Escola Edumar (Castelldefels) – Les Metodologies Educatives al servei de la Inclusió

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Edumar – 08043310 Castelldefels Baix Llobregat
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i primària Suport de mestre d’educació especial, Suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI), Suport intensiu a l’audició i el llenguatge (SIAL)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
454 28,5 www.escolaedumar.org

 

La paraula que defineix a l’Escola Edumar és inclusió. A la nostra escola, som conscients que cada infant té una naturalesa pròpia i unes necessitats vitals que cal respectar i tenir-ne cura perquè pugui créixer en equilibri i benestar. Aquesta mirada ens defineix i defineix l’acompanyament que fem a la variabilitat que trobem al nostre alumnat. Els nens i les nenes necessiten sentir-se acceptats per ells mateixos, tal com són, sense judicis. Cadascú és un ésser, una individualitat, amb el seu caràcter i tarannà. No es tracta de cercar un model de persona, sinó d’acompanyar la persona que tenim al davant, per tal que pugui treure el millor d’ella mateixa.

Som una escola pública, inclusiva i innovadora que busca el desenvolupament integral del seu alumnat en tots els vessants: emocionals, intel·lectuals, físics i socials, utilitzant diferents metodologies que respecten les intel·ligències múltiples de l’alumnat i els diferents estils d’aprenentatge.

L’Edumar està format per un equip de mestres plenament implicats i amb famílies compromeses amb la vida del centre. Fomentem la coeducació, la igualtat d’oportunitats per a tots i totes, i creiem fermament en la inclusió com a forma d’atendre la diversitat.

El nostre centre està ubicat al barri de Can Bou, al municipi de Castelldefels. Es tracta d’un barri residencial que es troba molt a prop del mar. Les famílies que conformen la nostra escola, en general, pertanyen a la franja socioeconòmica i cultural mitjana.

Som un centre obert a col·laborar i compartir experiències. Pensem que els aprenentatges més potents sorgeixen d’aquests contactes. Som l’escola que som avui, gràcies a la participació en xarxes i a que altres centres ens han obert les seves portes. Participem de xarxes i grups de treball locals i en diverses xarxes a Catalunya: el Fòrum Els Futurs de l’Educació, del Laboratori de Transformació Educativa i de la Xarxa de CB; espais on es comparteixen les bones pràctiques educatives. D’altra banda, hem participat en el 2n Congrés del CAIEV (Centre d’Assessorament i Investigació d’Educació Viva i Activa). A més a més, l’escola rep durant el curs diverses visites d’altres centres per conèixer l’escola. L’aprenentatge entre iguals i en xarxa constitueix una eina clau en la transferència i la transformació educativa. També col·laborem a nivell internacional en projectes com ara eTwinnings, Erasmus + i altres projectes de col·laboració internacional.

Un dels nostres valors és la flexibilitat d’organització i la constant autocrítica. Observem constantment les pràctiques educatives d’altres centres referents i ens basem en les evidències científiques per tal de prendre decisions. Cada any engeguem productes mínims viables i valorem els resultats dels mateixos per tal de transformar-los en projectes tractors a tot el centre. Repensem i dissenyem els espais constantment, per fer-los motivadors i provocadors de nous aprenentatges. No tenim por de fer canvis estructurals per tal de respondre a les necessitats dels infants.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

Som un centre transformador perquè som un centre viu, que aprèn i creix constantment. Amb la mirada posada en el món, per anticipar-nos als canvis i aprendre del que ens envolta, però també cap endins, oberts a identificar noves necessitats del nostre alumnat, del nostre claustre, de la nostra comunitat educativa.

 

Organització de centre

La nostra mirada inclusiva ens fa pensar en els espais i l’organització dels horaris per tal d’atendre a tot l’alumnat.

L’avaluació a l’Edumar és dinàmica i contínua. Es realitza dia a dia i ens ajuda a detectar dificultats, necessitats i potencialitats, i així poder ajustar la pràctica docent al que realment requereix el nostre alumnat. L’avaluació contribueix al desenvolupament de les competències, garantint així les expectatives d’èxit.

L’avaluació té una funció reguladora de tot el procés d’aprenentatge, atès que ens ha de permetre decidir i adaptar les estratègies pedagògiques a les característiques de l’alumnat i constatar així el seu progrés a mesura que avança en els aprenentatges. Compartir l’avaluació amb les famílies és clau, la qual es fa de forma qualitativa i personalitzada, fent constar el moment en el qual es troba l’alumne per a poder acompanyar-lo de manera coordinada en els seus processos d’aprenentatge escolars i personals.

A l’escola participem activament en projectes a nivell local on l’objectiu és la integració socials de persones amb dificultats, com ara el Projecte Eslora, on ve alumnat de secundària a fer tasques de suport a l’escola. A més, col·laborem amb altres centres per tal d’acollir els serveis comunitaris també de centres de secundària, on l’alumnat ve i ajuda al nostre alumnat nouvingut amb l’assoliment de la llengua catalana. En aquest projecte també s’inclou la iniciativa Sharing to Learn, on alumnat amb bona destresa en llengua anglesa, ofereix suport a la llengua oral en anglès per tal d’impulsar l’ús d’aquesta llengua. També col·laborem amb la Residència Lourdes, un casal de gent gran on fem activitats conjuntes.

