HABILITATS COMUNICATIVES

Totes les activitats que es fan a l’aula tenen un component comunicatiu: l’alumnat rep informació oral, del docent o de la resta de companys, i escrita, de les lectures que proposa el docent i de la cerca d’informació que fa pel seu compte. I fa evolucionar aquesta informació, parlant-ne amb la resta del grup i amb el docent o bé desenvolupant-la per escrit.
Les formes de comunicació a l’aula es concreten en una sèrie de gèneres típicament escolars, a través dels quals s’aprenen coneixements de les diferents matèries i, a la vegada, s’avança en el domini d’aquests gèneres:
– L’exposició oral del docent (“explicar”) i la presa d’apunts de l’alumnat
– La interacció directa docent-alumne, habitualment seguint l’esquema interrogació-resposta-valoració
– La conversa constructiva entre iguals, el debat entorn d’un tema i l’assemblea
– L’exposició oral de l’alumnat, individualment o per grups
– El treball oral o escrit a partir de la lectura
– La producció de textos escrits: resums, resolució de problemes, exàmens, desenvolupament d’un tema…