Gestionar l’aula

Podem gestionar l’aula d’una manera eficaç, que permeti que l’alumnat avanci en el domini de les habilitats comunicatives i el llenguatge acadèmic propi de la matèria, si prestem atenció a tres elements bàsics.

En primer lloc, és essencial fomentar un ambient propici a l’aprenentatge. La creació d’aquest clima de confiança implica generar contextos en què s’estimula la participació de l’alumnat, es gestiona l’error com una oportunitat per a l’autoregulació, es fomenta el respecte a la diversitat, s’impulsa la col·laboració i es té cura de les emocions.

En segon lloc, cal garantir que la interacció docent-alumne sigui constructiva i generi aprenentatge. Això es pot aconseguir aplicant estratègies que afavoreixin la construcció conjunta de coneixement gràcies al diàleg i la conversa.

Finalment, el docent ha de desplegar estratègies de gestió de grups cooperatius per promoure l’aprenentatge en interacció, en què els intercanvis entre els aprenents, mediats pel docent, són generadors d’aprenentatges profunds i significatius. Estimular el treball cooperatiu implica posar les bases per construir plegats, permetent processos d’autoregulació que es veuen reforçats per l’ajuda mútua, l’explicitació del propi punt de vista i el contrast d’idees, en oposició a l’aprenentatge individualista i competitiu de models més tradicionals.