decideix l’administració autonòmica (en la resta és el 40%), però en aquest 50% hi entra, lògicament, les hores d’ensenyament de la llengua pròpia (el català , en el cas de Catalunya), i les hores de pati a primà ria, que són considerades horari lectiu. Per tant, el marge de Catalunya o la resta de comunitats amb llengua pròpia per decidir una part del currÃculum és prà cticament la mateixa que la resta. Enllaç a la pregunta |
general |
Quan serà d’aplicació el nou currÃculum? | Curs 2022-2023:
Enllaç a la pregunta |
general,calendari,implantació |
Quan està prevista la publicació dels nous decrets? | La publicació dels nous decrets està prevista pels mesos de juliol o agost del 2022. Tots els centres han rebut un primer esborrany per fer aportacions de millora. Durant el mes de maig està previst disposar d’una versió més definitiva que es tornarà a enviar a tots els centres educatius. Enllaç a la pregunta |
general,calendari,implantació |
Quant de temps hi haurà per implantar els nous currÃculums als centres educatius? | Es disposa de tres cursos per implementar de manera progressiva els nous currÃculums, amb l’acompanyament de la Inspecció Educativa i de la formació necessà ria. Enllaç a la pregunta |
general,calendari,implantació |
Hi haurà formació? | Un nou decret suposa unes noves regles de joc, unes noves condicions i sobretot noves oportunitats. Cal fer una formació generalitzada a tots els agents del sistema (centres educatius, inspecció, personal tècnic d’altres unitats) que posi de manifest aquestes oportunitats i faciliti (amb la formació, els models, els recursos i suport, l’acompanyament i la col·laboració) processos de replantejament tant de carà cter organitzatiu com de funcionament. Repensar com s’organitza el centre amb les noves possibilitats, repensar els processos d’aprenentatge en el context dels vectors i com aprofundim en l’avaluació per a la millora de l’aprenentatge. Enllaç a la pregunta |
general,formació |
Tots els centres hauran d’anar al mateix ritme? | S’està dissenyant el procés de capacitació i acompanyament dels centres educatius per implantar progressivament i de forma personalitzada els nous currÃculums. Caldria que fóssim capaços de fer una oferta formativa que tingués com a eix central el currÃculum perquè els centres hi arribin per diferents camins, segons el propi punt de partida. Uns aprofitant la feina feta en els darrers anys, altres a través d’un programa d’innovació que han començat a desenvolupar o a partir d’una necessitat manifesta que han identificat.
S’està treballant en l'elaboració d’un paquet de recursos útils, aplicables, de fà cil accés que exemplifiquin les oportunitats d’aquest currÃculum. Enllaç a la pregunta |
general,calendari,implantació |
Com a centre volem avançar en aquesta direcció, però aquest curs i el següent estem desbordats. Podem esperar? Podem començar però sense molta cà rrega de feina? | La implantació del decret sempre té un recorregut, ni és immediat, ni s’ha de canviar de cop. El que proposem és anar realineant les decisions que s’han de prendre en l’organització i el funcionament dels centres amb les oportunitats que ofereixen els nous decrets, i crear espais de debat als centres per decidir com avançarem i de quina manera ho farem. S’ha d’atendre a aquells centres que ho demanen, que haurien de ser prioritaris. Enllaç a la pregunta |
general,implantació,calendari |
Quina utilitat tenen pels centres els 6 vectors del currÃculum? Com s’han de tenir en compte en el procés de programació? | Els vectors dissenyen o delimiten les grans lÃnies que caldrà tenir en compte i integrar-los en totes les programacions. Enllaç a la pregunta |
general,programacions |
A Esfera es podran qualificar els à mbits que creïn els centres? | SÃ, amb una única nota d’à mbit o amb una nota per a cada à rea que el configura. Enllaç a la pregunta |
general,avaluació |
Els à mbits que els centres creïn s’han de mantenir tot el curs? Les à rees i matèries que en formen part, s’avaluaran conjuntament? | SÃ, els à mbits que es creïn s’han de mantenir tot el curs. L’equip de docents que imparteix l’à mbit decideix com l’avaluarà . Enllaç a la pregunta |
general |
En un à mbit, es pot treballar per projectes? | Hem d’entendre un à mbit com un model que organitza el treball conjunt dels docents per coordinar els aprenentatges d’un mateix alumnat.
Si s’opta perquè l’à mbit l’imparteixi un equip de docents, cada docent decidirà o acordarà amb la resta les metodologies que aplicarà i, per tant, es pot treballar per projectes. Es pot donar el cas que tot l’à mbit es vertebri a partir d’un projecte globalitzador de les diferents à rees o matèries, sigui impartit per un equip o un únic docent. En tot cas no s’ha de confondre amb la possibilitat que a les hores de gestió autònoma es dediquin a desenvolupar un projecte transversal i globalitzador. Enllaç a la pregunta |
general |
Com podrÃem diferenciar d’una manera senzilla el treball interdisciplinari del treball transdisciplinari? | El treball interdisciplinari és aquell que promou un aprenentatge concret des de dues o més à rees, matèries o à mbits a partir d’un eix temà tic comú. En canvi, el transdisciplinari pretén resoldre problemes globals de manera integral i holÃstica, integrant totes les mirades possibles. Tracta de trencar fronteres entre disciplines o camps de sabers. Enllaç a la pregunta |
general,organització,implementació |
El nou currÃculum diluirà la figura del docent entesa com a persona especialista que dota l’alumnat de coneixements i competències? | Cada à rea o matèria compta amb competències especÃfiques que integren sabers propis de l’à rea o de la matèria. Si un centre decideix implantar à mbits, aquests han d’integrar les competències pròpies de cada à rea o matèria que hi participa i, per tant, els sabers, i el centre pot decidir que sigui impartit per un equip de docents, que en són especialistes. Enllaç a la pregunta |
general |