La reflexió metacognitiva al llarg d’una seqüència didàctica: llegir fotografies

La col·lecció Textos per llegir i aprendre preveu, en totes les unitats, moments i activitats perquè l’alumne faci reflexió metacognitiva. Si agafem com a exemple l’activitat proposada per a quart d’ESO, podem veure quins són aquests moments:

1. Abans de començar: Compartim objectius i ens representem la tasca (pàgina 15). S’exposa l’encàrrec de tasca (“Què farem?”), els objectius d’aprenentatge (“Què aprendrem?”) i els criteris d’avaluació (“Com demostrarem que ho hem après?”)
  2. Després de cada fitxa d’activitat podem anar a l’apartat “Atura’t i reflexiona”, que proposa quatre preguntes: Què has fet fins ara? , amb quin objectius ho estàs fent?, quan tornis a fer activitats similars, com les faràs?, què has après?
  3. Al final del dossier hi ha sempre l’apartat “Què he après? Comprovem si hem assolit els objectius”. En aquest cas, en l’apartat trobem una taula d’autoavaluació en la qual cada alumne, individualment, ha de valorar què és capaç de fer, identificar les dificultats que encara té i detallar com pensa que les podria resoldre i quin company el podria ajudar.

La unitat proposada per a quart d’ESO dins d’aquesta col·lecció es titula Llegir fotografies. La guerra civil des del bàndol de la República.