Oportunitats dels nous currículums. Actuacions del curs 2022 –2023

El Laboratori de Transformació Educativa presenta la previsió d’actuacions per al curs 2022-23.

Aquest curs el Laboratori de Transformació Educativa focalitza els seus esforços en acompanyar els centres en el desplegament dels nous currículums. Aquest acompanyament es fonamenta en els principis i finalitats del Laboratori que parteix de les necessitats educatives del centre i pretén garantir oportunitats d’aprenentatge personalitzat tant a l’alumnat com els docents i el centre.

Des del Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa / Eines per al Canvi (PAcTE/ExC) es continuen perseguint els mateixos objectius:

  • Incorporar com a cultura reflexiva de centre la transició sistemàtica a un nou model d’escola reformulant el concepte d’aprenentatge i el rol de l’alumnat.
  • Actualitzar el propòsit de centre com espai de construcció del be comú des de la personalització de l’aprenentatge i les mesures universals d’inclusió i equitat.
  • Empoderar els centres educatius per aconseguir una ciutadania crítica, conscient i capaç d’adaptar-se als nous reptes per aconseguir un creixement sostenible i inclusiu.

Però a més a més, també incorporar en els processos d’assoliment d’aquests objectius la nova proposta curricular que el Departament d’Educació està impulsant a partir dels 6 vectors.

Tot i que les actuacions estiguin inscrites en el marc de les diferents comunitats de transformació, sempre que sigui possible, els esdeveniments es difondran en obert i en directe a través de la plataforma perquè qui vulgui hi pugui participar, i hi quedaran enregistrades per a la seva visualització posterior.

CALENDARI

 

Jornades del Laboratori de Transformació Educativa

Aquestes jornades estan dirigides a tots els centres del Laboratori i de les Xarxes Territorials del Transformació Educativa, a les persones Dinamitzadores de Xarxes i a les persones Facilitadores/Mentores del programa PAcTE/ExC. També en són destinataris els agents d’acompanyament a centres dels serveis educatius, els professionals de tots els Serveis Territorials i del Consorci d’Educació de Barcelona, del CESIRE, dels Serveis Centrals, així com tots els centres del sistema educatiu de Catalunya.

  • Tancament curs 2022 – 2023 del Laboratori de Transformació Educativa (31 maig 2023, 9 – 13h).

 

Formació Equip de Facilitadores

L’equip de Facilitadores està format per professionals experts en centre que tenen com a objectiu facilitar processos de reflexió, presa de decisions i empoderament dels equips impulsors dels centres PAcTE/ExC amb l’objectiu d’ajudar-los a desenvolupar la seva autonomia per liderar el procés de transformació educativa en el propi centre.

Comunitats de Centres Referents

Són espais de reflexió i orientació cap a la recerca on el centre esdevé una organització que aprèn i una unitat de recerca educativa per a la concreció del marc de referència de qualitat educativa. S’hi conviden representants de programes d’innovació del DE, centres amb projectes reconeguts, professorat amb pràctiques reconegudes, així com ponents experts de les universitats.

Aquest curs el Laboratori incorpora dins de les Comunitats de Centres Referents activitats que es presentaran en format de seminaris temàtics d’aprofundiment.  És una adaptació de les accions del Laboratori que s’ha fet per donar resposta a les valoracions dels seminaris  del curs passat.

En aquestes comunitats de centres referents els continguts es dissenyaran a partir de les necessitats dels centres referents del Laboratori de Transformació Educativa.

  • 1a Comunitat de Centres Referents en format seminari temàtic (17 novembre 2022, 17.30 – 19.30h)
  • 2a Comunitat de Centres Referents en format seminaris temàtic (15 febrer 2023, 17.30 – 19.30h)

 

Comunitats de Centres Facilitats

Són espais de reflexió i orientació a partir de persones expertes. Són espais de reflexió on es posa en comú el treball desenvolupat en el marc del PAcTE/ExC, enguany es posarà el focus a la fase 3 del protocol de canvi.

Aquest curs el Laboratori incorpora dins de les Comunitats de Centres Facilitats activitats que es presentaran en format de seminaris temàtics d’aprofundiment.  És una adaptació de les accions del Laboratori que s’ha fet per donar resposta a les valoracions dels seminaris  del curs passat.

En aquestes comunitats de centres facilitats els continguts es dissenyaran a partir de la fase 3 del protocol de canvi integrant els 6 vectors del currículum d’educació bàsica.

  • 1a Comunitat de Centres Facilitats en format seminari temàtic (8 novembre 2022, 17.30 – 19.30h).
  • 2a Comunitat de Centres Facilitats en format seminaris temàtic (19 gener 2023, 17.30 – 19.30h).

