Escola Les Savines (Cervera) – Aprendre a cooperar i cooperar per aprendre

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Les Savines – 25009095 Cervera Lleida
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i primària Suport de mestre d’educació especial i Suport escolar personalitzat (SEP)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
206 16,5 https://agora.xtec.cat/ceiplessavines/

 

El propòsit de l’escola Les Savines és cercar i oferir mecanismes que facilitin que el seu alumnat adquireixi totes aquelles competències que siguin necessàries per aconseguir una vida plena. En aquest sentit, i tenint presents els quatre pilars de l’educació, treballarem de manera que els nostres alumnes:

  • Aprenguin a conèixer a través de la globalització i de la personalització dels aprenentatges.
  • Aprenguin a ser fent una bona gestió de les seves emocions.
  • Aprenguin a fer a partir de l’experimentació.
  • Aprenguin a viure junts a través del treball cooperatiu i de la participació de tota la comunitat educativa.

L’escola Les Savines està situada a la ciutat de Cervera, en un context socioeconòmic mitjà de les famílies del centre. És un centre ordinari, amb un percentatge d’alumnat nouvingut i amb necessitats educatives especials relativament baix, però amb una tendència a l’alça.

L’escola forma part de les Xarxes Territorials de Transformació Educativa de Llevant, a les Terres de Lleida. També forma part de la Xarxa de biblioteques escolars del programa PuntEdu, de la xarxa Khelidon d’aprenentatge cooperatiu, i de la Xarxa de Som Escoles Verdes.

Actualment el centre no participa en cap programa d’innovació pedagògica.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

El nostre propòsit es fomenta en els valors de:

  • L’equitat, oferint a tot l’alumnat, sigui quin sigui el seu origen social, religiós o geogràfic, totes les oportunitats necessàries per aconseguir l’èxit educatiu.
  • El civisme, basat en el respecte vers les altres persones de la comunitat i vers les coses compartides, i utilitzant el diàleg i el pacte com a via per arribar a acords i de respecte a la dignitat dels demés.
  • La sostenibilitat, basada en la satisfacció de les necessitats de les persones sense comprometre els recursos i les possibilitats de les generacions futures.

 

Organització de centre

El claustre s’organitza en comissions de treball i cicles. L’horari lectiu és obert per poder distribuir el treball de teixit d’aula (treball globalitzat i tutoria), el treball cooperatiu, el treball per racons, tallers, ambients i especialitats.

En el comitè ambiental del centre hi participen famílies, alumnes, PAS, Paeria i docents.

El centre està treballant perquè l’alumne sigui més participatiu en la seva avaluació, i vetllem perquè els informes trimestrals siguin descriptius i orientadors.

Participem en el Pla educatiu d’entorn de Cervera, participem en les propostes del Seminari cultura popular de Cervera, i també participem en l’apadrinament de l’espai verd del Bosquet, situat al costat de l’escola. D’altra part, participem activament en la Xarxa Khelidon d’aprenentatge cooperatiu, que té la finalitat de compartir experiències relacionades amb l’aprenentatge cooperatiu i intercanviar material entre els centres que hi participen.

Fent clic a la següent imatge podeu accedir a la presentació de portes obertes:

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Desenvolupament personal i social El centre garanteix un entorn educatiu protegit que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament personal, professional i social de tota la comunitat educativa.

El centre disposa d’un pla de desenvolupament personal, social i emocional per potenciar la millora de l’aprenent (alumnat i docents) a nivell personal i professional.

Paraules clau Enllaços
Cooperar, Aprenentatge inclusiu, Cohesió de grup Projectes d’escola

 

L’aprenentatge cooperatiu prepara a l’alumnat per ser capaç de treballar amb persones diferents, a prendre decisions conjuntes, a organitzar-se, a ensenyar i a aprendre dels iguals. Els ajuda a entendre que a través del grup sempre arribem més lluny.

Des de l’educació infantil, i durant tota la primària, es treballen dinàmiques de cohesió de grup i estratègies per aprendre a treballar en equip cooperatiu. També fem reunions participatives amb les famílies per explicar la importància del treball cooperatiu. Es tracta de cooperar per avançar junts, dins un enfocament inclusiu de l’educació i de la societat, per arribar a una escola basada en els principis de la democràcia i la inclusió.
La Xarxa Khelidon d’aprenentatge cooperatiu està dirigida pel grup de treball sobre “Educació inclusiva, cooperació entre alumnes i col·laboració entre professors” del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) i la UVic.

L’escola Les Savines va participar de la creació del vídeo “Desenvolupament personal i social” de la col·lecció Transformar per innovar, Les dimensions de la transformació educativa. Podeu veure a continuació la seva contribució a partir del minut 11:10.

 

 

A la web del centre podeu accedir a diferents projectes desenvolupats.

 

 

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Es proposa als docents i centres visitants reflexionar sobre les següents qüestions:

  • Quina relació podeu identificar entre la proposta presentada i els Objectius de Desenvolupament Sostenible?
  • Quins ajustaments faríeu per implementar la proposta al vostre centre tenint en compte les seves singularitats?
  • Hi ha alguna altra pràctica que us agradaria conèixer del nostre centre durant la visita presencial?

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

 

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
18 maig 2022 10:00 – 12:30 10

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Les Savines ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Escola Puiggraciós (Maresme – Vallès Oriental), i hi han assistit 3 docents
  • Escola Minyons d’Urgell (Lleida), i hi han assistit 3 docents
  • Institut Escola Castell d’Òdena (Catalunya Central), assistint-hi un docent
  • Escola Enric Grau Fontseré (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 2 docents
  • CRP La Segarra de Cervera (Lleida), i hi ha assistit un tècnic docent