Dinamització de Xarxa

 

 

Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa són estructures intencionals de transformació, dinamitzades per tècniques dels Serveis Territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona, on participen tots els centres del Laboratori, els centre del Programa i altres centres de cada territori en procés de sensibilització i reflexió.

L’equip de Dinamització de Xarxa està integrat per les persones coordinadores del Laboratori i les persones referents de xarxes de transformació educativa que dinamitzen les xarxes de cadascun dels Serveis Territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona.

 

Organització de les xarxes

D’acord amb els tres principis de la transformació educativa, autonomia, singularitat i corresponsabilitat, cada xarxa és autònoma en la definició i concreció de l’objectiu anual a treballar. Tanmateix, comparteixen els següents elements organitzatius: 

    • Totes les xarxes comparteixen la metodologia (pràctica reflexiva i indagació) i les eines de treball (Eina d’Autoconeixement de Centre, Joc dels Descriptors i dinàmiques de dinamització).
    • Les trobades són bàsicament presencials, però si les circumstàncies ho impedeixen es realitzen online. Les trobades telemàtiques són una oportunitat per crear sinergies entre xarxes de diferents territoris que enriqueixin la reflexió.
    • Cada trobada es fa en un centre educatiu de la pròpia xarxa que farà de centre acollidor. Aquest centre ha de preparar una visita que mostri als assistents estratègies reeixides de transformació educativa o un aspecte clau del seu projecte educatiu centrats en l’objectiu treballat a la xarxa.
    • Cada xarxa realitza 6 trobades al llarg del curs en horari lectiu, i sempre el mateix dia de la setmana. 
    • La primera trobada serveix per confegir el grup, establir el contacte, definir l’objectiu de treball i concretar el calendari del curs. 
    • Les cinc trobades restants, prioritàriament presencials, son de treball i serveixen per avançar en l’objectiu de treball fixat i per fer una breu visita al centre focalitzant en algun aspecte rellevant de l’objectiu amb què es treballa.
    • Cada any la xarxa estableix els seus propis propòsits d’aprenentatge del curs en relació als propòsits generals d’aprenentatge de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa, determinant el punt de partida i punt previst d’arribada per al curs acadèmic:

 

 

Composició de la xarxa

Les xarxes tenen representació de centres de tipologia diversa i d’etapes diferents. Aquesta diversitat és un valor necessari per a la construcció de coneixement des de totes les mirades possibles, amb l’objectiu que cada centre en particular pugui trobar la resposta que més pugui encaixar amb la seva pròpia i singular realitat. El nombre ideal de centres per xarxa és d’entre 10 i 12, amb la participació de 2 representants de cada centre (per tant, entre 20 i 24 persones).

Cada territori decideix quantes xarxes ha de crear per donar resposta a la coordinació territorial de tots els centres que formen part del Laboratori i del Programa d’innovació d’Acceleració, més els altres centres orientats a la sensibilització. 

Cada centre assigna de manera estable al llarg del curs dues persones en representació del centre per assistir a les trobades de xarxa. Aquestes persones han de ser de l’Equip Impulsor, sempre que el centre el tingui designat, o bé de l’Equip de Coordinació.

 

Coordinació de l’equip de dinamització de xarxes i calendari del curs

    • L’equip de dinamització es coordina a través d’una unitat de treball on es comparteix tant el treball conjunt com el propi de cada xarxa. 
    • Prèvia a cada trobada de xarxa hi ha una sessió telemàtica de coordinació de dinamitzadores, de 9 a 11:30 hores. També hi ha una sessió de coordinació de tancament i avaluació. 
    • Cada juliol s’estableix per consens el calendari i l’horari anual de coordinació i es fixen els períodes de trobada de les xarxes.

  

Funcions específiques de la dinamitzadora de xarxa

    • Establir un contacte proper amb cada un dels centres que formen part de les xarxes.
    • Preveure l’organització, el seguiment, l’acompanyament i l’avaluació de les xarxes de forma conjunta entre els centres i els CRP (marc pla de zona).
    • Detecció de necessitats.
    • Participació en altres espais formatius proposats pel Laboratori.

