Projecte Co-regim: dinàmica de correcció per aprendre dels errors

Es proposa als alumnes que ells mateixos es corregeixin els exàmens, iniciant dinàmiques de diàleg a l’aula que impliquen consensuar els criteris d’avaluació, identificar quines respostes són correctes i quines no i per què. D’aquesta manera es traspassa gradualment la gestió de la dinàmica fins que un dels alumnes modera la conversa.

En la correcció en primer lloc s’acorda quines solucions són correctes, quines no, i per què, i posteriorment es qualifica. Això requereix, per part del docent, un disseny particular de les preguntes de l’examen i una revisió posterior. La sessió es presenta als alumnes com una revisió de la unitat didàctica perquè cadascú pugui veure què ha après i on té problemes.

La dinàmica de correcció pretén que siguin els alumnes els que regeixin el seu procés (co-regim) i inclou sessions prèvies en què es corregeixen i puntuen amb la mateixa dinàmica altres exercicis (per exemple, deures), aclarint i compartint amb tot l’alumnat els criteris d’avaluació i de qualificació.

Alumne 1: Està bé l’exercici d’en David?

Alumne 2: Sí la resposta està bé.

Alumne 1: Llavors, li posem un deu?

Alumne 3: No, perquè no ha escrit els canvis d’unitats.

Alumne 4: I no ha fet l’esquema.

Alumne 1: faltaria alguna cosa més?

Alumne 3: No ha subratllat les dades de l’enunciat.

Alumne 5: Un cinc.

Alumne 1: D’acord.

Professor: Però no t’ha dit perquè posaria un cinc.

Alumne 1: Ah, sí! Perquè, un cinc?

Alumne 5: Perquè subratllar les dades i el dibuix són errors de planificació, i resten dos punts cadascun, i no escriure els canvis és un error de notació, i resta un punt.

Alumne 1: David, estàs d’acord amb aquesta correcció?

David: Sí, ara ja no me n’oblidaré. Però trobo que descomptem massa…

Professor: Creieu que aquests errors són importants o no? Quant haurien de restar? Què pot passar si no fem bé aquesta part?

En la correcció dirigida per alumnes, el docent intervé només ocasionalment per ajudar a concretar determinats aspectes. L’activitat implica els alumnes en la revisió dels errors i presenta la correcció com una part més de les activitats de la unitat didàctica, que no acaba amb l’examen, sinó amb la correcció conjunta.

En aquesta activitat es parla obertament i de forma positiva dels errors (es comenten quins són, i perquè es produeixen), i es consolida una rutina de participació i conversa a l’aula orientada a crear moments de reflexió (al final de cada unitat es revisa junts què sabem fer i què no i perquè).

Podeu trobar informació sobre el projecte Co-regim a l’article:

Domènech-Casal, J. (2014). De corregir los exámenes a Co-Regir los aprendizajes: hacia la mejora en la evaluación. (2014) Revista Aula de Secundaria, 6, 10-15.