Escola Sant Ignasi (Manresa) – Camí d’escola

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Sant Ignasi – 08020073 Manresa Catalunya Central
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i primària Suport de mestre d’educació especial, aula d’acollida, Suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI), Educadora social i treballadora social
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
410 41 https://agora.xtec.cat/ceip-santignasi/

 

Fer pensar i comunicar és la base de l’aprenentatge i, per aconseguir-ho, els projectes, els caus i els espais a primària són les metodologies que utilitzem per donar sentit a l’aprenentatge , potenciar l’autonomia de l’alumne, el treball en equip i la iniciativa personal. Els projectes ens ofereixen sabers que enriqueixen i donen sentit a l’aprenentatge.

La majoria de famílies que formen la composició de l’escola són famílies originàries del Marroc (al voltant d’un 80%). La resta d’alumnat prové del Senegal, Pakistan, República Dominicana, de l’Europa de l’Est, i de Catalunya. La majoria d’aquestes famílies viuen en situació social i cultural desfavorida. Aquesta vulnerabilitat repercuteix en la seva visió de la societat i de l’educació. La relació amb l’escola la mantenen bàsicament les mares, però moltes d’elles no entenen ni parlen cap de les dues llengües oficials, tot i portar anys vivint aquí. És important destacar que actualment els alumnes amb NESE a l’escola representen un 41% del total de l’alumnat. En aquest sentit, doncs, l’escola és un centre de màxima complexitat.

Entenem màxima complexitat com les necessitats que es generen derivades de les mancances socioeconòmiques i culturals que presenten molts alumnes del nostre centre. Aquestes necessitats també venen derivades, en gran part, per la baixa consolidació de la llengua materna de molts alumnes quan arriben a l’escola.

Hi ha alguns aspectes que ens preocupen especialment i representen un repte per al projecte de centre:

  • La coeducació i la perspectiva de gènere, sobretot pel que fa a la visió de la dona i a la diversitat sexual
  • La llengua catalana, que, tot i tenir un projecte intensiu de llengua oral, veiem que l’ús del català està sota mínims

Actualment participem en el Pla Educatiu d’Entorn, i participem en tres programes d’innovació:

  • El programa Magnet, que ens acompanya en el desenvolupament d’un projecte en aliança amb una institució d’excel·lència, per tal de visibilitzar el projecte de centre i, així, combatre la segregació escolar. La nostra aliança és amb la Fundació Althaia, amb la qual compartim projectes, fent-los reals i amb sentit. La comunicació exterior del projecte de centre és cabdal per passar de ser un centre invisible per bona part de les famílies a esdevenir una opció de matrícula pels fills.
  • La Xarxa de Competències Bàsiques, amb la que hem pogut articular una línia de centre pel que fa al treball per projectes i l’avaluació, aspectes bàsics per donar sentit als aprenentatges, la personalització dels aprenentatges i la inclusió de tot l’alumnat.

D’altra part, el Laboratori de Transformació ens dóna l’oportunitat de compartir i aprendre conjuntament amb altres centres de referència del territori i d’obrir la nostra escola per compartir el nostre projecte amb centres visitants.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

Alguns dels referents teòrics que ens han acompanyat a transformar el centre són:

  • David Bueno: “Cada cervell és diferent. L’educació és l’art de moldejar-lo”, “ L’alegria i la sorpresa són estratègies d’aprenentatge”
  • Philippe Meirieu: “És responsabilitat dels educadors provocar el desig d’aprendre”
  • Fernando Hernández: “El que és important és aprendre amb sentit, aprendre tot allò que és útil per la vida, allò que és útil per interpretar el que passa fora les aules”
  • Neus Sanmartí: “L’avaluació hauria de tenir tres elements: detectar els problemes dels alumnes, entendre´ls i prendre decisions per ajudar-lo a millorar”

 

Organització de centre

Per donar resposta a les necessitats que genera el treball pedagògic i de lideratge distribuït organitzem les exclusives de forma dinàmica, de tal manera que cada mes s’agenden les trobades de migdia segons tipus de trobada i temàtica a tractar.

