Llegim per parelles de manera cooperativa: l’esclavitud a la Roma antiga

Aquesta proposta, destinada a l’alumnat de primer d’ESO i també a aquell amb dificultats d’aprenentatge, està pensada per introduir la tècnica de lectura cooperativa per parelles. Per bé que es proposa amb una lectura simple, també es pot aplicar a lectures de més complexitat.
La fitxa de l’activitat detalla el procés que cada parella haurà de seguir:

  1. Llegir el títol i observar les il·lustracions per fer-se una idea general del contingut de la lectura (fer prediccions sobre el contingut del text).
  2. Compartir què sap cada membre de la parella sobre l’esclavitud a Roma (activar coneixements previs i posar-los en comú).
  3. Llegir i identificar les idees principals de cada paràgraf de manera sistemàtica, alternant el rol de qui llegeix i qui fa el resum.
  4. Consensuar un resum global de la lectura.
  5. Respondre el qüestionari que acompanya el text de manera consensuada.

Al llarg de l’activitat, els dos membres de la parella assumeixen rols complementaris i negocien què han entès i què han de respondre. És, per tant, una bona mostra de com es pot incentivar la construcció de coneixement entre iguals.

L’activitat es basa en els principis del programa Llegim i escrivim en parella, del grup de recerca GRAI (UAB) i està disponible en aquest enllaç.

Museu del Bardo – Mosaic representant esclaus. Font: Wikimedia Commons.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>