Escola Collserola (Sant Cugat del Vallès) – Fem, pensem i comuniquem per comprendre

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Collserola – 08041234 Sant Cugat del Vallès Vallès Occidental
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i primària No en disposem
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
477 31,5 https://www.escolacollserola.cat/

 

L’escola Collserola de Sant Cugat del Vallès és un centre públic, plural i divers. Tenim una visió de centre, un somni el qual volem aconseguir a llarg termini, per aquest motiu també hem de tenir molt clar què és el que ens diferencia de la resta de centres i ens fa ser únics.

Com a centre tenim molt clar que com a objectiu volem una escola on tothom se senti acollit, respectat com a persona i on es pugui ser un mateix mentre s’aprèn convivint amb els altres. Un escola amb una intenció clara d’educar en l’esperit democràtic on s’acompanya els infants en el camí per ser ciutadans responsables i amb esperit crític. Una escola que es valora la diversitat com a riquesa, una escola per a tothom. Una escola amb un espai de comunicació, un espai d’aprenentatge. Una escola que pertany al seu entorn i al món.

L’escola Collserola de Sant Cugat del Vallès es troba situada entre tres barris, el barri de Sant Francesc, el barri de Can Magi i el barri de Coll Favà, barris on procedeixen la majoria dels alumnes. Al Costat de l’escola hi ha l’Institut públic Joaquima Pla i Farreras.

El perfil de l’alumnat és de famílies treballadores d’un nivell socioeconòmic mig-alt. És poc significatiu el percentatge de l’alumnat nouvingut i hi ha poca matrícula viva.

El centre ha estat i està en constant transformació, i això es fonamental per tal que l’escola no es quedi estancada i perdi de referència un dels seus objectius claus que és la millora contínua i constant de la qualitat de l’escola pública. La transformació s’ha fet i s’està fent des de diferents nivells: des dels docents en el qual l’acompanyament ha estat i és clau per aquest procés de transformació, fins a l’adaptació de l’aula i de l’escola com un espai d’aprenentatges on tots els alumnes aprenen junts. Aquesta transformació és un procés lent on hi intervenen molts factors però alguns com l’esforç, la imaginació, la implicació, el compromís, el sentit de pertinença … són claus per dur a terme aquesta transformació educativa.

Com escola participem en diverses xarxes educatives (XIEP, Laboratori de Transformació Educativa i xarxa local de Sant Cugat), a la vegada que també tenim un premi d’innovació pedagògica com la màgia dels llibres als passadissos. També participem en el programa d’innovació STEAM. A banda que les mestres i els mestres de l’escola també participen en formació diversa relacionada amb el projecte educatiu de centre i posteriorment se’n fa transferència.

Com escola s’està pensant en un futur de participar en programes com l’Erasmus +, però actualment només estem buscant informació.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

L’escola Collserola no és de nova creació i té una llarga trajectòria. Al llarg de la seva història ha passat de ser una escola amb una metodologia força tradicional a una metodologia cada vegada més innovadora on s’ha anat donant més valor al fer, el pensar i el comunicar, una història on s’esdevé tot alhora. En relació això, se li ha donat valor a l’actitud personal, on l’alumnat aborda situacions desconegudes i es planteja nous dubtes, reptes i dona raons sobre allò que pensa. També se li ha donat valor a pensar en comunitat, on els alumnes tenen la llibertat de preguntar, imaginar i de crear solucions. I al valor de l’activitat cognitiva, on argumentar, inferir, relatar i explicar són processos claus. S’ha de fer visibles totes les maneres de pensar, que allò més abstracte es pugui representar, visualitzar, explicar de maneres diverses i al més reals possibles. Per tant com a mestres hem pensat i seguim reflexionant al llarg d’aquests anys sobre com aprenen els nostres infants. Entenem que aprenem des d’un punt de vista socioconstructivista on l’aprenentatge es veu molt influït pel context en què se situa i es construeix activament per mitjà de la negociació social amb els altres. Així, doncs, els entorns d’aprenentatge del centre són llocs en què: es fomenta l’aprenentatge constructiu i autoregulat, es té en compte el context d’aprenentatge i la construcció social d’aquest. I això es fa des del punt de vista de l’alumne, del docent, de l’aula i del centre.

