CFA LA Garrotxa: Com organitzar un centre en un context d’educació híbrida?

Durant el curs 2020-21 els centres educatius han hagut de fer front a escenaris molt diversos i canviants. A més de modificar dinàmiques, projectes i horaris per les mesures de distanciament social, els centres educatius han hagut d’adaptar els estudis postobligatoris a la modalitat semipresencial, i han pivotat de la presencialitat a la virtualitat en els moments de confinament de grups.

Tres dels centres que formen part del Projecte pilot d’Educació Híbrida ens expliquen com s’organitzen. El CFA La Garrotxa exposa com funciona la seva aula d’autoformació, lInstitut Vall de Llémena explica com atenen a l’alumnat confinat i quins suports tècnics fan servir, i l’Institut Terra Rojadetalla la seva organització horària i les eines digitals que han posat a l’abast de l’alumnat.

Els centres de formació d’adults com el CFA La Garrotxa tenen com a repte fidelitzar la major quantitat d’alumnat possible per mantenir la continuïtat dels ensenyaments. L’alumnat prové, en molts casos, de situacions de fracàs escolar. En d’altres ha de completar una formació instrumental o lingüística bàsica. La motivació i l’adaptabilitat és part fonamental de l’èxit, en aquest context. L’alumnat adult agraeix la possibilitat de flexibilitzar els horaris i ritme de treball per poder compatibilitzar-ho amb obligacions familiars i laborals. La situació viscuda el curs passat ha accelerat la implantació de la semipresencialitat en els CFA, mesura que alguns centres ja havien començat a assajar. Les fórmules per fer-ho són variades, des de l’oferta en línia d’alguns dels seus estudis a la semipresencialitat en algunes de les hores, però també hi ha qui crea aules d’autoaprenentatge que acompanyen l’alumnat quan necessita ajuda en estudis o en competència digital i li donen suport informàtic en cas de no tenir dispositius o connexions, fet que ajuda a garantir l’accés digital i a reduir-ne la fractura.

Des del Servei d’Educació al Llarg de la Vida fecilitem el CFA La Garrotxa per participar en aquest projecte!