 

Organització de les sessions de xarxa

Independentment dels propòsits d’aprenentatge que les xarxes estableixen com a programació del curs, cadascuna de les 6 sessions anuals manté una estructura general comuna que es pot sintetitzar en els següents blocs:

    • Benvinguda i acollida
    • Connexió (vídeo / imatge inspiradors i feedback dels centres)
    • Desenvolupament de la sessió
      • Plantejament / problematització
      • Dinàmiques de reflexió (individual, de petit grup i de gran grup)
    • Pausa – Cafè i visita al centre (presencial o virtual)
    • Reflexió metacognitiva (què ens emportem?)
    • Celebració i tancament emotiu

En el cas de visita virtual, el centre “acollidor” presenta un aspecte clau del seu projecte educatiu en línia amb els objectius que es treballen a la xarxa.

 

A continuació podeu visualitzar els vídeos de tancament de curs 2021 – 2022 de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa de tot Catalunya:

Són diferents perquè responen a les necessitats dels centres que les formen, són singulars perquè es construeixen a partir de la idiosincràsia de cada territori, són valentes perquè parteixen de les experteses i potencien les fortaleses dels propis centres, són robustes perquè es coordinen sumant propòsits i multiplicant accions. Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa comparteixen finalitats i objectius, eines i estratègies, per transformar el model educatiu del nostre país des de la proximitat del territori i el coneixement que es genera del treball en xarxa de tots i de cadascun dels centres que les conformen.

 

Les XTTE a Barcelona Comarques, un èxit compartit!

 

La Xarxa Territorial de Transformació Educativa a Barcelona Comarques és un espai de reflexió i debat entre iguals on a partir de la construcció compartida de significats podeu acostar la transformació educativa als claustres i a l’alumnat dels centres que hi participen. De la mateixa manera que a la resta de xarxes del país, és un espai de creixement a nivell personal i professional on els centres són els protagonistes i alhora els responsables de fer-la funcionar.

Durant el curs 2021 – 2022 els quaranta centres que han participat a la xarxa de Barcelona Comarques han treballat en grups cooperatius per tal de dissenyar dinàmiques i pilotar-les entre altres grups de la XTTE. És a dir, no es traçava d’un disseny teòric sinó que es tractava de posar en pràctica la proposta per acabar rebent el feedback de la resta de companys i companyes. Entenem que la millor manera d’aprendre és posar en pràctica dins de la XTTE els coneixements construïts conjuntament amb centres que es troben en diferents nivells de transformació, per transferir aquesta experiència al Claustre del centre.

Durant la cinquena i última sessió de la xarxa de Barcelona Comarques per fi ens hem pogut trobar presencialment després de dos anys de veure’ns en pantalla. Un espai que hem aprofitat per treballar l’Eina d’Avaluació Dinàmica de Xarxes. De forma dinàmica hem anat descobrint els sis focus que ens ofereix l’Eina i els hem pogut anar lligant amb la realitat dels nostres centres.

Un moment de retrobament i d’aprenentatge compartit que hem resumit a través d’aquest vídeo:

 

 

 

Les XTTE al Baix Llobregat, compartint estratègies pel futur!

 

La Xarxa Territorial de Transformació Educativa al Baix Llobregat esdevé un espai d’aprenentatge en xarxa on a partir d’experiències compartides, moments de reflexió, de fer i desfer, de debatre, de provar i avaluar s’avança en el procés de transformació que cada centre està experimentant. Aquest treball en xarxa territorial esdevé model també pels centres educatius on la comunitat educativa i en especial l’aprenent esdevenen protagonistes.
Enguany hem estat pilotant l’Eina d’Avaluació Dinàmica de Xarxes. Aquesta eina ens ha permès avaluar la realitat de cadascun dels centres i compartir estratègies pel futur.

 

 

 

Les XTTE a la Catalunya Central, posant el focus en l’avaluació competencial!

