AUTOREGULACIÓ

Per tal de ser protagonista del seu procés d’aprenentatge, l’alumne ha d’aprendre a regular-lo, detectar com ho està fent, què està aprenent i què pot fer per millorar. Aquesta autoregulació requereix desenvolupar la reflexió metacognitiva, tenir consciència dels encàrrecs de feina i l’objectiu que tenen, per monitoritzar la seqüència didàctica i, si cal, decidir com reconduir-la, i arriscar-se a cometre errors.

Per part del docent, afavorir l’autoregulació de l’alumne requereix: facilitar moments per reflexionar sobre el que estem fent i què s’està aprenent; proporcionar els exponents lingüístics per fer aquesta reflexió; compartir amb l’alumnat, al llarg de la seqüència didàctica, les informacions que li permetran regular-se (encàrrec, objectius, criteris d’avaluació, estratègies que caldrà aplicar) i despenalitzar l’error perquè es vegi com un element natural del procés d’aprenentatge. Tot plegat, fomentant un ambient d’aula tolerant i propici, on tot l’alumnat se senti segur per arriscar-se a anar més enllà de la seva zona de confort, condició sense la qual no és possible avançar en l’aprenentatge.