Escola Sant Llàtzer (Tortosa) – Xafem territori, construïm relats

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Sant Llàtzer – 43008389 Tortosa Terres de l’Ebre
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil i Primària Suport de mestre d’educació especial i Suport escolar personalitzat (SEP)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
223 16,33 www.escolasantllatzer.cat

 

La nostra escola va néixer l’any 2012 amb un gran repte, aconseguir una escola activa, no directiva, on l’infant pugui gaudir des de la creativitat, la descoberta i l’experimentació del seu propi aprenentatge, una escola on els rols de mestres i alumnes prenen una nova mirada i on família i entorn formen part del seu dia a dia.

L’escola es troba a la ciutat de Tortosa, concretament al barri de Sant Llàtzer. El centre, a més d’alumnes del barri, rep alumnes d’altres barris de la ciutat i d’algun municipi de les rodalies. Actualment comptem amb una línia educativa amb 223 alumnes. La taxa d’immigració de l’escola és d’un 10%, convivint 6 nacionalitats diferents. El 91% de l’alumnat és catalanoparlant. Un gran percentatge de famílies de l’escola pertanyen a un nivell socioeconòmic mitjà.

L’escola inicià el seu projecte basant-se en una línia pedagògica consensuada en totes les àrees de coneixement que integren els currículums d’educació infantil i d’educació primària, tractades des d’un enfocament integral. Amb aquesta finalitat es planteja l’educació com una tasca col·lectiva i d’equip i es concedeix la màxima importància en totes les àrees al tractament de les capacitats i competències bàsiques definides per la normativa educativa vigent.

Ens definim com una escola oberta a l’entorn, amb un projecte comú i il·lusionador, en què la veu de les famílies i la comunitat ens permet teixir una línia d’escola respectuosa amb la realitat que l’envolta en tant que es nodreix de les sinèrgies que es creen en l’entorn més immediat.

Pensem que cal entendre l’educació més enllà de l’escola per tal d’acompanyar a infants que estiguin disposats a aprendre contínuament, i que esdevinguin ciutadans autònoms i capaços de conviure i de buscar solucions als reptes del futur.

El nostre centre participa a la Xarxa territorial de transformació educativa de les Terres de l’Ebre, ja des del seu inici com un dels centres referents del territori, amb l’objectiu d’afavorir l’intercanvi d’expertesa i la comunicació entre els centres del territori. A més, participem a la Xarxa d’escoles verdes per tal de vetllar per l’educació per a la sostenibilitat al centre.

El centre participa en els següents projectes d’innovació:

  • El projecte d’innovació Araart, en què hi participa tot l’alumnat i professorat del centre, i amb el que pretenem que les arts i els llenguatges artístics esdevinguin una eina de comunicació, d’expressió, de crítica i transformació social i educativa aprenent més enllà de les aules i en treball en xarxa amb el patrimoni i el territori.
  • El projecte Erasmus Learning Outdoors: Lifelong Learning, en què també hi participa tot l’alumnat i el professorat, i en què aprofundim en les bases de l’aprenentatge a la natura de les diferents escoles participants, contextualitzant així mateix, l’ús de la llengua anglesa.
  • El projecte d’innovació de centre Espais d’aprenentatge: per un model competencial i inclusiu basat en oferir espais flexibles amb propostes i materials diversos per tal de respondre els diferents ritmes individuals i estils d’aprenentatge.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

L’escola Sant Llàtzer es defineix com una escola activa, respectuosa i participativa.

  • Activa pel que fa al paper de l’infant com a protagonista dels seus aprenentatges. Un infant que descobreix, experimenta, investiga, crea i imagina, acompanyat per adults que confien en la seva capacitat i dissenyen oportunitats que li permeten aprendre de manera autònoma i personalitzada.
  • Respectuosa amb els processos de vida i la diversitat. Amb les aptituds, potencialitats i necessitats dels infants. Amb la identitat pròpia de totes i tots els que formem part de l’escola. Amb el nostre entorn i la nostra cultura.
  • Participativa i proactiva. Consensuant, debatent i escoltant des del respecte, totes les veus que ens permeten anar construint un projecte de centre encoratjador i sempre en moviment.

Són molts els autors i moviments en què es basa el nostre projecte, però en destacaríem els següents:

  • Dewey, defensor de l’aprenentatge basat en l’experiència.
  • Montessori, inspiradora de l’ambient preparat com a facilitador de l’aprenentatge autònom.
  • Rebeca Wild, propulsora d’una escola basada en el respecte, la satisfacció de les necessitats i la llibertat de moviments.

 

Organització de centre

En l’organització del centre s’apliquen els principis d’eficàcia, eficiència, funcionament integrat, gestió descentralitzada, flexibilitat, participació de la comunitat educativa i compromís de les famílies en el procés educatiu.

