Escola Fluvià (Barcelona) – L’alumne com a centre de tota experiència educativa viscuda en el centre

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Fluvià – 08066531 Barcelona Consorci d’Educació de Barcelona
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i Primària Suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
469 31,5 https://www.escolafluvia.cat/

 

A l’escola Fluvià sempre ens esforcem perquè l’alumnat sigui vertaderament el centre de tot allò que es viu a l’escola. Això suposa, evidentment, respectar i aplicar els set principis de l’aprenentatge, tenir en compte les emocions com a part integral del procés d’ensenyament – aprenentatge, treballar de manera competencial i globalitzada, i anar incorporant estratègies com el DUA, per fer possible aquesta personalització.

L’escola Fluvià és un centre públic en el qual s’imparteix el segon cicle de l’etapa d’educació infantil i tota l’etapa de l’educació primària. El centre està situat al barri de Poblenou de la ciutat de Barcelona. Actualment, l’escola ja té una trajectòria de catorze cursos en els quals sempre hem mantingut la formació continuada del professorat i l’interès i la voluntat de trobar les millors respostes educatives possibles a les necessitats emocionals, socials i intel·lectuals de tot l’alumnat. En aquest sentit, també ha estat essencial en el projecte del centre el fet de compartir i ampliar el nostre saber amb altres centres, entitats i/o professionals, tot generant cultura educativa i configurant xarxes amigues d’enriquiment col·lectiu.

L’escola Fluvià és un centre molt exigent a nivell pedagògic. Això és molt positiu en relació amb l’atenció educativa cap a l’alumnat, però suposa un nivell d’exigència elevat per als/les professionals que hi treballem. Per altra banda, tant la majoria de les famílies com els/les professionals que hi treballem ens impliquem i ens interessem, moltíssim, en acompanyar als infants d’una manera propera i respectuosa. Aquesta realitat entenem que és una gran potencialitat perquè respecta el benestar emocional de les criatures, però, en alguns casos, pot generar confusions en relació amb l’autoritat i quant a la necessitat de respectar i d’aplicar certs límits imprescindibles per al bon creixement personal i social dels nens i de les nenes.

El centre obre les seves portes a entitats culturals, artístiques i a personalitats del món de les arts i de la cultura amb la voluntat d’obrir l’escola al món i de fer possible que el món de la cultura i de les arts entri a l’escola. El projecte educatiu del centre contempla moltes col•laboracions. A continuació enumerarem les que estem portant a terme aquest curs:

  • Quant a entitats artístiques, l’escola té relació amb l’Escola Massana, l’Associació Sisme, el Museu Can Framis, Piramidón i l’ Arxiu Històric de Poblenou.
  • Quant a entitats culturals, l’escola té relació amb la Universitat Autònoma de Barcelona, Blanquerna, l’Institut Maria Espinalt, l’Institut Rambla Prim i l’Institut Obert de Catalunya.
  • Quant a programes impulsats per l’Ajuntament de Barcelona, l’escola participa en Escoles + Sostenibles i Menjadors més Sans i Sostenibles.

A l’escola portem a terme diferents projectes artístics que ens ajuden a evidenciar l’art en el dia a dia del centre:

  • Programa d’innovació araART: aquest és el tercer curs que l’escola forma part del programa al llarg dels tres cursos hem mantingut el conveni de pràctiques i alumnes de certs cicles formatius de l’escola Massana ens han acompanyat en els espais d’Atelier de primària.
  • Programa Kunde School – l’Ukelele a l’escola: fa tres cursos la nostra especialista de música ens va plantejar el seu interès d’iniciar un projecte en el centre. La idea era impulsar l’ús de l’ukelele. Actualment una bona part de l’alumnat de l’escola té un ukelele a casa, tota la primària aprèn a tocar-lo i tothom es troba motivat/da a l’hora de tocar, cantar i ballar amb aquest instrument.
  • Teatre de Creació: l’últim trimestre del curs passat ens vam posar en contacte amb els referents de l’Associació Sisme amb l’objectiu de generar un projecte artístic que vinculés als tres elements de la nostra comunitat educativa (alumnat, equip de professionals i famílies) i al barri.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

El Projecte Educatiu del nostre centre està absolutament centrat en la voluntat d’oferir als infants l’oportunitat d’aprendre en relació amb allò que realment necessitin saber i allò que els/les motivi. La nostra missió és la d’aconseguir oferir una escola que sigui més que un centre educatiu, que pugui assumir el repte de ser un centre de cultura, en el qual s’uneixin diferents agents educatius amb el propòsit de millorar la societat del futur. Els objectius bàsics que s’exposen en el PEC són el de fomentar l’educació integral dels infants, el de potenciar els valors democràtics de responsabilitat i de llibertat, el de dotar d’eines i estratègies que desvetllin la curiositat intel•lectual i potenciïn la capacitat d’observació, el d’educar individus solidaris i el de potenciar el pensament creatiu.