 

Visites entre centres

 

El curs passat es van fer 22 visites virtuals guiades a centres, que podeu recuperar en qualsevol moment.

Enguany es torna a  proposar als centres de referència del Laboratori obrir les seves portes en visites presencials.

Les temàtiques són diverses, des d’aspectes generals de com és un centre transformat, a qualsevol de les set dimensions de la transformació educativa, o aspectes concrets com la visió, el propòsit de centre… i també, donat que el Departament te com a missió impulsar el nou Decret de Currículum,  hi haurà centres que la temàtica a mostrar serà algun dels 6 vectors.

 

Facilitació en centre

L’acompanyament intensiu a través de la persona facilitadora tindrà en compte quin és el punt de partida de cada centre i identificarà en quina fase està del protocol de canvi. S’espera que aquest curs alguns centres es trobin a la Fase 2 i d’altres a la Fase 3.  Aquest curs s’ha prioritzat l’atenció directa a centre i s’hi dediquen més hores que els cursos anteriors.

FASE 1: Crisi i oportunitat de transformació del centre
En aquesta fase cal crear la necessitat de transformar el centre i comprometre tota la comunitat educativa. El temps total és d’aproximadament un curs amb un acompanyament mensual.

      • Presa de contacte, generació de complicitats, planificació de les sessions al llarg del curs
      • Planificació de la facilitació al llarg del curs
      • Espais de sensibilització i d’intercanvi
      • Grups de discussió
      • Autodiagnosi de centre
      • Presa de decisions i planificació de la Fase 2
      • Avaluació final de l’any i memòria anyal

La persona Facilitadora juntament amb l’Equip Impulsor del centre seran qui marquin els tempmos en funció de les necessitats particulars del centre.

FASE 2: Visió de la comunitat educativa i capacitació del centre
Aquest és el moment de reimaginar el centre, de prototipar, és a dir de crear palanques de canvi i projectes tir o tractors. El temps total és d’aproximadament un curs o pot allargar una mica més en el temps si cal. Acompanyament mensual de setembre 2022 a juliol 2023.

      • Generació de complicitats i planificació de les sessions al llarg del curs
      • Autodiagnosi de centre i planificació de la facilitació al llarg del curs
      • Presa de decisions i planificació de l’acció amb els projectes de tir
      • Seguiment del pla d’acció i recull i publicació d’evidències
      • Grups de discussió
      • Seguiment del pla d’acció i avaluació de les evidències recollides. Definició i seguiment d’indicadors d’execució o implementació
      • Avaluació final de l’any, memòria anyal i planificació de la Fase 3

FASE 3: Transformació institucional i sostenibilitat del centre. Finalització de la intervenció, consolidació, transferència i sostenibilitat
A partir de projectes tir, desenvolupem el protocol d’implementació per escalar i consolidar una cultura de millora. Aquesta fase té una durada aproximada d’un curs lectiu. El centre ha de dur a terme una avaluació final, consolidar els canvi, avaluar l’impacte i fer-ne la transferència. La concreció d’aquesta fase la podeu trobar al document de Protocol de Canvi.

  • Facilitació a 1 centre: 45h (30h d’atenció directa al centre  i 15h de reunions de coordinació)

30h Atenció directa al centre:

      • 10 sessions amb l’equip impulsor: 20h
      • 1 sessions amb l’equip directiu 2h
      • 2 sessions amb l’equip directiu i l’equip impulsor 4h
      • 2 sessions amb el claustre: 4h

15h Reunions de coordinació:

      • 3 sessions amb l’Equip del Laboratori:
        • 1a sessió: 18 d’octubre de 2022 (17.30h a 18.30h)
        • 2a sessió: 22 de febrer (17.30h a 18.30h)
        • 3a sessió: 11 de juliol 2023 (10h a 13h) coincideix amb l’últim dia de l’Escola d’Estiu.
      • 5 sessions de 2h amb la coordinadora de la facilitació del territori: 10h
      • 2h per resoldre dubtes, rebre acompanyament o fer seguiment del centre amb la Coordinadora de la facilitació del territori.
      • 1 sessió d’1h amb CRP o Inspecció de la zona.

 

  • Facilitació a 2 centres: 78h (60h d’atenció directa al centre i 18h de reunions de coordinació)

30h Atenció directa a cada centre:

      • 10 sessions amb l’equip impulsor: 20h
      • 1 sessions amb l’equip directiu 2h
      • 2 sessions amb l’equip directiu i equip impulsor 4h
      • 2 sessions amb el claustre: 4h

18h Reunions de coordinació:

      • 3 sessions amb l’Equip del Laboratori:
        • 1a sessió: 18 d’octubre de 2022 (17.30h a 18.30h)
        • 2a sessió: 22 de febrer (17.30h a 18.30h)
        • 3a sessió: 11 de juliol 2023 (10h a 13h) coincideix amb l’últim dia de l’Escola d’Estiu.
      • 5 sessions de 2h amb la coordinadora de la facilitació del territori: 10h
      • 4h (2h per centre) per resoldre dubtes, rebre acompanyament o fer seguiment del centre amb la Coordinadora de la facilitació del territori.
      •  2 sessions d’1h (1 per centre) amb CRP o Inspecció de la zona.

