Google Workspace (abans G Suite)

Google WorkspaceLes eines de Google Workspace permeten treballar de manera col·laborativa i simultània de manera telemàtica. Aquestes eines inclouen correu electrònic, calendaris compartits, creació, edició i emmagatzematge d’arxius (documents, fulls de càlculs, presentacions…), creació de llocs web, Classroom (entorn virtual d’aprenentatge), videotrucades, etc. De fet, Google ofereix als centres educatius les mateixes eines que disposem els docents a través de l’XTEC i per met oferir-les als alumnes.

Google ha anat canviant la denominació d’aquest servei en diverses ocasions. Actualment rep el nom de Google Workspace for Education. D’aquest servei, n’existeixen diverses versions. La versió Fundamentals és gratuïta per als centres educatius.

Google Workspace for Education inclou funcions de seguretat fonamentals dissenyades específicament per a mantenir la informació segura i sota el control del mateix centre. El centre, a través del seu administrador de l’espai, és el que decideix quina informació es comparteix, amb qui es compateix i gestiona també les altes i baixes dels usuaris.

Funcionalitats

Quan un centre ha adquirit Google Workspace for Education, pot assignar un usuari a cada alumne i a cada docent. A partir d’aquell moment, alumnes i docents disposaran d’una adreça de correu electrònic per a poder-se comunicar. L’administrador del servei del centre podrà restringir l’enviament per tal de restringir l’enviament i la recepció només entre usuaris del centre.

Aquest usuari, no només permet l’ús del correu electrònic. Aquest usuari dona accés la resta de serveis, sempre que l’administrador ho habiliti.

Les aplicacions més destacades són:

• Gmail: permet enviar, rebre i organitzar el correu.
  • Google Drive: permet crear, editar i compartir (modificar simultàniament per diversos usuaris) documents de text, fulls de càlcul, presentacions, llocs web, dibuixos i pissarres col·laboratives.
  • Google Meet: permet fer videotrucades amb un límit de 100 participants (en la versió Fundamentals).
  • Google Calendar: permet gestionar el propi calendari i crear-ne de compartits per poder compartir esdeveniments entre diferents usuaris.
  • Google Classroom: permet crear un espai d’intercanvi entre professorat i alumnat. Oferir materials, proposar tasques, lliurar arxius, participar en debats, etc. La seva potència està en la combinació amb la resta d’aplicacions del servei.

Les aplicacions es combinen de manera transparent entre elles, de manera que es pot crear un lloc web a Drive (amb Sites) i inserir documents. Es pot crear un esdeveniment en el calendari i adjuntar-li una videotrucada o una presentació. Es pot crear un curs a Google Classroom i vincular-lo a una videotrucada o bé afegir-hi un document a manera de plantilla (fent còpia per a cada alumne).

Com sol·licitar-ho

Per poder sol·licitar a Google la personalització i ús de Google Workspace, primer cal disposar d’un domini d’internet propi, tipus escola.cat o institut.cat. Aquest domini no és gratuït, però són molt econòmics (menys de 50 €/any). En aquest enllaç podeu trobar diferents empreses on adquirir aquest domini.

Un cop es disposa d’un domini propi, cal accedir al següent enllaç i sol·licitar-ho.  En pocs dies Google escriurà a l’adreça indicada per iniciar a verificació de centre educatiu. Un cop verificat (us caldrà aportar algun document oficial), ja podreu configurar el servei, creant usuaris i personalitzant les opcions.

Configuració

En aquesta pàgina de l’Ateneu hi trobareu materials per configurar correctament Google Workspace. Hi trobareu tots el necessari per obtenir-lo, com crear i mantenir usuaris i com configurar els principals serveis.

Pàgina d'ateneu sobre configuració de Google Workspace

Afegir bones pràctiques:

• Demanar Workspace fent servir l’usuari del correu del centre. Evitar que si el docent marxa del centre…