Escola Virolai (Barcelona) – Avancem en la personalització de l’aprenentatge, en una escola de tothom i per a tothom

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Virolai – 08006751 Barcelona Consorci d’Educació de Barcelona
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre concertat 0 – 3 anys, Infantil, Primària, ESO, Batxillerat, CFGS No en tenim
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
1318 (distribuïts en 4 centres) i 121 alumnes d’FP online 108 https://www.virolai.com/

 

Virolai és una escola de Barcelona, amb més de 60 anys d’experiència, que treballa per assolir l’excel·lència educativa, així com crear un entorn inclusiu, de no discriminació, que promogui els ideals de pau i convivència, de respecte i tolerància amb la diversitat i el respecte pel nostre planeta, promovent codis de conducta ètics que permetin als nostres alumnes el creixement com a persones lliures i responsables, amb esperit crític i capacitat d’aprenentatge i autosuperació al llarg de la vida.

Som una Escola concertada situada al barri del Carmel. El nostre alumnat prové principalment dels barris de Sant Martí i de Gràcia, i cada cop més, en la línia d’avançar en una escola inclusiva, tenim més alumnes en situació de vulnerabilitat. Des de la nostra fundació, fa més de 60 anys, som una escola catalana, compromesa amb la renovació pedagògica i amb voluntat clara de servei i amb esperit de col·laboració.

La nostra pràctica educativa reflecteix “l’esperit de comprensió, de tolerància i d’amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal”, tal com propugna la Declaració dels Drets dels Infants. També ha de proporcionar l’oportunitat de conèixer el seu entorn amb profunditat i, per extensió, tots els seus elements de diversitat i riquesa cultural, econòmica, social, etc. En aquest sentit, la nostra escola forma part del Pla d’Escoles Associades a la UNESCO, i els nostres alumnes participen en projectes de col·laboració i de voluntariat amb casals de gent gran i centres cívics del nostre entorn, a més d’estar agermanats amb l’Escola Sam-Sam de Dakar, Senegal.

Com acabem de comentar, som escola associada a la UNESCO, amb l’objectiu de fomentar la cooperació i la pau internacionals a través de l’educació escolar. També, amb l’objectiu d’avançar en l’Educació per i en la Sostenibilitat, actualment col·laborem amb CATESCO en la implementació educativa dels ODS i formem part de la Xarxa d’Escoles+Sostenibles. Som centre referent del Laboratori de Transformació Educativa, formem part de Xarxes pel Canvi i som part activa del Fòrum Futurs de l’Educació. A més, tenim vincle amb escoles internacionals de França, Grècia, Portugal, Alemanya, Dinamarca, Noruega, Xile i Equador, entre d’altres.

Actualment participem en diferents moviments de transformació educativa: el Laboratori de Transformació Educativa, Xarxes pel Canvi, i formem part del Fòrum Futurs de l’Educació (abans vam formar part d’Escola Nova 21), a més d’altres programes d’innovació pedagògica com les “Pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyament d’idiomes (MUFPS)”, ”Apadrinem el nostre patrimoni” o el programa “STEAMCat”. També tenim en marxa diferents programes internacionals de col·laboració Erasmus+ i d’altres en col·laboració amb diferents universitats.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

Els principis bàsics del nostre Projecte educatiu es basen en:

  • La col·laboració amb les famílies
  • La integració dels valors ètics per a la vida
  • El creixement integral i satisfactori dels nostres alumnes
  • L’afecte i el respecte dins de la comunitat educativa
  • La solidaritat i el compromís amb les diferents realitats socials
  • L’exercici de la llibertat i el pensament crític

 

Organització de centre

Per poder avançar en la transformació educativa, hem après al llarg d’aquests anys que ens calen temps de reflexió i treball en equip i hem establert diferents formats de trobades i reunions que facilitin el treball en comú, l’intercanvi i la formació entre iguals.

A nivell d’alumnat treballem amb una organització combinada de cursos i cicles amb propostes i àmbits de treball amb els dos formats. Tenim espais de codocència i franges horàries compartides entre cursos i cicles per facilitar l’intercanvi, l’organització i la llibertat tant de l’alumnat com del professorat que s’adapti als diferents ritmes, interessos o necessitats de cada moment.

La tutoria, com a pilar fonamental del nostre Projecte Educatiu, té un marcat protagonisme en la nostra organització amb una dedicació molt especial a les trobades individuals amb alumnes i amb les famílies per part dels tutors i tutores.

La participació de tota la Comunitat educativa és clau per poder implementar la transformació educativa en un entorn de confiança i coherència. Tenim àmbits establerts de treball conjunt amb alumnes i famílies – Trobades bimensuals amb alumnes i famílies delegades- i també mitjançant l’AFA i el Consell Escolar. Però el més singular del nostre centre és que mantenim sempre els canals de comunicació i treball conjunt oberts per facilitar la col·laboració i la coherència en tot moment i es recullen les opinions de tots els estaments amb enquestes, entrevistes formals i focus grups.