 

Organització de centre

L’origen de l’escola com a centre de nova creació ens va oferir la possibilitat de tenir més llibertat a l’hora d’organitzar-nos i ens va ajudar, moltíssim, a poder evolucionar cap a un model educatiu més actualitzat que no sentia la necessitat de continuar cap tradició i que es podia permetre el luxe de canviar certes maneres de fer que havien caducat feia temps. El fet que una bona part de l’equip docent fos molt afí a aquesta “nova” manera de fer també va ajudar molt a poder canviar coses i ens va apropar a metodologies innovadores que donaven molt més sentit a la funció educativa i formadora que ha de fer l’escola. En aquest sentit, no ha estat menys important poder compartir la nostra visió amb altres centres, entitats i agents educatius amb els/les quals hem reforçat la creença que el canvi de paradigma era necessari.

Entre els tres elements que configuren la nostra comunitat educativa (alumnat, professionals i famílies) es generen diverses xarxes de col•laboració estables que a continuació enunciem:

  • Quant a l’alumnat, aquest és el centre de tota pràctica educativa i es fa escoltar la seva veu tant en les assemblees d’aula com en el Consell d’Infants. Aquest també col•labora en la realització de la circular del centre i en la creació de la revista digital Report.
  • En relació amb les famílies, aquestes poden col•laborar acompanyant a les sortides de matí de primària, en l’activitat de piscina de primer i en els espais d’aprenentatge. A més, a través de les tres comissions mixtes Escola i Família, Espai Exterior i Espai Migdia, compartides per membres de l’AFA, algun membre de l’equip directiu i algun/a altre docent, les famílies poden donar la seva opinió i prendre partit en decisions d’escola. Les famílies també participen fent de portaveu de les colles a través dels/les delegats i delegades i a través dels seus/ves representants en el Consell Escolar.
  • Finalment, en relació amb l’equip de professionals, aquest col•labora i es coordina a partir de les reunions de claustre, de cicle, d’intercicle i de nivell i a partir de les trobades de la CAD (Comissió d’Atenció a la Diversitat) i del Consell Escolar.

A nosaltres l’avaluació ens ajuda a saber en quin punt es troba cada infant i com podem seguir acompanyant-lo/la perquè continuï avançant en positiu. Amb aquesta avaluació, la qual portem a terme al llarg de tot el curs, valorem aspectes curriculars, socials i emocionals de l’alumnat, la competència professional del claustre i el nivell de participació de les famílies.

A més d’entendre l’avaluació com una estratègia més per obtenir indicadors de procés i de progrés, a l’escola intentem ser molt curosos/es a l’hora de definir bé l’objecte d’avaluació, l’organització de l’alumnat, el paper de cadascú i els instruments amb els quals es portarà a terme aquest procés, amb l’objectiu final d’integrar, al màxim, aquest funcionament dins el procés d’ensenyament – aprenentatge.

D’altra part, ens esforcem per provocar i mantenir estretes col•laboracions amb entitats culturals i artístiques de l’entorn proper a l’escola. Igualment, encara volem implicar molt més aquest entorn en la realitat del centre i la realitat del centre en el seu entorn proper. És especialment per aquest motiu que amb l’Associació Sisme volem ampliar l’experiència del Teatre de Creació al barri tot aconseguint que els actors i les actrius dels espectacles siguin persones del barri i de la nostra comunitat educativa i que el gaudi de les mateixes també pugui ser compartit. Altres xarxes en les que participem són la d’Aprenem en Xarxa, la del Laboratori de Transformació Educativa i la de Xarxes pel Canvi.

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Personalització dels aprenentatges L’equip docent detecta els interessos de l’alumnat, promou la construcció de nous interessos, potencia el seu talent i enforteix les seves febleses.

L’equip docent afavoreix la connexió entre experiències escolars i no escolars per potenciar l’aprenentatge de l’alumnat.

L’equip docent promou la reflexió de l’alumnat sobre el seu propi procés d’aprenentatge i sobre sí mateixos com a aprenents.

L’equip docent diversifica el currículum garantint l’accés igualitari de tot l’alumnat.

