Disposició dels espais en les dinàmiques d’aula

Determinades dinàmiques d’aula poden necessitar conversa en gran grup, treball per equips, treball individual en silenci… Per això, ajustar els espais a les activitats que s’hi duen a terme promou l’èxit de les activitats. Per exemple, la disposició de les taules en forma d’U facilita el debat, de la mateixa manera que situar els alumnes en grups petits fomenta entorns segurs en què expressar la pròpia opinió o treballar en equip. Establir diferents disposicions d’aula com a rutina per a diferents objectius és una aportació a la gestió de l’aula, perquè ajuda els alumnes a identificar què s’espera d’ells en cada moment i quin tipus de participació se’ls demana.

Les imatges següents ens mostren diferents distribucions d’aula, segons l’activitat que es desenvolupa, amb taules individuals o agrupades per al treball per equips, amb prestatges perquè cada equip desi el seu material.

La disposició en l’aula no afecta només els objectes o mobles, sinó també els alumnes, de manera que en determinades activitats pot ser necessari pactar amb el grup classe qui es pot moure de lloc, quan o com ho farà, si pot o no sortir de l’aula, etc.

Imatge 3: El moviment dels alumnes facilita el bon desenvolupament de l’activitat i l’autonomia quan ha estat acordat amb els alumnes en funció dels objectius dels aprenentatges. Quan no és acordat o no s’ajusta als objectius d’aprenentatge, pot generar situacions d’incertesa i inseguretat que perjudiquen l’aprenentatge.

Font de les imatges: INS Marta Estrada (Granollers).