IE Corbatera (Cornudella de Montsant) – La tutoria personalitzada, la clau per conèixer i empoderar l’alumnat

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
IE Corbatera – 43013087 Cornudella de Montsant Tarragona
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil, Primària, ESO Suport de mestre d’educació especial, Suport escolar personalitzat (SEP)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
147 10,5 d’infantil i primària i 10,5 de secundària https://agora.xtec.cat/iemontsant/

 

L’Institut escola Corbatera és un centre escolar rural que acull alumnat del poble i d’altres municipis de la zona. És un centre amb un tarannà proper i familiar. Estem interessats en la transformació educativa per donar la millor resposta al nostre alumnat. El nostre objectiu és esdevenir un terra ferm on cadascú pugui ser, créixer i donar-se impuls per liderar una societat futura amb consciència, respecte i sensibilitat. Treballem conjuntament tota la comunitat educativa.

Cornudella de Montsant és un municipi del Priorat amb 964 habitants, un municipi gran en comparació als de la comarca, amb l’excepció de Falset, la seva capital. El municipi té dues localitats més, Albarca i Siurana. La població es dedica a l’agricultura, sobretot la vinya, l’olivera i altres fruiters de fruita seca, i a la construcció. Hi ha també alguna indústria, però sobretot la majoria es dedica al sector serveis. L’entorn natural únic ha facilitat la incorporació de noves famílies al municipi i al centre que han triat Cornudella i els seus voltants per viure, en alguns casos atrets per la pràctica de l’escalada. El percentatge d’immigració és reduït i majoritàriament la població és catalanoparlant, tot i que està augmentant sensiblement la presència del castellà.

Formem part de la Xarxa Territorial de Transformació Educativa i de la Xarxa de Competències Bàsiques amb l’objectiu d’aprendre conjuntament amb tots els centres de les xarxes. L’aprenentatge entre iguals ha estat i és un gran suport en el nostre camí de creació. A més a més, per ara trobem complementarietat en ambdues xarxes.

D’altra part, formem part del Laboratori de Transformació Educativa com a centre referent.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

El propòsit de centre és que l’IE Corbatera sigui un entorn de confiança on tothom hi té cabuda, per despertar en comunitat el desig d’aprendre i millorar el món. Un terra ferm on poder ser, créixer i agafar impuls.

Organització de centre

El nostre centre està organitzat en 4 comunitats. Cada grup té 2 tutors. Per nosaltres és una aposta de qualitat reduir la ràtio d’alumnat a tutoritzar. Considerem la tutoria com la clau a l’acompanyament i l’aprenentatge personalitzat dels infants i joves. En la mateixa línia creiem fermament en la codocència com a element clau per a la personalització dels aprenentatges.

El nostre projecte educatiu està basat en els 7 principis de l’aprenentatge i, per aquest motiu, a l’hora d’ajustar la metodologia emprada pensem en l’alumnat com a protagonista actiu, en la importància de l’esforç, l’avaluació contínua com a procés d’autoregulació i en la interacció social i la globalització dels sabers donant cabuda a l’acompanyament de les emocions i la seva importància en l’aprenentatge.

Promovem la participació activa de la comunitat educativa amb la implementació de les següents estratègies:

Docents:

Reunions d’ajustament de la PGA, coordinació de tutors, reunions de mirada conjunta per acordar actuacions de millora en l’acompanyament de l’alumnat, comissions de treball que lideren aspectes transversals del centre i reunions de coordinadors de comunitat.

Famílies:

Reunions de coordinació freqüents amb representants de l’AFA. Espai família amb propostes formatives d’acompanyament a la maternitat / paternitat.

Alumnat:

Consell de delegats i consell municipal d’infants en coordinació amb l’ajuntament.

Estem en procés de reflexió i millora de l’autoregulació de l’aprenentatge de l’alumnat. La tutoria personalitzada és un puntal en aquest procés d’autoregulació. Treballem l’autoavaluació i coavaluació en les caixes d’aprenentatge, propostes de treball i projectes, i aprofitem les avaluacions trimestrals per a fer reflexió individual (auavaluació) del procés d’aprenentatge en què es troba cada persona sobretot a la comunitat de grans i la de joves.

D’altra part, mantenim una xarxa de cooperació amb l’entorn. Així, tenim una relació estreta amb la ZER Montsant – Serra de Prades, fem reunions mensuals entre els equips directius de les escoles, i de professorat per a coordinar l’enfoc pedagògic i donar coherència a l’aprenentatge a la zona educativa. També tenim molta relació i coordinació amb l’ajuntament del municipi i amb els ajuntaments de la zona, i busquem aliances amb les associacions dels municipis propi i d’influència. Actualment estem treballant estretament amb una companyia de teatre en un projecte que promociona la vinculació intergeneracional i la vinculació amb el propi territori amb les arts escèniques com a motor. Aquestes col·laboracions s’esdevenen depenent dels projectes de centre.

