Basics of the Comic Design

Portada de la revista Basics of the Comic Design on surt una imatge d'Alitha E. Martínez

Les possibilitats didàctiques del còmic són molt diverses. A banda de ser útil com a mitjà per fomentar el gust per la lectura, esdevé una eina molt interessant per treballar altres destreses lingüístiques, com ara l’expressió escrita o el llenguatge no verbal. El gènere del còmic és accessible a qualsevol lector, sobretot el més jove, al tractar-se d’un material breu, motivador i atractiu, amb una sintaxi senzilla, però mantenint la riquesa lingüística. El suport gràfic permet treballar la lectura del missatge gestual, del moviment i de la imatge, a més de la llengua, d’una manera amena. Sovint s’hi tracten temes actuals, cosa que ajuda als alumnes a construir  un pensament crític.

alumnes preparant el concurs Basics of the Comic DesignEn aquesta línia de difusió del còmic com a recurs didàctic, el passat 25 de març el Servei d’Educació al Llarg de la Vida, juntament amb el Consolat d’Estats Units a Barcelona, va organitzar dues activitats (un taller i una masterclass) en sengles escoles d’adults, el CFA Freire i el CFA Bon Pastor. Aquestes activitats van estar conduïdes per l’Alitha Martínez, una prestigiosa artista de còmic nord-americana premiada amb el prestigiós premi Eisner al 2018 i professora a l’Escola d’Arts Visuals de Nova York. Amb més de 18 anys d’experiència en aquest camp, ha treballat per a Marvel Entertainment en còmics tan coneguts com els de Black Panther: World of Wakanda, Iron Man, Marvel Age: Fantastic Four i New 52 Batgirl.

Els alumnes van tenir l’ocasió de conèixer el procés de creació d’un còmic o una novel·la gràfica i d’iniciar-se en la creació d’un personatge de còmic. Per altra banda, conèixer la història de la carrera professional de l’Alitha, la qual va patir episodis de discriminació racial i de gènere, els va servir per conscienciar-se de la importància de lluitar contra els estereotips. Finalment, i no menys important, el fet d’haver de seguir les explicacions de la ponent i interaccionar amb ella, els va servir per posar en pràctica la comprensió i l’expressió oral en llengua anglesa en un context real, significatiu i motivador.

Animem els centres d’adults a introduir els còmics com a eina didàctica, i recordem que a l’entorn ARC podreu trobar dues unitats didàctiques específicament dissenyades per alumnes de CFA basades en aquest gènere:

• Los Hogares de Auxilio Social: ¿un servicio útil a la sociedad?: Aquesta proposta didàctica pretén mostrar una via interdisciplinar per a treballar el còmic a l’aula de GES: el còmic com a font historiogràfica secundària. Així doncs, farem servir el còmic per a complementar una unitat didàctica del mòdul optatiu Catalunya dins l’Espanya del segle XX, referida a la identificació de l’abast i magnitud de la repressió franquista i les seves conseqüències sobre la societat civil de l’època de postguerra. Presentarem les activitats en castellà, llengua dels textos i còmics triats.
  • Terra Baixa: Proposta didàctica  que pretén fer una aproximació a l’obra literària d’Àngel Guimerà a partir del còmic inspirat en la producció audiovisual realitzada per la Televisió de Catalunya l’any 2011. La proposta està pensada per ésser treballada des de l’àmbit de la comunicació (literatura catalana) amb alumnes adults de Secundària (GES 2, equivalent a 4t ESO), tot i que pot ser adaptada fàcilment a altres nivells.