La gestió de l’escola es basa en la utilització de mecanismes democràtics en tots els òrgans de funcionament. La transparència, la participació dels diferents sectors de la comunitat escolar a través dels seus òrgans de representació, l’objectivitat i la professionalitat en són els seus trets característics.

A més, la direcció promou un model de lideratge distribuït, clarament orientat a garantir la implicació dels mestres i de la comunitat escolar en els reptes de millora del centre. Les comissions de centre són aquelles encarregades de desenvolupar els plans d’actuacions dels diferents àmbits establerts a la PGA. El claustre pedagògic setmanal ens permet establir espais de reflexió pedagògica amb tot el claustre amb l’objectiu de recollir els acords de centre que ens permeten avançar cap a la coherència i consens del nostre projecte.

A més a més dels òrgans prescriptius, l’escola afavoreix la participació de la comunitat mitjançant les següents estratègies:

  • Consell de famílies. Aquest òrgan pretén fomentar els canals de participació i comunicació família – escola i esdevenir un punt de trobada per compartir i detectar neguits, necessitats i impressions sobre l’organització i funcionament del centre.
  • Consell de xiquets i xiquetes. Òrgan de participació democràtica dels infants, format per representant de mestres i representants de cadascun dels grups de primària.
  • Voluntariat al centre. Les persones voluntàries participen en les sessions que es designen en la PGA i actuen com a mediadores i dinamitzadores en les diferents propostes, sempre sota el tutelatge de les mestres. Es realitzen reunions d’acollida, de formació i de seguiment del voluntariat.
  • Cafè en família. Espai distès de trobada en què mestres i famílies conversem sobre temàtiques diverses relacionades en l’acompanyament respectuós a la infància.
  • Comissions mixtes. Cadascuna d’aquestes comissions s’ocupa d’un àmbit d’actuació diferent i es reuneix de forma periòdica per tal de coordinar les seves accions. Estan formades per mestres, famílies i en alguns casos alumnes.

L’avaluació regula tot el procés d’ensenyament i aprenentatge. També és una eina de revisió i reflexió de la pràctica docent. Allò que s’observa i es valora ens aporta informació sobre què fem, com ho fem i per què ho fem, i té una repercussió, en el sentit d’ajustar i millorar les diferents situacions d’aprenentatge.

La nostra escola prioritza l’avaluació formativa (o avaluació per aprendre) amb l’objectiu de millorar l’aprenentatge de l’alumnat, dins una concepció que el situa en el centre dels processos d’aprenentatge. Els infants aprenen al llarg de l’escolaritat a regular els seus propis processos d’aprenentatge, identificant les seves pròpies fortaleses i detectant les seves necessitats i buscant, amb l’ajuda del docent, estratègies per superar-les. El diaris d’aprenentatge, les dinàmiques de metacognició, l’establiment d’objectius i criteris, els informes personalitzats, … són algunes de les estratègies de centre que ens permeten donar resposta a aquests processos de millora contínua.

El nostre projecte de centre pren com a referència la relació amb l’entorn per tal de donar significació i contextualitzar els aprenentatges del nostre alumnat. Els objectius que es pretenen són:

  • Potenciar el treball globalitzat al centre, promovent la relació amb l’entorn proper.
  • Sistematitzar aliances amb l’entorn per tal de contextualitzar i donar sentit als aprenentatges.
  • Recollir les veus dels experts en diferents temàtiques que ens permetran aprofundir en els coneixements.
  • Establir espais de trobada i reflexió amb diferents professionals.
  • Les aliances amb entitats i experts es decideixen al llarg del curs d’acord amb les necessitats sorgides dels processos d’aprenentatge que es desenvolupen a les aules. L’escola, a més, disposa d’un conveni de col·laboració amb l’Escola d’Art de la ciutat, amb qui treballa conjuntament per desenvolupar l’aliança de centre de cada curs.

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Ecosistema educatiu en els aprenentatges L’equip docent promou la reflexió de l’alumnat sobre el seu propi procés d’aprenentatge i sobre sí mateixos com a aprenents.

El centre promou l’aprenentatge en l’entorn i de l’entorn proper, llunyà i virtual com a estratègia clau per construir coneixement amb sentit i valor personal.

L’alumnat aprèn cooperativament a partir de reptes i de situacions reals complexes de dins o de fora del centre, de la societat o de l’entorn, amb col·laboració de socis externs i en projectes basats en l’aprenentatge – servei.

Paraules clau Enllaços
Conversa, Art contemporani, Territori, Globalització, Empoderament

 

El diàleg amb el nostre entorn més immediat és un dels eixos centrals del nostre projecte de centre i la base de l’aprenentatge globalitzat i amb sentit de tot l’alumnat. És per això que dediquem diverses franges setmanals al treball amb la nostra aliança. A partir de les descobertes dels infants en la seva interacció amb l’entorn (allò que trobem en la nostra sessió setmanal d’Escola Natura, allò que coneixem per la premsa o que observem quan sortim a l’entorn) es generen espais de conversa i reflexió. Aquests espais ens permeten donar veu als neguits, interessos i coneixements dels infants, on tots i totes tenim veu i on amb l’ajuda d’experts i d’agents externs podem construir els nostres relats.