Les principals formes d’organitzar-nos són:

  • Equips de treball: el projecte de centre es desglossa en la tasca imprescindible dels diferents equips de treball. Els equips de treball actuals són: E.T. llengua oral, E.T. exteriors, E.T. comunicació, E.T. d’atenció a la diversitat, ET famílies, E.T. d’art, E.T. Consell de direcció. La seva tasca és autònoma, sempre lligada al projecte de centre.
  • Claustres pedagògics: ens trobem per treballar, discutir, posar exemples pràctics i compartir vivències d’aula amb tot el claustre per avançar en el nostre treball d’aula. En aquests claustres tractem aspectes pedagògics generats des de la formació de Xarxa de competències i altres formacions necessàries per avançar en el dia a dia a l’aula i l’aplicació pràctica dels aspectes pedagògics més rellevants.
  • Equips de projectes: equip de 5 i 6 mestres de diferents cicles per construir junts els projectes d’aula, fent-ne el seguiment i valoració conjunta durant tot el procés.
  • Plans de millora: manera de funcionar per tal d’impulsar els diferents projectes que fan avançar el projecte de centre. Aquests plans de millora estan liderats per equips de treball.

Un dels objectius d’escola és la vinculació de les famílies en el dia a dia de l’escola, entenent que la seva participació és bàsica per tal que el procés d’aprenentatge dels infants tingui un acompanyament des de casa. Per aquest motiu hem iniciat una sèrie d’accions:

  • Vinculació de l’AFA dins el dia a dia a l’escola: s’ha creat un equip de treball de mestres que s’encarrega de fer partícips a les famílies a l’escola. Els divendres a la tarda les famílies tenen un espai per trobar-se conjuntament amb els mestres per tirar endavant aquesta iniciativa.
  • Entrevistes a tres bandes: Alumnes – mestres i famílies dialogant sobre el procés d’aprenentatge és un dels objectius que hem iniciat. Creiem que és el camí per tal d’acompanyar a l’infant en el seu camí d’aprenentatge adquirint uns compromisos compartits que l’ajudin a avançar.
  • Reunions d’aula amb les famílies: fer reunions amb les famílies per compartir els objectius dels projectes que s’inicien a les aules és un repte per nosaltres. Pensem que és la manera per aconseguir vincular-los en el dia a dia de l’aprenentatge dels seus fills i filles.

Aprendre a avaluar-se és un dels reptes que tenim a l’escola per tal d’aconseguir que els infants siguin autònoms aprenent. Per aquest motiu utilitzem diferents eines d’avaluació per tal de que l’alumne identifiqui el que sap fer, el què no és capaç de fer prou bé, pugui entendre’n les causes i per tal que pugui prendre decisions per millorar. Per aconseguir tot això fem:

  • Ús de la carpeta d’aprenentatge com una eina bàsica d’aula on els alumnes en fan ús al llarg de tota la primària. En aquesta carpeta s’estableixen uns compromisos, es recullen evidències d’aprenentatge, bases d’orientació, rúbriques, esquemes personals… tot allò que ajuda a l’alumne a seguir avançant de forma autònoma amb el seu aprenentatge. Anar-la personalitzant al llarg de tota l’escolarització és un dels reptes que tenim.
  • Autoavaluacions: l’informe del segon trimestre ajuda a l’alumne, mestre i família a fer-se conscients del procés i prendre decisions orientades a la millora.

Un dels objectius del treball per projectes és convertir l’escola en un espai d’aprenentatge viu oferint la possibilitat de transformar els coneixements que es generen a l’aula en situacions reals i significatives. Per aconseguir-ho, tots els productes finals dels projectes es vinculen en diferents graus a l’entorn de l’escola oferint d’aquesta manera la possibilitat de fer viu l’aprenentatge.

