Missatgeria instantània

Per la comunicació entre el centre i les famílies, entre les mateixes famílies o entres els docents, molts centres utilitzen aplicacions de missatgeria instantània. Les tres més habitual són: Whatsapp, Telegram i Signal. Totes tenen avantatges i inconvenients. Segons l’ús que en vulgui fer el centre, convindrà que en triï una o una altra.

WhatsApp: aquesta aplicació té un clar avantatge: és la que més usuaris del nostre entorn té instal·lada. Però per a la comunicació en un centre, la resta són inconvenients. Sempre que es configura un grup de Whatsapp, els usuaris del grup poden veure el telèfon. Atès que els docents no tenen cap telèfon subministrat pel Departament,  la participació en aquests grups sempre és amb telèfons privats. Si s’utilitza aquesta aplicació, els altres usuaris del grup podran conèixer el nombre de telèfon. Això ja descarta l’aplicació per a grups entre docents (tutors) i famílies. Però també cal vigilar amb els grups de docents. No tots els docents poden voler compartir el seu nombre de telèfon particular amb els companys de claustre. Un grup de claustre on hi ha alguns membres que no hi són, és un problema de comunicació als centres, ja que hi haurà persones desinformades. Per tant, whatsapp no es recomana per a comunicacions entre membres de la comunitat escolar.
Moltes famílies s’organitzen amb grups de whatsapp, al marge dels canals de comunicació oficial del centre. Cal acompanyar a les famílies a fer-ne un bon ús. Una bona estratègia serà crear una normativa d’ús conjuntament amb l’AFA o amb els representants de les famílies al Consell Escolar. Ben usada, pot ser una bona eina per a les famílies, però hi ha el perill que difonguin rumors i notícies falses.

Ca fer esment al tema de la privacitat. Whastapp indica que no comparteix la informació dels usuaris amb tercers, però cal tenir en compte que té accés a informació personal com la ubicació, les característiques dels dispositius des d’on es connecten els usuaris, els seus contactes, les fotografies que fan amb la càmera, etc.

Telegram: aquesta aplicació, menys coneguda, també permet enviar missatges instantanis entre usuaris. El seu principal inconvenient és que el nombre d’usuaris és força menor a whatsapp, tot i que  cada cop és més coneguda. A diferència de whatsapp, es pot ocultar el nombre de telèfon. Això permet crear grups, mantenint el telèfon de manera privada. També permet crear grups que siguin unidireccionals, de tal manera que només els administradors hi puguin enviar missatges. Això permet fer automatitzacions, com les del servei nodes per a crear el web d’un centre. Si es configura correctament, cada cop que es penja un nou article al web, el servei nodes pot enviar un missatge a través de Telegram a un canal que el centre hagi creat. D’aquesta manera, els membres de la comunitat escolar que s’hi hagin inscrit, rebran les novetats en forma de missatge de Telegram al telèfon o a l’aplicació web. Si les famílies tenen instal·lada aquesta aplicació, el centre pot crear diferents canals per mantenir-les informades.
Pel que fa a comunicació entre docents, no hi ha problema de privacitat, però no és una eina que subministri el Departament. Alguns docents poden no voler rebre notificacions de treball en els seus mòbils particulars. I hi estan en el seu dret. Si bé és cert que es poden consultar els missatges via web, si no es disposa de telèfon mòbil l’eina perd sentit, ja que tots els docents ja utilitzen el correu electrònic, que sí que proporciona el Departament, per a comunicar-se. Per aquest motiu, si al claustre no hi ha unanimitat en el seu ús, tampoc s’aconsella utilitzar-lo com a eina de comunicació entre docents.

Pel que fa a la privacitat de dades, Telegram sembla una mica més respectuós, ja que té accés a menys dades de l’usuari.

Signal: el principal avantatge d’aquesta aplicació és el respecte a la privacitat de les dades dels usuaris. En els seus servidors només desa aquella informació imprescindible per al funcionament de l’aplicació.
Pel que fa a les funcionalitats per a comunicacions de la comunitat educativa, té algunes limitacions. L’aplicació funciona amb noms d’usuari, per tal el número de telèfon sempre queda ocult. Però la seva opció de creació de grups és similar a la de whatsapp. Un usuari crea el grup, que en serà l’administrador, i permet l’accés a altres persones. Però un cop dins, la comunicació és bidireccional.
Pot ser útil per a comunicacions entre les famílies, però no és recomanable per comunicacions escola-famílies per aquesta bidireccionalitat. Per a comunicacions entre docents, passa el mateix que amb les anteriors aplicacions. No tots els docents tindran l’aplicació instal·lada al mòbil particular. Per tant, es perd la immediatesa i és millor utilitzar el correu electrònic, ja que el correu sí que és una eina corporativa.