 

El passat 8 de juny vam celebrar el tancament de les xarxes amb una jornada diferent. Al llarg de les 5 sessions de xarxes, ens ha acompanyat la Meritxell Cano, que ens ha ajudat a reflexionar sobre com podem portar a la pràctica una avaluació competencial amb el nostre alumnat, com el podem ajudar a desenvolupar la metacognició i com a partir dels seus interessos podem personalitzar els aprenentatges. Ha estat una formació molt enriquidora i molt ben valorada per tots i totes!

Una vegada acabada la formació, els centres de la xarxa van avaluar el treball portat a terme al llarg de les sessions i, finalment, van fer propostes de treball de cara el curs vinent.

A la segona part de la jornada els centres van participar en una dinàmica per reconèixer els avenços assolits aquest curs, com els valoren i com continuaran el curs vinent. Primer de tot, van reflexionar com a centre i, després, van compartir-ho en petit grup amb altres centres del territori. Aquesta informació esdevindrà el punt de partida, de gran valor, de cara a plantejar les activitats per al curs vinent.

 

 

 

Les XTTE al Consorci d’Educació de Barcelona, les Xarxes per al Canvi!

 

Xarxes per al Canvi tanca aquest curs 21-22 amb una trobada plenària on, juntes, les 19 xarxes de Barcelona celebrem l’esforç i les passes fetes en els centres i com a xarxa. Després de cinc anys de camí fet, aquest curs hem avançat cap a esdevenir centres que siguin organitzacions que aprenen, fet del tot imprescindible en el camí de la transformació educativa.

Les 4 trobades de xarxa d’enguany han posat el focus en l’escola com a organització democràtica, col·laborativa, flexible i que promou l’aprenentatge docent. A més a més, molts dels 213 centres varen participar de les dues “inter-xarxes” sobre espirals d’indagació i sobre eines de facilitació per a equips impulsors.

A la trobada plenària final, hem pogut seguir aprenent juntes sobre aquests grans blocs del curs amb el suport de 9 centres que varen compartir les seves experiències i l’inspirador bagatge d’en Boris Mir i la Begonya Folch, coordinadors de les inter-xarxes, que posen en conflicte les nostres conclusions i ens empenyen a seguir aprenent i a renovar aquesta visió que ens dóna direcció.

Acabem el curs conscients que per esdevenir organitzacions que aprenen ho hem de fer col·laborant entre nosaltres, i les xarxes ens permeten aquest espai imprescindible i valuós.

 

 

 

Les XTTE a Girona, juntes!

 

Les xarxes s’han convertit en una forma organitzativa molt important i són clau per avançar cap a un model de qualitat educativa que es fonamenta en un aprenentatge centrat en l’alumnat.

La Xarxa Territorial de Transformació Educativa Gironina pretén donar resposta a les necessitats de canvi i de millora de cada centre, a partir del treball reflexiu realitzat de forma col·laborativa i cooperativa. Ens trobem i creem un espai de coneixement, formació, reflexió i acompanyament on es fomenta el debat, el diàleg, la participació i l’intercanvi d’experiències, i on de forma compartida es construeix aprenentatge, fent possible la transformació. Juntes!

 

 

Les XTTE a Lleida, per seguir sumant!

 

Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa a les Terres de Lleida han esdevingut un espai de reflexió i debat entre iguals tot potenciant el desenvolupament professional docent clau al nostre territori. L’objectiu principal de la nostra xarxa ha sigut el poder acostar la transformació educativa als claustres i a l’alumnat dels centres que hi participen, tenint en compte les seves necessitats i atansant, sessió rere sessió, el marc teòric de la transformació educativa a la realitat i al dia a dia dels nostres centres.

Durant la cinquena i última sessió de la XTTE, ens hem pogut trobar presencialment després de dos anys de veure’ns en pantalla. Hem aprofitat aquest espai per compartir els avenços dels centres amb la voluntat de promoure experiències de qualitat que ajudin als nostres alumnes a aprendre més i millor.

A la xarxa Territorial de Lleida, volem seguir sumant per donar resposta als nous i futurs paradigmes de l’educació.