 

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Acompanyament a l’aprenent El centre estableix els temps i els espais de tutoria i seguiment necessaris per conèixer i empoderar l’alumnat tot garantint una retroacció constant que el faci avançar i autoregular-se, i reguli, també, els processos d’acompanyament.

El centre reconeix i aprofita el paper de les famílies com a agents clau de l’acompanyament en l’aprenentatge.

L’equip docent detecta els interessos de l’alumnat, promou la construcció de nous interessos, potencia el seu talent i enforteix les seves febleses.

L’equip docent promou la reflexió de l’alumnat sobre el seu propi procés d’aprenentatge i sobre sí mateixos com a aprenents.

Paraules clau Enllaços
Acompanyament, Personalització, Confiança, Reflexió, Vincle Tutoria personalitzada

 

Cada grup de l’institut escola té dues persones tutores, aquest fet ens fa reduir la ràtio d’alumnes tutoritzats i facilita l’atenció personalitzada. Després de fer un procés de reflexió es va acordar un model d’entrevista adaptat a les edats de primària i secundària per tal de dur a terme una trobada inicial amb l’alumnat tutoritzat. La intenció és vincular i conèixer cada persona que forma part del grup i garantir un bon acompanyament tant emocional com de l’aprenentatge.

Després d’aquesta primera entrevista cada alumne/a acorda amb el/la tutor/a les objectius a assolir i el termini. Les següents trobades seran per fer seguiment i valoració i també per ajustar allò que sigui necessari i que es pugui esdevenir de les pròpies experiències vitals de l’alumnat, de les reunions de mirada conjunta o de les avaluacions, i també de les entrevistes amb la família.

 

 

Hi ha una relació estreta entre les tutories personalitzades i el seguiment que es fa amb les famílies, es busca el treball conjunt i coherent de l’escola i la família. El més important en aquesta proposta de tutories és la mirada capacitadora i l’escolta del docent per fomentar la confiança, en tots sentits, i el reconeixement i la identificació per part de l’adult de cadascun dels i de les alumnes del grup.

Així doncs, aquesta pràctica també ens serveix per enfortir el vincle amb els tutors i tutores i l’alumnat i per poder tractar i detectar situacions que podrien passar desapercebudes, perquè aquesta proposta vol fer una mirada àmplia sobre el concepte d’alumne/a, es vol atendre no només l’alumne com a individu amb vida escolar, sinó també la persona.

 

 

 

Com a reptes de futur ens proposem avaluar la metodologia emprada al nostre centre per anar fent els ajustos necessaris quant al procediment que estem duent a terme: proposta de preguntes per a la tutoria personalitzada inicial, freqüència de les entrevistes a cada grup, temps previst en l’horari dels tutors, rebuda per part de l’alumnat i propostes de millora. Ens cal fer un claustre pedagògic on poder compartir la vivència de cadascú i seguir aprenent entre iguals.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Es proposa als docents i centres visitants reflexionar sobre les següents qüestions:

  • Motiu pel qual has triat l’IE Corbatera per a visitar presencialment.
  • Quin o quins són els objectius que veus integrats a la pràctica que presentem?
  • Què incorporaries / canviaries de la pràctica de la tutoria personalitzada al nostre centre per incorporar algun ODS més o per aprofundir en els que ja tenen relació?
  • Què t’agradaria veure / saber del nostre centre per entendre millor com portem a terme la tutoria personalitzada, a la visita presencial?
  • Hi ha alguna altra pràctica que t’agradaria conèixer del nostre centre a la visita presencial?

Podeu utilitzar el següent document per realitzar la TASCA.

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
9 maig 2022 9:00 – 12:30 10
19 maig 2022 9:00 – 12:30 10

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Institut Escola Corbatera ha estat visitat presencialment al llarg dels dos dies pels següents centres educatius:

  • Escola General Prim (Tarragona), i hi han assistit 2 docents
  • Escola de Pràctiques (Tarragona), i hi ha assistit una docent
  • Escola Mestral (Tarragona), assistint-hi una docent
  • Escola El Bosc (Tarragona), i hi ha assistit una docent
  • Escola Pax (Tarragona), i hi ha assistit una docent
  • Escola Mare de Déu del Lledó (Tarragona), amb 3 docents assistents