Escola Carme Auguet (Girona) – Capses d’aprenentatge: descoberta, autonomia i treball en equip

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Carme Auguet – 17001887 Girona Girona
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i Primària Suport de mestre d’educació especial, Suport escolar personalitzat (SEP), Aula d’acollida
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
128 14,5 https://agora.xtec.cat/escolacarmeauguet/

 

L’escola Carme Auguet, amb una història de més de 40 anys, des del curs 2013 ha anat avançant en un procés de transformació educativa amb l’objectiu de dissenyar un nou projecte educatiu que doni resposta als reptes que la societat planteja al nostre alumnat, adequant el procés d’ensenyament-aprenentatge però també la cultura i l’organització del centre. L’eix sobre el qual hem estructurat el nostre projecte és la tecnologia i la ciència, oferint un treball globalitzat i competencial que situa l’infant al centre de l’aprenentatge i en col•laboració amb la comunitat educativa.

La nostra escola està situada al barri de Pont Major de la ciutat de Girona, un barri perifèric de la zona nord, al costat del riu Ter. El centre escolaritza la quasi totalitat de la població infantil de procedència estrangera del barri i els grups d’oferta educativa d’infantil i primària tendeixen a una línia de cada curs. Actualment comptem amb 8 grups i uns 125 alumnes. A l’escola conviuen alumnat i famílies amb nacionalitats, cultures, religions i llengües diverses, la majoria de les quals presenten situacions socioeconòmiques desfavorides.

L’equip docent va iniciar el procés de transformació educativa amb la voluntat de fer reviure l’escola, de dissenyar un projecte pedagògic nou que oferís un aprenentatge de qualitat i adequat al nostre alumnat i que convertís el centre en un espai viu i compartit.

Per un costat, calia personalitzar l’aprenentatge a cada infant, fruit de la diversitat d’experiències personals i de la mobilitat constant a les aules, cercar noves metodologies que ajudessin a l’alumnat a connectar amb l’aprenentatge i amb l’entorn proper i desenvolupar una proposta curricular coherent al llarg de tota l’etapa. Per l’altre costat, s’havia d’apostar per crear xarxa amb diferents agents del barri, per impulsar la participació de les famílies en el procés educatiu, per promoure una nova imatge del centre i per cercar sinèrgies amb altres institucions educatives.

Aquests són els àmbits de treball que hem anat desenvolupant al llarg de quasi deu cursos a partir d’un lideratge compartit, la formació i reflexió pedagògica de l’equip docent i el suport de projectes i professionals de les institucions educatives que ens han acompanyat.

Actualment sentim que hem aconseguit donar resposta a bona part d’aquestes necessitats i ens definim com una escola oberta a l’entorn, amb una cultura de centre compartida, amb un projecte comú que ofereix un aprenentatge personalitzat i contextualitzat a partir d’una metodologia activa que permet que els nens i nenes esdevinguin ciutadans actius, creatius i crítics.

El nostre centre participa a la Xarxa territorial de transformació educativa de Girona, ja des del seu inici com un dels centres referents del territori, amb l’objectiu d’afavorir l’intercanvi d’expertesa i la comunicació entre els centres del territori. Anteriorment formava part d’ Escola Nova 21.

També participem al Pla Educatiu d’Entorn de Pont Major, dins el pla comunitari Construïm Ponts, en el que desenvolupem un treball educatiu compartit i en xarxa amb altres centres i entitats educatives del territori i els diferents agents socials.

L’escola participa en els següents projectes d’innovació:

  • La Xarxa de Competències bàsiques, orientada a la millora dels processos d’avaluació formativa d’infantil i primària en la que hi participen dos terços de l’equip docent com a grup impulsor. La dinamitzen dues coordinadores que aprofundeixen en diversos temes d’avaluació a través d’espais formatiu i de reflexió amb altres centres de la zona.
  • El projecte a nivell de centre basat en la tecnologia i la robòtica educativa com a eix curricular, que compta amb el reconeixement del projecte d’innovació educativa del Departament d’Educació i que seguim desenvolupant.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

Som una escola catalana, integradora, participativa i implicada amb l’entorn, que hem definit com a propòsits:

  • Convertir l’escola en un centre innovador en el desenvolupament de competències relacionades amb la robòtica.
  • Garantir l’assoliment de les capacitats i competències bàsiques, fomentant les ganes d’aprendre i respectant el procés individual.
  • Formar nens i nenes competents a nivell digital i científic, oberts i participatius per a què esdevinguin ciutadans actius, creatius i crítics.
  • Fomentar la cohesió social i la participació de les famílies en el procés educatiu per tal d’obtenir els avantatges d’un treball conjunt.
  • Comptar amb un equip docent motivat i engrescat que promou la implicació de tots els membres de la comunitat educativa per tal d’assumir i realitzar els projectes d’escola.

