Blocs temàtics

Els continguts del currículum s’estructuren en un gran bloc competencial: la competència lingüística comunicativa, que inclou:

• la competència pragmàtica (funcions i aspectes sociolingüístics)
  • la competència discursiva (organització del discurs i textos i àmbits d’ús)
  • la competència lingüística (lèxic, morfosintaxi, ortografia i fonètica i fonologia).

Els continguts d’aquestes competències  són acumulatius, per la qual cosa no es repeteixen en la planificació dels blocs temàtics. No obstant això, s’ha de preveure una revisió cíclica dels continguts per a l’assoliment dels objectius.

Des del Consell d’Europa s’ha fomentat que l’enfocament de l’aprenentatge es basi en les necessitats comunicatives dels aprenents. Per això, en aquesta proposta els diferents apartats que configuren la competència lingüística comunicativa estan organitzats en blocs temàtics per a permetre l’alumne/a enfrontar-se a situacions comunicatives variades, que es poden donar en la vida quotidiana. Els noms dels blocs es donen a títol orientatiu i estan inspirats a partir dels temes de comunicació proposats al Marc europeu comú de referència:

Blocs temàtics que es proposen per a treballar en el nivell bàsic de llengua (A1 / A2)

Identificació personal: dades personals necessàries per identificar-se i actuar en els àmbits personal i públic en situacions quotidianes (nom i cognoms, adreça, telèfon, lloc i data de naixement, edat, sexe, estat civil, documentació legal, nacionalitat, idioma, procedència, formació i estudis, professió o ocupació, família, gustos i preferències, aparença física, trets més característics de la personalitat, estat d’ànim, experiències personals).

Habitatge, llar i entorn: l’habitatge (tipus, serveis, habitacions, mobles, roba de casa, instal·lacions i útils de la llar, reparacions), ciutat / camp, zona on es viu (el barri, la ciutat, el camp), regió i país.

Activitats de la vida diària: a casa i en el treball, la rutina diària, professions, treball (característiques, horari i activitat diària, qualificació professional, plans i condicions de treball, obligacions familiars i laborals).

Temps lliure i oci: aficions, interessos personals, activitats de temps lliure, activitats intel·lectuals i artístiques, esports, festes,  la televisió, el cinema, la música, el teatre, els instruments musicals.

Viatges: transport privat i públic, aeroport, estacions de tren, autobús, metro, taxi. Bitllets, preus i horaris. El tràfic. Turisme: camp, platja, muntanya. Vacances: tipus d’allotjament (lloguer, hotel, acampada), documents, equipatge, problemes més comuns.

Relacions humanes i socials: família, amistats, veïnatge, vida social, costums, celebracions, cites, reunions, invitacions, contactes per correu, convencions socials, normes de cortesia.

Salut: parts del cos, sensacions físiques, hàbits, higiene personal, malalties i dolences més comunes i freqüents, consultes i cures mèdiques.

Educació: estudis, assignatures, tipus de centres (col·legi, institut, universitat), normes i tasques.

Compres i activitats comercials: tipus de botigues, grans magatzems, la roba i complements (talles, colors), estris bàsics (casa, col·legi, treball), preus, moneda, bancs, restaurants, bars, formes de pagament i reclamacions.

Alimentació: pesos i mesures, tipus de menjar i beguda, plats típics, hàbits dietètics, receptes, menús, locals de menjars i begudes.

Béns i serveis: transports, hospitals, centres educatius, tallers mecànics, estacions de servei, la policia, correus, telèfons, oficines d’informació turística, l’administració i altres institucions.

Llengua i comunicació: la llengua que s’estudia i el seu lloc en el món, els idiomes, les tecnologies de la informació i comunicació (la premsa, la ràdio, la televisió,…).

Fenòmens atmosfèrics més comuns: el temps i el clima, temperatures, prediccions, el medi ambient.

Ciència i tecnologia: avanços científics, mitjans tecnològics.

Aquesta proposta de programació dels continguts en blocs té una  progressió i permet la revisió permanent. De totes maneres, no s’ha d’interpretar que els blocs s’hagin d’ensenyar i aprendre necessàriament d’aquesta manera, ni amb aquest títols ni ordre.