PARTICIPACIÓ

Davant els problemes que la humanitat ha de resoldre el proper decenni, es fa necessari educar per exercir una ciutadania global. Com a docents, ens cal impulsar en l’alumnat una actitud crítica i participativa, perquè pugui aportar el seu punt de vista, proposar solucions i implicar-se en projectes relacionats amb qüestions socialment vives, que van més enllà de l’aula i del centre.

En una societat interconnectada, on rebem diàriament una gran quantitat d’informació sovint contradictòria, tenir criteri propi permet identificar la informació veraç i desmuntar les fake news. La comprensió crítica davant dels missatges orals i escrits resulta, per tant, imprescindible, com també ho és la capacitat d’expressar l’opinió personal de manera raonada i respectuosa.

Transformar tota aquesta informació en coneixement és més fàcil si es fa de manera compartida. Entre iguals es posen en joc les habilitats orals i les relacionades amb l’exposició, la justificació i l’argumentació, per verbalitzar allò que sabem, defensar-ho i contrastar diferents punts de vista.

Per fomentar aquesta actitud i aquestes habilitats, hem de portar a l’aula temes del món real, que proporcionin un context rellevant a l’aprenentatge i fomentin la presa de posició, i treballar-los amb metodologies col·laboratives. Cal també fomentar la discussió entre iguals i proporcionar estratègies per a la interacció que permetin aprendre de manera participativa i implicada.