 

 

Les XTTE al Maresme – Vallès Oriental, compartir és l’agulla que permet teixir!

 

Les xarxes educatives, com les xarxes de pescar, són també estructures formades per fils, el fil que cada centre aporta o estira per teixir plegats…

Els fils són de diferents consistències, textures i colors, però és això el que li aporta una bellesa especial. Fer nusos entre les interseccions té la seva complexitat, perquè requereix agafar una mica d’un fil i una mica d’un altre per subjectar i anar creant formes que permetin retenir algunes qüestions i deixar-ne passar d’altres. I aquí recau el sentit i el valor de la xarxa: com la teixim?, quins nusos fem?, què reté?, què deixa fluir?, què deixa escapar?

Compartir és l’agulla que permet teixir, cosa que implica expressar i alinear un mínim de mirades i significats, així com donar i rebre en un context de generositat. Aquest compartir l’enfilem a partir de focus de treball, que enguany han estat: la docència compartida, els espais compartits de reflexió i les rutines de pensament. Després d’un curs carregat de trobades virtuals, hem aprofitat l’última sessió del curs per gaudir de la presencialitat, tot fent un seguit de dinàmiques on hem posat en valor part del contingut treballat al llarg del curs, d’una manera dinàmica i vivencial. Poder-nos veure sense pantalles, tocar, abraçar, riure i dialogar cara a cara, cos a cos, ha aportat un sentit especial a la trobada que esperem poder mantenir de cara el curs vinent.

 

 

Les XTTE a Tarragona, fent xarxa fem territori!

 

Les Xarxes Territorials de Transformació Educativa han esdevingut una estructura de desenvolupament professional docent clau al territori.

Enxarxades, compartim propostes des de la reflexió col·lectiva i ho fem amb la voluntat de promoure experiències de qualitat que ajudin als nostres alumnes a aprendre més i millor. A la xarxa el lideratge és compartit i al Camp de Tarragona volem seguir sumant per avançar i donar resposta als nous paradigmes educatius de futur!

 

 

Les XTTE a Terres de l’Ebre, donant valor al creixement en xarxa!

 

Tortosa, 30 de maig, jornada de comiat de Xarxes Territorials de Transformació Educativa: retrobada, presencialitat, abraçades, rialles, aire pur, reflexió compartida i tancament. Tancament d’un curs que ens demanava retornar als inicis d’aquestes trobades on gent de diferents indrets i centres del mateix territori sentíem la mateixa necessitat de transformar els nostres centres educatius, començant a teixir aquesta xarxa que ens uneix i ens ofereix espais on compartir i créixer junts!

Des de Terres de l’Ebre donem valor a aquest treball en xarxa en el nostre territori, entenent la xarxa com un espai potent de debat educatiu, on centres amb diferents ritmes de transformació caminem junts, acompanyant-nos, i guiats pel mateix propòsit i la mateixa il·lusió: la transformació i la millora continua del nostre sistema educatiu.

Cal que continuem més unides que mai, confiant en aquest aprenentatge entre iguals, teixint una xarxa cada vegada més forta i sostenible, que ha de continuar creixent amb la finalitat d’avançar cap a un sistema educatiu equitatiu i de qualitat… Moltes gràcies a tots els centres participants que han confiat, han compartit i han donat valor a aquest creixement en xarxa!

 

 

Les XTTE al Vallès Occidental, des de la pròpia pràctica!

 

Les xarxes territorials del Vallès Occidental vinculades al Laboratori de Transformació educativa han seguit treballant aquests darrers anys aprofundint en el protagonisme de l’alumne en l’aprenentatge i en les opcions metodològiques que ajuden a consolidar-los. Aquest curs hem posat el focus en potenciar la reflexió pedagògica a partir de l’anàlisi des de la pròpia pràctica. Compartint i consensuant propòsits i evidències hem anat aprofundint en el cercle de millora contínua i avançant en la transformació. La sessió final ens va permetre retrobar la presencialitat i poder compartir el camí que cada escola havia fet al llarg del curs.