Pla d’acció centres educatius en línia. Entorns d’aprenentatge, webinars i videotutories

Logo del centre educatius en línia amb l'explicació Pla d'acció, entorns d'aprenentatge, webinars i videotutoriesDes del Departament d’Educació s’estan realitzan diferents actuacions i propostes de recursos per aprofundir en aquells aspectes que tenen a veure amb les pràctiques docents telemàtiques i també a prendre part en diferents activitats de formació a distància. Per fer-ho, us oferim un recull actualitzat de recursos i activitats didàctiques en línia que us poden ajudar tant a l’hora d’elaborar propostes didàctiques per al vostre alumnat per tal que pugui avançar en el seu procés d’aprenentatge, malgrat l’aturada de l’activitat presencial.

El Departament d’Educació ofereix, a aquells centres i equips educatius que ho necessitin, models i propostes d’activitats de diferents nivells i àmbits curriculars per ajudar-los a mantenir l’activitat formativa en clau competencial.

Amb el Pla d’acció de Centres educatius en línia, la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital ha impulsat un nou espai de comunicació i aprenentatge per a la comunitat educativa. Al web Centres en línia trobareu informació sobre els webinars publicats. A través d’ells els centres educatius prenen la paraula i mostren com estan gestionant aquest nou escenari de confinament.

Us oferim un recull de webs on podreu trobar una informació més detallada:

• Portal Alexandria. Aquest portal és una gran biblioteca de recursos educatius digitals creats i seleccionats per docents de diverses àrees i nivells educatius, organitzats en aules virtuals que es poden traslladar directament a l’espai Moodle del centre per adaptar-les i començar a utilitzar-les amb els alumnes (link) NOVETAT
  • Toolbox Docència en línia. Selecció d’aplicacions per crear contingut en línia i per facilitar el disseny de material i recursos educatius per treballar en línia (link)
  • Toolbox Aprenentatge en línia. Selecció d’aplicacions per treballar en línia continguts curriculars dels diferents àmbits (link)
  • Recursos, activitats i projectes impulsats des del Departament d’Educació (VídeoMat, STEAM a l’espai, Àlika, Mates per a emportar, Miniops, Reptes de l’App Inventor, La Terra des del zenit, Edumet…) (link)
  • Recursos per al professorat creats per serveis externs però validats per l’àrea de Cultura Digital (FisLab, Canal de Ciència, National Geographic Kids, New York Times: com s’escampa el virus, LandscapAR, Harry Potter at Home, Fotografia matemàtica ABEAM, Computer Science Unplugged, GoLab-Laborartoris Virtuals, BBC Learning English…) (link)
  • Models de propostes didàctiques (La pesta negra, El neolític, Un dia en la vida d’un infant obrer, De personatge a influencer, Fem de booktubers, Les finestres de casa, Stop the spread…) (link)
  • Recursos de creació de continguts per a docents (Materials EduLab -programació i robòtica-, Dimensió web, ICM Divulga, Ount de Tecnotrobada, #cienciadecasa, STEAMcat, EducaPlay, Calendari Matemàtic…) (link)
  • Espai d’iniciatives i propostes creades pels Serveis Educatius (Curs per a suport Eix, 4 idees bàsiques per a EVA, Apunts sobre ensenyar i aprendre confinats, Ciència des de casa…) (link)
  • ARC (link)
  • CESIRE (link)
  • Cursos IOC (link)

En aquests moments molts centres ja han iniciat línies de treball digital amb el seu alumnat i fan ús de diferents entorns per l’aprenentatge. Per garantir l’aprenentatge en línia a l’alumnat i acompanyar el professorat en l’ús educatiu de les tecnologies digitals, el Departament d’Educació, en el marc d’aquest context extraordinari, posa a disposició dels centres que encara no en tinguin i de manera esglaonada, l’entorn virtual d’aprenentatge EIX (basat en tecnologia Moodle). En aquest entorn, els docents poden crear aules virtuals i començar a treballar-hi des del seu usuari i contrasenya xtec. EIX incorpora eines per compartir recursos, per fer seguiment del progrés de l’alumnat, fomenta el treball col·laboratiu i inclou la possibilitat de dur a terme vídeo-conferències.

Els Entorns d’aprenentatge (link) són una eina bàsica en l’aprenentatge a l’actual situació de confinament. Tot i que des del Departament d’Educació es proporciona a tots els centres educatius de Catalunya el sistema operatiu Linkat i un entorn virtual basat en Moodle (Àgora i Eix), així com el suport per a la seva gestió, els centres, en funció de la seva autonomia, poden optar per fer ús d’altres plataformes. En cadascun dels següents apartats podreu trobar fòrums, materials de consulta, videotutorials, webinars…

• Moodle (link)
  • Classroom (link)
  • Teams (link) (Els materials referents a Microsoft Teams han estat elaborats i cedits per Microsoft)

Per tal de garantir l’aprofitament pedagògic d’aquests entorns el Departament d’Educació ofereix formacions, vídeo-tutorials, webinars així com exemples de bones pràctiques i recomanacions. En tenim alguns exemples a:

• Canal Youtube: Centres en línia (link)
  • Videotutorials: autoaprenentatge en format de càpsula audiovisual per tal de conèixer diferents aspectes d’entorns virtuals d’aprenentatge i de l’educació en línia. (link)
  • Webinars: Taules rodones virtuals de curt format i amb participació i gravacions de formacions en línia. (link)
  • Nodes Claustre Obert: nodes on s’ofereixen els webinars Claustre Obert que mostrem com els centres s’adapten als canvis fent ús dels suports digitals, les metodologies competencials i la creació de xarxa amb l’entorn. (link)

Des del Servei d’Educació al Llarg de la Vida us animem a participar d’aquests webinars i crear-ne de nous explicant les bones pràctiques que esteu realitzant al vostres centres. Si necessiteu més informació no dubteu en posar-vos en escriure a elvedu@gencat.cat

És el moment de fer un canvi metodològic que ajudi els nostres alumnes per a la nova societat que sorgirà!