Paraules clau Enllaços
Aprenentatges globalitzats, Pensament creatiu, Emoció, Alumnat, Llenguatges universals, Comunitat, Xarxes La veu de l’infant

Vivències a l’escola

Instagram de l’escola

 

Ja fa temps que per a nosaltres el fet de poder potenciar el pensament creatiu està suposant un objectiu bàsic en la Programació General Anual de cada curs. El fet de poder pensar per un/a mateix/a, d’oferir diferents respostes a situacions semblants, d’emprar diferents tipus de comunicació i de poder generar missatges nous, entenem que són habilitats que seria molt convenient que tothom tingués per tal de poder millorar la nostra realitat.

En tots els cicles hi ha un espai destinat a l’àmbit més creatiu i experimental, l’Atelier, on els infants poden explorar diferents materials, experimentar amb els mateixos i elaborar, si ho volen, diferents propostes. En aquest cas, el més important per a nosaltres sempre serà el procés, mai el resultat. A part d’aquests espais d’Atelier, a l’escola oferim un treball sistemàtic en relació amb el llenguatge musical. A través d’un taller setmanal, impartit per una especialista, tot l’alumnat pot educar la seva oïda, la seva veu, pot conèixer el codi musical i practicar un instrument, en el nostre cas, l’ukelele.

Un element que tenim molt en compte en el nostre centre és la inclusió. Aquesta és, cada vegada més, una realitat. Sempre hem estat sensibles a les necessitats de tots els nens i les nenes i ens hem implicat molt per tal d’aconseguir atendre bé a tot l’alumnat. Aquesta voluntat de reconèixer a tothom ha motivat que haguem anat portant a terme diferents tipus d’adaptacions metodològiques i organitzatives perquè tot l’alumnat pogués participar de manera activa a l’escola. El fet de tenir un recurs SIEI (Suport Intensiu a l’Educació Inclusiva) ens ha acabat de demostrar la urgència de modificar les nostres estratègies i de generar noves estructures que ens ajudi a modificar la realitat del centre perquè aquesta sigui per a tothom. La formació DUA (Disseny Universal per a l’Aprenentatge) que vam portar a terme el curs passat ens ha ajudat a entendre que la feina dels centres és la de pensar una escola per a tothom i no la d’apartar certes activitats a cert alumnes.

 

 

 

 

Els nostres reptes de futur són:

  • Trobar la manera d’equilibrar la voluntat de treballar molt bé amb el benestar de l’equip
  • Continuar treballant per mantenir l’interès i la implicació de les famílies
  • Trobar el temps i l’espai per seguir atenent les necessitats emocionals de l’alumnat
  • Continuar mantenint i generant xarxes educatives d’intercanvi.

Cada mes els infants de l’escola, i dins la nostra circular, tenen un espai per poder expressar la seva veu. És la Veu de l’infant. Des de fa poc aquest es queda guardat al web.

Les Vivències de l’escola és un espai destinat a que les famílies puguin saber què fem a les festes i/o altres esdeveniments importants. Aquest espai fa poc que s’ha obert al web, ja que estava dins la circular que mensualment enviem a les famílies.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Com creieu que podríem implementar els Objectius de Desenvolupament Sostenible en la nostra pràctica educativa així com en els processos de participació de l’alumnat?

Com podem promoure el pensament crític a través dels ODS?

 

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
20 maig 2022 10:30 – 12:30 15
27 maig 2022 10:30 – 12:30 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Fluvià ha estat visitada presencialment al llarg de dos dies pels següents centres educatius:

  • Escola Aldana (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi han assistit 5 docents
  • Escola Aspasim (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Bogatell (Consorci d’Educació de Barcelona), assistint-hi 4 docents
  • Escola Cascavell (Barcelona Comarques), i hi ha assistit un docent
  • Escola Diputació (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi han assistit 5 docents
  • Escola El Miracle (Tarragona), participant-hi 3 docents
  • Escola Joana Bello (Consorci d’Educació de Barcelona), amb 5 docents assistents
  • Escola Les Moreres (Tarragona), amb 7 docents assistents
  • Escola Progrés (Barcelona Comarques), i hi han assistit 10 docents
  • Escola Puiggraciós (Maresme – Vallès Oriental), amb 3 docents assistents
  • Escola Sant Ignasi (Catalunya Central), amb 3 assistents
  • Escola Tagamanent (Maresme – Vallès Oriental), i hi han participat 2 docents
  • Escola Ventós Mir (Barcelona Comarques), amb 2 docents participants
  • Escola Tècnicoprofessional Xavier (Consorci d’Educació de Barcelona), amb una docent assistent