 

Organització de centre

L’escola Collserola s’organitza per diferents comunitats d’aprenentatge, hi ha la comunitat de petits que va de I3 a I5, la comunitat de mitjans que va de 1r a 3r i la comunitat de grans que va de 4t a 6è. A l’escola és treballa per projectes, espais i a la vegada que també es fan estones de treball sistemàtic. Per poder treballar i millorar en la pràctica diària fem claustres pedagògics i comissions per anar presentant i compartint tot allò que anem fent a l’aula amb els nostres alumnes a les mestres, llegim articles per poder-ne parlar posteriorment … Tractem temes com l’avaluació, la documentació, les ODS, el currículum …

L’avaluació juga un paper molt important en el centre, ja que creiem que és clau per saber on estem i que necessitem millorar tant els i les mestres com les i els alumnes. Pel que fa a les mestres es passen google forms, es pregunta … En quant als alumnes l’informe del segon trimestre és autoavaluatiu i es fan moltes bases d’orientació.

Les famílies i l’entorn juguen un paper molt important dins del centre participant com a persones expertes en els projectes, a la vegada que també ens posem en contacte amb altre gent per tal que ens ajudi avançar en els nostres projectes. Cada any treballem un projecte transversal i aquest any hem comptat amb la col·laboració del Departament de les matemàtiques i les ciències experimentals de la UAB. També participem en diverses activitats del municipi i aportem el nostre granet de sorra.

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida El centre treballa de manera globalitzada perquè l’alumnat mobilitzi les diferents
competències per a la vida fent ús dels continguts com una eina per resoldre i comprendre el món i també com a objecte d’estudi.
Paraules clau Enllaços
Personalització, 2n de primària, Projecte, Aprenentatge amb sentit, Conversa, Reflexió, Grup, Context, Coneixements previs

 

Projectes d’investigació

Cada any l’Escola Collserola de Sant Cugat elabora un projecte transversal de tota l’escola relacionat en l’àmbit científic. Dins del projecte educatiu de l’escola es dona molta importància al treball per projectes, i per tant al llarg del curs escolar es van treballant diversos projectes en funció de les necessitats del grup, de les notícies de l’actualitat … Per poder entendre el que passa a la societat o per comprendre el món en el qual vivim. Partint sempre que els infants no es poden preguntar allò que no saben.

El treball per projectes a l’Escola Collserola l’entenem com una filosofia d’escola, on tot el que al centre es fa, es treballa amb un sentit. Al Collserola ajudem als infants a veure el món des d’una mirada crítica, a argumentar les seves pròpies idees, a debatre, a conversar sobre els seus coneixements previs, a treballar en equip … Ja que el nostre objectiu com a escola és formar ciutadans crítics i amb visió de futur, capaços de formular-se preguntes i a reflexionar sobre el seu propi procés aprendre aprendre. Per això en la majoria dels projectes que es realitzen s’elaboren rúbriques i bases d’orientació per ajudar als infants a reflexionar sobre el seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge. Vivim en societat i hem de fer que els nostres alumnes actuïn en aquesta. Per fer-ho, ho ha de fer conjuntament amb els altres companys/es, ja que vivim en societat, no té sentit que l’alumne s’apropi de coneixement si no ho fa amb la seva comunitat.

 

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

La nostra proposta de reflexió a partir de la pràctica de centre que hem proposat (projectes d’investigació) és que penseu quines són els principals ODS que es treballen en els projectes d’investigació de l’escola Collserola.

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
27 maig 2022 9:15 – 12:15 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Collserola ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Escola Les Savines (Lleida), amb una docent assistent
  • Institut Escola Barnola (Catalunya Central), amb 2 docents assistents