Scratch

Scratch és un entorn de programació que ens permet crear múltiples activitats diferents, com jocs, històries interactives, contes audiovisualsAmb Scratch Jr i Scratch podem crear qualsevol classe d’història animada o de conte audiovisual, o de joc afegint moviment, sons, mil efectes, textures i l’ús de les diferents tècniques artístiques.

Hi ha tota una comunitat d’usuaris que comparteixen les seves creacions, molts exemples de programes disponibles i recursos de consulta en forma de videotutorials.

La programació facilita el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat (Primària, ESO)

Formació Materials didàctics

Seminaris web Píndoles Històries digitals

L’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació ofereix una proposta didàctica sobre Scratch dirigida al Cicle Mitjà i Superior de Primària i als primers cursos de l’ESO. S’estructura en materials modulars, d’una durada de 12 sessions cada mòdul, on els alumnes han de resoldre reptes al voltant de la programació amb Scratch. Els mòduls tenen una estructura seqüencial, de forma que la seva complexitat es va incrementant. Els centres, en funció de la seva experiència prèvia, poden decidir en quin punt inicien el seu ús i quins mòduls utilitzaran. També Mini reptes que són una relació de propostes lúdiques a treballar amb l’alumnat, distribuïdes en dos tipus (inicial i avançat) que tenen com a objectiu motivar la necessitat de consultar els diferents mòduls del curs amb el que es facilitarà la visita de tot el material didàctic. I Reptes 2021 i píndoles d’autoaprenentatge. I Scratch IA ML4K: màquines d’autoaprenentatge. També cursos de formació telemàtics de Scratch de nivell inicial i d’aprofundiment. La formació per a docents s’articula també mitjançant seminaris web i presencials.

El programa mSchools és una iniciativa impulsada Mobile World Capital Barcelona en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya – Departament d’Educació, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA que promou les competències digitals i desenvolupa el pensament creatiu entre els més joves. Podeu participar en el concurs Scratch Challenge, concurs que reconeix la feina desenvolupada durant el curs de l’alumnat al seu centre. Podreu compartir el vostre repte que heu creat amb el vostre alumnat: històries interactives, simulacions, jocs i animacions amb programació… i resoldre un que us plantejarem. Animeu-vos i participeu!