A partir d’aquesta relació i diàleg amb el nostre entorn més proper les diferents tribus o grups d’infants de l’escola es vinculen amb un espai i, a partir d’aquí, s’identifiquen i creen la seva pròpia identitat. Aquesta identitat els marcarà al llarg del curs i esdevindrà clau per relacionar-se amb la resta de tribus i la comunitat.

A través d’aquest projecte habitem la ciutat i els espais naturals, iniciem processos de descoberta i aprenem a observar amb ulls d’infants, afavorint l’oportunitat d’establir espais d’investigació i de construcció conjunta del coneixement. Al llarg del procés obrim una mirada àmplia i creativa de l’art i a les pràctiques artístiques contemporànies per tal d’endinsar-nos en el món del simbolisme, les metàfores visuals i l’art protesta com a llenguatge reivindicatiu

El treball en grup cooperatiu, l’empoderament dels infants d’acord amb les seves potencialitats i els processos d’autoregulació protagonitzats pels infants esdeven la clau per possibilitar aprenentatges funcionals, contextualitzats i amb sentit. Al llarg del procés els infants s’interrelacionen amb diversos agents externs segons les seves necessitats, interessos i inquietuds, i amb l’objectiu d’anar enriquint els seus aprenentatges. El contacte amb artistes del territori i la col·laboració de l’escola d’art de la ciutat, són clau per possibilitar l’impuls de les arts i l’arrelament a la nostra cultura i al nostre entorn.

Aquest projecte culmina amb les diverses intervencions artístiques, en forma d’accions reivindicatives en espais públics o representatius de la ciutat on, a través del llenguatge artístic, relatem aquestes reflexions i aquests neguits. Infants i adults deixem petjada en la nostra ciutat. Xafem territori per conquerir i reivindicar allò que és nostre.

La conversa com a motor de l’aprenentatge i la participació democràtica dels infants al llarg del procés ens permeten possibilitar la construcció conjunta de coneixements, acompanyant processos de reflexió tant individuals com col·lectius i vetllant per l’adquisició d’aprenentatges de la vida i per a la vida.

L’avaluació al llarg del procés es gestiona a partir dels diversos processos de metacognició i l’ús d’eines autoavaluació i coavaluació, que es recullen al diari d’aprenentatge de l’infant i acaben traslladant-se, mitjançant la veu del propi infant, als informes personalitzats a les famílies.

 

 

El claustre de mestres, liderats per la comissió pedagògica, ha anat recollint els acords que ens permeten desenvolupar les metodologies de centre i que formen part dels documents de suport i acompanyament al professorat. Aquesta mateixa comissió vetlla per la coherència i adequació de les diverses actuacions del centre, creant vincles entre les diferents tribus de l’escola i donant resposta a les necessitats i neguits del professorat. L’Escola d’Art de la ciutat i Glòria Jové ( professora de la Universitat de Lleida i assessora del projecte AraArt) ens assessoren al llarg del procés, sobretot pel que fa a la incorporació del llenguatge artístic i el vincle amb artistes referents contemporanis, sobretot del nostre territori.

En el futur esperem consolidar el projecte, proposant noves aliances anuals de centre i prioritzant l’intercanvi de bones pràctiques entre els docents del centre, i la recollida d’evidències i de documentació.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Quins ODS penseu que es desenvolupen en aquesta pràctica?
Com creieu que podríem millorar la proposta per incorporar altres ODS?
Què us agradaria observar per entendre-ho millor a la visita presencial?
Quina informació us falta per acabar d’entendre-ho?
Hi ha alguna altra pràctica que us agradaria conèixer del nostre centre a la visita presencial?

Es convida als centres visitants a desenvolupar aquesta proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació (podeu compartir aquest treball de reflexió des del formulari d’inscripció a la visita presencial.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #VisitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

 

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
16 maig 2022 9:30 – 12:30 20

 

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Sant Llàtzer ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Escola Cor de Roure (Tarragona), i hi han assistit 3 docents
  • Escola El Miracle (Tarragona), i hi han assistit 2 docents
  • Escola l’Assumpció (Terres de l’Ebre), assistint-hi dos docent
  • Escola Les Moreres (Tarragona), i hi han assistit 3 docents
  • Escola Mare de Déu del Roser (Tarragona), i hi han assistit 3 docents
  • Escola Montseny (Consorci d’Educació de Barcelona), participant-hi 3 docents
  • Escola Sant Jaume (Terres de l’Ebre), amb 3 docents assistents
  • ZER Terra Alta Centre (Terres de l’Ebre), amb 2 docents assistents