El nostre projecte podríem dir que l’han inspirat referents teòrics diversos. Optem pel respecte cap a l’infant i la importància de l’espai, com ens ha ensenyat Maria Montessori, per un acompanyament proper i afectiu a l’infant creant un clima de confiança i amb expectatives d’aprenentatge, d’acord amb Dewey o per l’aprenentatge basat en els interessos de l’alumnat, formulat per Decroly o per un aprenentatge vivencial d’acord a l’espiral del pensament creatiu de Resnick.

 

Organització de centre

L’organització del centre es regeix pels criteris d’eficiència, eficàcia, transparència, flexibilitat i sentit comú. Els criteris que hem prioritzat per dissenyar i aplicar un model organitzatiu d’acord al nostre projecte educatiu són:

  • Donem temps per a treballar, tan a l’alumnat com al professorat.
  • Aprenem dels altres, fomentant l’aprenentatge entre iguals i el treball en equip.
  • Ajudem els infants a realitzar les seves potencialitats, amb l’aplicació de mesures d’atenció a la diversitat flexibles i diverses.
  • L’alumnat és el protagonista, prenem les decisions prioritzant les necessitats dels infants.
  • Compartim la filosofia i el treball educatiu, amb espais freqüents d’intercanvi i reflexió pedagògica que garanteixen la continuïtat en el plantejament pedagògic del projecte i la seva aplicació dins les aules.
  • Donem valor als espais i recursos del centre, planificant una millora que acompanyi els processos d’aprenentatge.

Cada curs adaptem les pràctiques organitzatives i equips de treball als objectius de la PGA i a la realitat del centre.

Més enllà dels òrgans prescriptius, la participació a l’escola es fomenta amb les següents estratègies:

  • En relació a l’alumnat, es fomenta el treball de l’assemblea i de tutories individuals a primària, s’organitzen reunions de delegats mensuals i es desenvolupa un servei de mediació als cursos superiors protagonitzat pel propi alumnat.
  • Pel que fa a l’equip docent, es coordina a partir de les diverses reunions, donant un gran pes al treball pedagògic compartit de cicle o intercicle i també als espais formatius i d’intercanvi.
  • Quant a les famílies, hi ha diversos projectes de centre orientats a impulsar la seva participació a nivell d’aprenentatge i de relacions entre els diferents membres de la comunitat com el Fons de Coneixement o l’Espai Niu.

Tal com planteja la Neus Sanmartí, Avaluar és aprendre, i així és com entenem des de l’escola l’avaluació. Forma part del procés d’aprenentatge, per tant es planteja una avaluació formativa i formadora que dona les eines a l’aprenent per percebre i enfocar el propi procés d’aprenentatge. El paper de l’alumnat en l’avaluació és un tema pedagògic que el claustre ha treballat amb profunditat cercant el disseny de processos, eines i instruments per cadascuna de les propostes metodològiques que s’apliquen a l’aula.

Aquest mateix concepte d’avaluació és present i s’aplica en tots els àmbits del centre, emmarcat en un procés de millora constant.

En el nostre context, el compromís i treball en xarxa amb l’entorn és clau per a compartir i fer créixer el projecte de centre, especialment amb les altres entitats socioeducatives i agents socials del territori, amb els que coordinem actuacions regularment.

La descoberta de l’entorn també és un dels nostres objectius i dona resposta a la necessitat d’oferir múltiples experiències educatives al nostre alumnat, de manera que participem a diversos recursos educatius de la ciutat i col•laborem amb algunes entitats municipals com la biblioteca, un centre d’art…

Finalment hem engegat un projecte per donar a conèixer l’entorn del riu Ter conjuntament amb els Serveis Educatius del Gironès i l’Institut de Sarrià de Ter, que ens permet desenvolupar una metodologia activa de treball per projectes i la possibilitat de compartir-ho a altres territoris a partir d’un Erasmus.