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Organització i gestió flexible de centre

Metodologies d’aprenentatge per a la vida

La cultura del centre es fonamenta en un procés de reflexió compartida i sistemàtica que requereix d’un treball cooperatiu des de la fonamentació, l’evidència i la recerca educativa per a la millora constant, entenent el centre com una organització complexa que promou i generalitza la innovació de manera creativa, dins d’un context territorial, i com una necessitat del centre i dels docents, on tota la comunitat educativa és aprenent i on l’aprenentatge és social.

La flexibilitat organitzativa del centre implica a tota la comunitat educativa i assegura l’eficiència en la distribució dels recursos disponibles (humans, materials, d’espai i temps) per a la reflexió pedagògica i la pràctica educativa.

El centre estableix un clima emocional que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament de l’autoestima des de l’equitat.

El centre millora les competències professionals i personals dels docents a través de la formació i la capacitació.

Paraules clau Enllaços
Transformació, Metodologies, Acompanyament, Inclusió web del centre

 

La nostra pràctica educativa pot ser anomenada “Organitzacions metodològiques per donar resposta a la variabilitat dels infants”. Creiem que la nostra manera d’escollir, implementar i organitzar estratègies metodològiques diverses (caixes d’aprenentatge, grups interactius, reptes científics, projectes, etc.) és el valor que podem aportar a altres centres. Com ha estat aquest procés de transformació pot servir de guia per a altres centres que vulguin engegar aquest camí.

Com organitzem el nostre claustre per tal d’optimitzar els recursos i reduir ràtios per tal de poder atendre la variabilitat de l’alumnat és un valor de la nostra escola. A més, la nostra cultura de centre busca promoure l’autonomia, la cooperació i interacció entre iguals i l’autoavaluació. Tot això fa que els i les mestres puguem incidir en les necessitats individuals de cada un i cada una de les nostres alumnes.

Finalment, en el marc del disseny universal de l’aprenentatge, dissenyem els espais i les propostes d’aprenentatge a la nostra escola, això permet l’accés de tothom i l’augment de l’èxit educatiu.

 

 

 

A l’Edumar ens proposem tres reptes de futur:

  • En primer lloc, volem aprofundir en la personalització de l’aprenentatge. Tot el nostre procés de transformació educativa, ha suposat fer pases cap a un aprenentatge personalitzat, però volem anar més enllà, on l’infant dirigeixi la construcció de nous aprenentatges.
  • D’altra banda, volem aprendre i implementar la coeducació d’una manera fonamentada i sistematitzada. Tot i que la cooperació docent és, per a nosaltres, un punt clau per dur a terme els objectius de centre. Pensem que podem optimitzar aquesta cooperació docent.
  • A més, volem millorar la visibilitat del que fem. Actualment fem petites accions per difondre la nostra manera de fer sent un centre transformador. Tenim l’objectiu d’organitzar aquestes accions i potenciar-les.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

La pràctica educativa presentada pot estar relacionada indirectament amb molts dels Objectius de Desenvolupament Sostenible proposats per Nacions Unides. Creiem que la nostra manera de veure l’educació i de fer està connectada directament amb 4 d’ells:

  • ODS 3 – SALUT I BENESTAR. A la nostra escola, el benestar emocional dels nostres infants és prioritari. Els i les mestres estem en constant formació en acompanyament emocional i establim mecanismes per a generar un clima de pau i benestar al nostre centre.
  • ODS 4 – EDUCACIÓ DE QUALITAT. Busquem l’excel·lència i perdurabilitat dels aprenentatges i donem eines al nostre alumnat perquè s’interessin a aprendre i siguin capaços de regular el seu aprenentatge augmentant així l’èxit educatiu.
  • ODS 5 – IGUALTAT DE GÈNERE. Som una escola que treballa amb el desig d’una societat més justa i en el desenvolupament de la capacitat crítica del nostre alumnat envers la igualtat.
  • ODS 10 – REDUCCIÓ DE LES DESIGUALTATS. Estem compromesos i compromeses en la inclusió per tal d’oferir a tothom oportunitats que, d’altra manera, no tindrien. La relació amb l’entorn, l’accés a activitats diverses són clau per a aconseguir aquest objectiu.

Proposem als centres visitants que vinguin amb una actitud crítica del que fem i de com ho fem. Creiem fermament que totes les visions són valuoses i estem segurs i segures que podrem aprendre de la visió externa d’altres professionals. Us convidem a compartir amb nosaltres qualsevol aspecte de millora que pugueu detectar.

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
25 maig 2022 9:00 – 12:00 15
26 maig 2022 9:00 – 12:00 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Edumar ha estat visitada presencialment al llarg de dos dies pels següents centres educatius:

  • Escola Enric Grau Fontseré (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 2 docents
  • Escola L’Assumpció (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 4 docents
  • Escola Mare de Déu del Roser (Tarragona), assistint-hi 3 docents
  • Escola La Marina (Barcelona Comarques), i hi han assistit 3 docents
  • Escola El Palau (Baix Llobregat), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Joan Perich i Valls (Baix Llobregat), participant-hi una docent
  • Escola Volerany (Barcelona Comarques), amb una docent participant
  • Institut Escola Barnola (Catalunya Central), amb 2 docents assistent