Participem en una recerca biomèdica

Com a marc contextual rellevant per a l’aprenentatge de la mitosi (procés de divisió cel·lular) es proposa als alumnes participar com a investigadors en una recerca biomèdica fictícia de fàrmacs antitumorals.

Cada equip de dos alumnes rep una fitxa d’anàlisi dels resultats de tumors analitzats en ratolins tractats amb diferents fàrmacs per a determinar la capacitat antitumoral de cada fàrmac. Cada fitxa es correspon a diferents condicions (diferent fàrmac, diferent dosi, diferent temps de tractament).  Els resultats inclouen imatges amb observacions de microscopi de la biòpsia abans del tractament amb un fàrmac i de després del tractament.

La tasca encomanda als alumnes és identificar en la imatge les cèl·lules en divisió, convertir aquestes dades en numèriques per després elaborar-ne un histograma comparant abans i després del tractament, i, finalment, contrastar l’eficàcia del seu medicament/tractament amb els d’altres equips per a intentar establir  la capacitat antitumoral del medicament. En un primer moment, la discussió es fa dins l’equip i després, entre equips.

En l’activitat els alumnes treballen diferents formats comunicatius (imatges amb observacions de microscopi, dades numèriques, histograma) i  canals (llegir, escriure, discutir) en el context rellevant de la recerca biomèdica i es promou l’activació del vocabulari específic (mitosi, taxa mitòtica, interfase, profase, metafase, anafase, telofase, tumor, càncer, nucli,…) en relació a diverses habilitats cognitivolingüístiques (comparar, inferir…) i de pensament científic (raonament inductiu, disseny d’experiments, predicció a partir de models,…) . L’activitat sencera es completa amb l’escriptura d’un article científic per part dels alumnes, per presentar les conclusions de la comparació del seu tractament amb el d’un altre equip.

L’activitat sencera i els seus materials són disponibles en aquest enllaç i l’aplicació es descriu a l’article  “Drug Research”: una secuencia contextualizada de indagación sobre mitosis, cáncer  y creación del conocimiento científico”. Investigación en la escuela, de J. Domènech-Casal (2016).

Fragment d’una de les fitxes. Font: J. Domènech-Casal