 

Sessions Xarxes Territorials de Transformació Educativa 

Es realitzaran 6 sessions de XTTE al llarg del curs. Cada Servei Territorial desenvolupa aquestes sessions de manera coordinada amb el Laboratori d’acord amb unes finalitats i uns objectius comuns, compartint les mateixes eines i estratègies, però amb un pla anual i una concreció del calendari propis d’acord amb les necessitats dels centres de cadascuna de les xarxes. Enguany s’impulsarà la introducció als 6 vectors del nou currículum de manera transversal a les sessions de xarxa.

Cada xarxa concreta el calendari de sessions d’acord amb el següent pla general. Les sessions es realitzen en horari de matí:

  • Primera (14 – 20 octubre 2022)
  • Segona (25 novembre – 1 desembre 2022)
  • Tercera (20 – 26 gener 2023)
  • Quarta ( 10 – 16 març 2023)
  • Cinquena ( 26  abril – 2 maig 2023)
  • Sisena (25 – 31 -maig 2023)

 

 

Coordinacions
Equip Motor del Laboratori

L’Equip Motor del Laboratori està format pels referents en innovació i transformació de cada Servei Territorial i Consorci d’Educació de Barcelona, per la Inspecció d’Educació, representants de la subdirecció general de la Funció Directiva i Lideratge Pedagògic i per l’òrgan impulsor del Laboratori. Es concreten les accions del Laboratori des dels principis de descentralització, autonomia i coresponsabilitat.

  • Primera (7 d’octubre 2022, 9 – 11h)
  • Segona (4 novembre 2022, 9 – 11h)
  • Tercera (20 gener 2023, 9 – 11h)
  • Quarta (3 març 2023, 9 – 11h)
  • Cinquena (19 maig 2023, 9 – 11h)
  • Final (14 juliol 2023, 9 – 11h)
Coordinació Equips Motors Territorials amb l’òrgan impulsor del Laboratori

Coordinació del Laboratori amb cadascun dels Equips Motors Territorials. Es convida als coordinadors de Facilitadores del territori.

  • Primera (octubre – novembre 2022, dia a convenir per l’Equip Motor Territorial)
  • Segona (novembre – desembre 2022, dia a convenir per l’Equip Motor Territorial)
  • Tercera (gener – febrer 2023, dia a convenir per l’Equip Motor Territorial)
  • Quarta ( març – abril 2023, dia a convenir per l’Equip Motor Territorial)
  • Cinquena (maig – juny 2023, dia a convenir per l’Equip Motor Territorial)
Coordinació Equip de Coordinadores facilitadores – Equip Laboratori:
  • Sessió 1 (26 octubre 2022, 17h – 19h)
  • Sessió 2 (30 novembre 2022, 17h – 19h)
  • Sessió 3 (25 gener 2023, 17h – 19h)
  • Sessió 4 (8 març 2023, 17h – 19h)
  • Sessió 5 (17 maig 2023, 17h -19h)
Trobades Facilitadores amb Coordinadores facilitadores de cadascun dels 10 territoris.
  • Sessió 1 (31 octubre – 4 novembre 2022, dia a convenir pel territori)
  • Sessió 2 ( 1 – 7 desembre 2022, dia a convenir pel territori)
  • Sessió 3 (30 gener – 3 febrer 2023, dia a convenir pel territori)
  • Sessió 4 (13 – 17 març 2023, dia a convenir pel territori)
  • Sessió 5 (22 – 26 maig 2023, dia a convenir pel territori)
Equip de Dinamitzadores de Xarxes

Coordinació de les persones dinamitzadores de xarxes o de les seves coordinadores territorials (en el cas del VOC i del CEB).

  • Primera (9 setembre 2022, 9h – 10h)
  • Segona (23 setembre 2022, 9.30h  – 12.30h)
  • Tercera (14 d’octubre 2022, 9.30h – 12.30h)
  • Quarta (11 de novembre 2022, 9h – 11h)
  • Cinquena (16 de desembre 2023, 9h – 11h)
  • Sisena (24 de febrer 2023, 9 – 11h)
  • Setena (31 de març 2023, 9 – 11h)
  • Vuitena (12 de maig 2023, 9 – 11h)
  • Tancament (7 de juliol 2023, 9 – 11h)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>