Us compartim a continuació el vídeo informatiu dels Projectes d’Innovació Pedagògica que va publicar el Departament d’Educació i ob el nostre centre presenta el projecte “La ciència i la tecnologia com a eix curricular”:

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida El centre reconeix la diversitat personal, cultura i social de tot l’alumnat i de les famílies, i promou la seva autonomia en la presa de decisions del seu procés i itinerari d’aprenentatge.

L’equip docent detecta els interessos de l’alumnat, promou la construcció de nous interessos, potencia el seu talent i enforteix les seves febleses.

L’equip docent promou la reflexió de l’alumnat sobre el seu propi procés d’aprenentatge i sobre sí mateixos com a aprenents.

El centre treballa de manera globalitzada perquè l’alumnat mobilitzi les diferents competències per a la vida fent ús dels continguts com una eina per resoldre i comprendre el món i també com a objecte d’estudi.

Paraules clau Enllaços
Aprenentatge globalitzat, Motivació, Primària, Autonomia, Autoavaluació El dia a dia a primària

 

El nostre projecte pedagògic s’organitza amb tres propostes de treball que s’entrellacen per oferir una experiència educativa global al nostre alumnat: els plans de treball d’àrees instrumentals, els ambients i tallers internivells i el treball per projectes.

Cada proposta està dissenyada per aportar un component educatiu clau pel desenvolupament integral dels infants i funciona amb unes pautes d’actuació que sempre garanteixen el protagonisme de l’alumnat, la personalització de l’aprenentatge i la connexió amb la vida quotidiana.

Per un costat, els plans de treball d’àrees instrumentals fomenten l’autoregulació de l’aprenentatge i la pràctica de les habilitats matemàtiques i lingüístiques en contextos reals. Per l’altre costat, els ambients a educació infantil i els tallers internivells a educació primària, promouen l’aprenentatge entre iguals, la descoberta, el reconeixement dels propis interessos i talents i la motivació. Finalment, la proposta de projectes es basa en el treball en equip, el coneixement i curiositat pel món i la connexió d’aprenentatges.

En aquest marc educatiu trobàvem a faltar una proposta que oferís reptes actuals, que generés espais d’aprendre a aprendre i que requerís a l’alumnat posar en escena estratègies diverses per assolir un objectiu concret. I les capses d’aprenentatge han donat resposta a aquesta necessitat.

Les capses d’aprenentatge es duen a terme de 3r a 6è de primària com a complement al treball per projectes i la seva temàtica parteix de l’àmbit de medi i coneixement de l’entorn, tot i que evidentment ofereixen propostes interdisciplinars. A 3r l’alumnat s’inicia amb una capsa col•lectiva i a partir de 4t les descobertes es fan en petit grup i en diferents moments al llarg del curs de manera intercalada amb els projectes.

 

 

El nostre repte de futur és seguir millorant les capses d’aprenentatge actuals, proposar-ne de noves i reflexionar sobre l’avaluació formativa i formadora en el marc d’aquesta proposta de treball.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Ara que ja coneixeu la nostra pràctica de centre, us animem a plantejar-vos aquestes qüestions abans de venir a visitar-nos:

  • Quins tres aspectes de la nostra escola us han cridat l’atenció? Algun penseu que el podríeu incorporar al vostre centre?
  • Hi ha alguna pràctica del vostre centre que pugui enriquir el nostre treball?
  • Quins diríeu que són els principals ODS que es poden relacionar amb les capses d’aprenentatge?
  • En què us agradaria aprofundir en la visita presencial?

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
7 juny 2022 10:00 – 12:30 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Carme Auguet ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Escola Aldric (ST Girona), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Joan Maragall (ST Girona), i hi han assistit 3 docents
  • CRP de la Garrotxa (ST Girona), assistint-hi una tècnica docent
  • Escola Bisaroques (ST GIrona), i hi ha assistit 1 docent
  • Escola Gaspar de Queralt (ST Girona), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Pompeu Fabra (ST Girona), participant-hi 4 docents
  • Escola Volcà Bisaroques (ST Girona), amb 1 docent assistent
  • Escola Pompeu Fabra (ST Girona), amb 1 docent assistent