“Dissenyar processos i estructures que promouen l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge expert” Prudens Martínez

 

   PRUDENS MARTÍNEZ

 

PRUDENS MARTÍNEZ

Cap de Servei de suports i mesures per a la inclusió
Departament d’Educació (Subdirecció General d’Educació Inclusiva)

Col·laboradora en programes d’actuacions inclusives a Xile.

 

 

Mestra d’EE, Psicòloga, Psicopedagoga, Màster en logopèdia i en Ensenyament i Aprenentatge en Entorns Digitals. 

Diplomada en DUA (certificat per CAST Professional Learning & Fellow Group LA).

Professora associada a la UB 

30 anys de servei i publicacions en revistes (phonika i Perspectiva)

Actualment Cap de servei a la subdirecció d’Educació Inclusiva.

 

 

 

[Aquí enllaçarem la presentació de la ponència]

 

Proposta de treball suggerida per la  ponent amb l’objectiu de desenvolupar la proposta en centre.
Recordeu que per poder certificar cal presentar una proposta dels cinc seminaris que heu triat.


CONTINGUTS DE LA PONÈNCIA

 

SEMINARIS TEMÀTICS DEL LABORATORI DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA

 

APROFUNDIM EN “Dissenyar processos i estructures que promouen l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge expert”

Dissenyar processos i estructures que promouen l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge expert és el principal repte de l’educació actual. 

A Catalunya tenim una llarga tradició pedagògica que ens ha portat a avançar cap a una mirada dirigida a la persona. Equitat, inclusió i aprenentatge expert són alguns dels conceptes que ressonen i donen testimoni de com arribar a una educació de qualitat. Cal que totes les persones compartim un llenguatge comú. Per això parlem de justícia socioeducativa (que garanteix el dret, l’accés i la participació de qualsevol persona a l’educació); del respecte a les diferències i a la singularitat; i de variabilitat per al creixement personal i de la comunitat educativa. 

El Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu és el paraigües que aixopluga l’atenció de tot l’alumnat i recull el preàmbul de la Llei d’educació 12/2009, del 10 de juliol, que exposa la necessitat d’adequar l’activitat educativa per atendre la diversitat de l’alumnat i l’assoliment d’una igualtat d’oportunitats i d’accessibilitat. Un dels principis rectors del sistema educatiu català és  “la cohesió social i l’educació inclusiva com a base d’una escola per a tothom”.

El Decret 150/2017, explicita les mesures i suports que garantiran que tots els centres siguin inclusius i posa de manifest els enfocaments educatius com el disseny

universal per a l’aprenentatge ja que permeten afavorir l’aprenentatge i la participació de tot l’alumnat. 

El DUA és el marc que ens orienta cap a la millora dels processos d’aprenentatge de totes les persones. Partint de coneixements científics sobre com aprenen les persones DUA ofereix experiències flexibles per a l’aprenentatge. Per fer-ho possible és important ressaltar el paper del context, la detecció de les barreres que dificulten l’accés i la participació de les persones a l’aprenentatge, la variabilitat (entesa com la forma en com aprenen les persones), els dissenys pensats per a tot l’alumnat i amb caràcter proactiu, i el procés iteratiu que aporta un alt nivell de reflexió i reformulació d’actuacions educatives.  

Un dels eixos de l’educació de qualitat i inclusiva, segons el Disseny universal per a l’aprenentatge, és el desenvolupament d’aprenents experts (persones decidides i motivades, enginyoses i coneixedores, i estratègiques i decidides a les metes).

Des d’aquesta mirada DUA podem portar a terme processos per avançar en comunitats d’aprenentatges expertes i inclusives. Aquests processos s’han de dur a terme en 3 àmbits:

  • Formació i expertesa de la persona docent
  • Lideratge i gestió al centre escolar
  • Cultura de la comunitat educativa

Referències:

CAST (2017). UDL Tips for Fostering Expert Learners. Wakefield, MA: Author. Retrieved from http://www.cast.org/publications/2017/udl-tips-fostering-expert-learners

CAST (2020). UDL Tips for Developing Learning Goals. Wakefield, MA: Author. Retrieved from http://www.cast.org/publications/2020/udl-tips-developing-learning-goals

DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

Paul Smith — Typewriter Artist. https://youtu.be/xUxdsONJYxo