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida El centre reconeix la diversitat personal, cultura i social de tot l’alumnat i de les
famílies, i promou la seva autonomia en la presa de decisions del seu procés i itinerari
d’aprenentatge.
Paraules clau Enllaços

 

La nostra línia de centre es basa en:

  • La llengua oral, base del nostre projecte d’escola i amb una línia clara que la situa al centre de totes les activitats d’ensenyament – aprenentatge i en els criteris d’avaluació.
  • Treball per projectes i caus/espais, amb una línia definida de centre de P3 fins a 6è, que dóna sentit i coherència a l’aprenentatge competencial i per la vida.
  • Treball en codocència, fonamental en la gestió de l’aula per a l’atenció a la diversitat i en la planificació de les activitats.
  • Claustres pedagògics, base fonamental per avançar i consolidar els avenços de forma real dins l’aula.
  • Avaluar per aprendre, entenent l’avaluació com una part més de l’aprenentatge, basada en el recull d’evidències i la consolidació de la carpeta d’aprenentatge.
  • La vinculació de les famílies en el dia a dia de l’escola, entenent que la seva participació és bàsica per tal que el procés d’aprenentatge dels infants tingui un acompanyament des de casa.
  • El treball per projectes: pràctica que observarem a l’aula que inclou tot l’esmentat anteriorment.

El treball per projectes té una estructura concreta:

  • Plantejament del projecte, que pot partir dels interessos dels alumnes o a partir d’una provocació per part dels adults.
  • Pregunta repte, que motiva i inicia les converses de l’aula.
  • Xarxa de relacions, que es va construint a mida que avança el projecte d’aula i esdevé una eina bàsica per tal d’ajudar a l’aula amb tots els aspectes metacognitius de l’aprenentatge.
  • Producte final, a partir del qual transformem el coneixement adquirit al llarg del projecte en situacions reals i vives d’aprenentatge sortint fora de les parets de l’aula i de l’escola.

En aquest vídeo podeu veure l’exemple d’un projecte desenvolupat el curs 2020 – 2021.

 

Seguint la nostra línia de centre ens plantegem continuar insistint al claustre que el lideratge distribuït és una manera de fer avançar el nostre projecte a través dels equips de treball, propulsar la potencialitat del Consell de direcció com a motor de lideratge i reflex del claustre, i impulsar les trobades de mares dels divendres per tal que acabi essent el nexe d’unió entre l’AMPA, les famílies i l’escola.

A la web del centre podeu trobar la documentació dels diferents projectes que s’han portat a terme aquest curs 2021 – 2022.

 

Reflexionem sobre la pràctica

A partir de la informació que hem publicat, tant en aquesta pàgina com a la web del centre, et proposem:

  • Destaca tres idees que pots aplicar a la teva aula
  • Destaca tres aspectes que pots aplicar a la teva escola
  • Destaca tres aspectes que us poden fer reflexionar com a escola

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #VisitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

 

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
31 maig 2022 9:00 – 13:00 15
8 juny 2022 9:00 – 13:00 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Sant Ignasi ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Escola El Colomer (Maresme – Vallès Oriental), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Joncadella (Catalunya Central), i hi han assistit 6 docents
  • Escola Setelsis (Catalunya Central), assistint-hi 3 docents
  • Institut Escola Barnola (Catalunya Central), amb 4 docents assistents
  • Escola Farigola (Catalunya Central), amb un docent assistent
  • Escola L’Assumpció (Terres de l’Ebre), amb 3 docents assistents
  • Escola Les Savines (Lleida), i hi han assistit 4 docents
  • Escola Mossèn Josep Arques (Lleida), amb 3 assistents
  • Escola Puiggraciós (Maresme – Vallès Oriental), amb una docent participant
  • Escola Tagamanent (Maresme – Vallès Oriental), amb una docents assistent