Entenem l’avaluació com a part fonamental del procés educatiu. Ens permet valorar com s’ha desenvolupat el procés d’aprenentatge de l’alumnat i quina ha estat la consecució dels seus objectius determinats, per tal d’avançar cap a un creixement qualitatiu de la nostra tasca docent. En definitiva, és una eina de renovació i millora per a tothom. En el procés d’aprenentatge concebem que l’avaluació s’ha de fer des de tots els seus elements. L’avaluació de la pròpia tasca de l’educador –com a part que dissenya, provoca i recondueix el procés- l’entenem com a facilitadora de la renovació i millora professional constant que garanteix el creixement qualitatiu de l’eficàcia i l’eficiència docents.

Efectuem una avaluació 360 (per part de l’alumnat, famílies, agents externs, equip docent, PAS…) que ens facilita la revisió constant de l’adequació i de la validesa dels nostres mètodes, la seva actualització i innovació, la utilització dels recursos més oportuns, el disseny de Plans Estratègics i Plans de Millora com a quelcom viu i les seves seqüencialitats i temporitzacions. L’avaluació que s’efectua als alumnes parteix del coneixement personalitzat de cadascun d’ells i està emmarcada dintre dels objectius establerts en el seu pla personal. La pràctica habitual de l’autoavaluació, en la mesura que l’edat ho permeti, facilita l’autoconeixement, el creixement de l’autoestima i l’ajust de la pròpia autoimatge.

Estem vinculats a diferents òrgans de participació dels districtes als que pertanyem i també a associacions de veïns com Carmel Amunt, Mercat del Carmel i Centre cívic amb una participació activa i compromesa en moltes activitats al llarg del curs tant d’alumnes com de famílies i d’educadors. Tenim vincles permanents amb la residència d’avis del barri i amb diferents institucions culturals.

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Acompanyament a l’aprenent El centre estableix els temps i els espais de tutoria i seguiment necessaris per conèixer i empoderar l’alumnat tot garantint una retroacció constant que el faci avançar i autoregular-se, i reguli, també, els processos d’acompanyament.

El centre reconeix la diversitat personal, cultura i social de tot l’alumnat i de les famílies, i promou la seva autonomia en la presa de decisions del seu procés i itinerari d’aprenentatge.

El centre i els agents d’acompanyament externs treballen en equip per generar oportunitats d’èxit educatiu a tot l’alumnat d’acord amb les seves necessitats.

Paraules clau Enllaços
Personalització, Pla Personal, Globalització, ABP, Avaluació formativa i formadora El protagonisme de l’alumne

 

Per avançar en la personalització de l’aprenentatge, a l’Escola hem establert un Pla Estratègic 2019 – 2023 que se centra en 5 objectius principals a assolir en aquests 4 anys. Aquests ens han ajudat a definir actuacions, materialitzar idees noves i consolidar pràctiques educatives que ja havíem posat en marxa amb anterioritat. Considerem aquesta com una pràctica reeixida ja que és confluència de molts factors que se seqüencien des d’Infantil fins a Batxillerat:

  • Pla Personal i tutoria: Establir objectius i actuacions consensuats entre alumnat-família-escola.
  • Projectes d’autoconeixement: Com a fonament bàsic de la definició dels plans personals i acompanyament personalitzat a la tutoria.
  • Espais d’aprenentatge, optativitat, projectes: per diversificar les oportunitats i contextos d’aprenentatge.
  • Aprenentatge basat en projectes: on es desenvolupa de manera conscient el treball cooperatiu, les habilitats socioemocionals o l’aprendre a aprendre.
  • Avaluació formativa i formadora: el feedback i l’avaluació contínua com a eina d’aprenentatge.

 

 

Visualitzeu també el vídeo El protagonisme de l’alumne!

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Com penseu que es podria vincular aquesta pràctica educativa als ODS?

Penseu que podríem fer algun canvi respecte el que fem per tal de treballar més els ODS 3, 5 i 10?

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
1 juny 2022 9:30 – 12:00 20 (limitat a 2 per centre)

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Virolai ha estat visitada presencialment al llarg de dos dies pels següents centres educatius:

  • Escola Edumar (Baix Llobregat), i hi ha assistit una docent
  • ZER Empordà – Escola Tramuntana (Girona), i hi ha assistit una docent
  • ZER Empordà – Escola de Palau de Santa Eulàlia (Girona), amb una docent assistent
  • Escola Enric Grau Fontseré (Terres de l’Ebre), assistint-hi 2 docents
  • Escola L’Assumpció (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 3 docents
  • Escola Soriano Montagut (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Sant Marc (Catalunya Central), participant-hi una docent
  • Escola La Marina (Barcelona Comarques), amb 2 docents assistents
  • Escola Estel Guinardó (Consorci d’Educació de Barcelona), amb una docent assistent
  • Escola Serraparera (Vallès Occidental), amb dues docents assistents