IE El Temple (Tortosa) – El plaer d’aprendre: dels ambients a les caixes

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
IE El Temple – 43013142 Tortosa Terres de l’Ebre
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil, Primària, ESO Suport de mestre d’educació especial, Suport escolar personalitzat (SEP), Aula d’acollida, Suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
555 48 https://agora.xtec.cat/ietemple/

 

El nostre projecte educatiu està basat en el fet que entenem l’educació com un procés de formació integral, basat en 4 eixos fonamentals: aprendre a conèixer, a ser, a fer i a conviure, al llarg del qual, l’institut escola i les famílies treballem de forma conjunta per a la consecució d’uns objectius comuns.

Aquests objectius estan plantejats de cara a aconseguir un desenvolupament global òptim, partint de la realitat individual de cada infant, estimulant la curiositat i el voler saber per arrelar el desig de seguir aprenent durant tota la vida.

Pretenem que els nois i noies es sentin compromesos amb el seu entorn social i natural. Entenem que només podem assolir aquests objectius a través del coneixement de la realitat i de la implicació personal.

El centre està ubicat al barri del Temple de la ciutat de Tortosa. Aquest és un barri relativament nou que es troba en una zona d’expansió de la ciutat. En els darrers anys s’han realitzat remodelacions urbanístiques a l’entorn del centre per afavorir-ne la comunicació amb l’entorn. Es troba a tocar del centre educatiu la Comissaria dels Mossos d’Esquadra de Tortosa. En el mateix barri hi ha una escola de caràcter concertat i religiosa, amb oferta de 0 a 16 anys, i al barri més proper s’ha construït el complex educatiu Sant Llàtzer, que acull una escola i un institut.

El centre participa en el Pla Educatiu d’Entorn a través de diferents activitats i amb aliances amb entitats esportives de la ciutat. D’altra part, el centre participa a les següents xarxes i iniciatives de treball en xarxa:

Xarxa de competències bàsiques
Consolidar l’ús de l’avaluació formativa per afavorir l’adquisició d’aprenentatges competencials
Entendre la vida de l’aula i del centre com un projecte per generar aprenentatge amb sentit
Estendre i consolidar el model de formació entre iguals i en xarxa a l’àmbit territorial per fomentar el desenvolupament professional docent

Laboratori de transformació educativa
Fer xarxa amb altres centres per compartir experiències i enriquir-nos

Els usos lingüístics en l’àmbit educatiu
Reflexionar sobre l’ús del català als centres educatius, i al seu entorn, com a llengua de cohesió social
Compartir la metodologia de l’ensenyament i aprenentatge del català, especialment en aquells contextos en què el català no és la L1 de l’alumnat
Reflexionar sobre la metodologia de tractament integrat de llengua i continguts
Posar les bases per incorporar en el centre els primers acords derivats de la reflexió que generi aquest seminari

Global Schoolars
Compartir continguts curriculars medioambientals en llengua anglesa

ERASMUS+
Fer ús de l’anglès per compartir un tema comú als 5 països que hi participem, l’aigua

PROA+
És un programa de cooperació territorial per a l’orientació, l’avanç i l’enriquiment educatiu per al desenvolupament del professorat amb l’objectiu d’afavorir l’equitat, la inclusió i qualitat educativa

 

Els programes d’innovació que portem actualment van adreçats a la comunitat de grans i joves:

  • El programa #aquiproubullying: per a la prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament escolar així com la formació de l’alumnat i les famílies. Un dels elements innovadors és la incorporació de l’alumnat com a agent actiu, amb capacitat de comprometre’s en la detecció i la intervenció en processos d’assetjament alhora que adquireix amb aquesta acció les habilitats i actituds convivencials pròpies de la convivència social i ciutadana.
  • STEAM.cat: la finalitat és generar i potenciar l’interès de l’alumnat d’Educació Infantil i Primària i d’Educació Secundària Obligatòria vers les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, les matemàtiques, i la creativitat en aquests àmbits a través del disseny i l’art, i incrementar la presència de dones i de l’alumnat socialment desfavorit en els estudis i professions STEM.
  • Orientació educativa per l’aprenentatge competencial i orientador: acompanyar els centres educatius en el canvi planificat, el coneixement, la implementació i la consolidació de pràctiques educatives competencials i orientadores per afavorir l’èxit de l’alumnat pel que fa a la seva autonomia, a la seva continuïtat formativa i el desenvolupament del seu projecte de vida.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre
  • Fomentar la participació i la implicació de l’alumnat en l’aprenentatge i l’avaluació.
  • Un centre català que promou l coneixement de la llengua i la cultura catalana.
  • Un centre que vetlla per l’assoliment de les competències bàsiques de l’alumnat tenint en compte els 4 pilars de l’educació.
  • Apostem per la millora de la qualitat professional del personal del centre.
  • Fomentem i valorem la tasca tutorial en cada curs i nivell.
  • Prioritzem les actituds, valors i normes en l’educació integral de la persona, donant rellevància a la competència social.
  • Fomentem la mediació en la resolució de conflictes, com a eina de raonament lògic entre persones i grups.
  • Aprofundim en la col·laboració amb les institucions i entitats locals, per tal de completar l’oferta formativa, esportiva i lúdica del nostre alumnat.
  • Contribuïm a la consolidació d’un ensenyament de qualitat tot garantint la igualtat d’oportunitats.
  • Garantim un procés d’educació intercultural que asseguri la igualtat de drets i deures de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Potenciem la formació integral de l’alumnat en els valors socials.
  • Un centre que cerca l’equitat i la coeducació.
  • Vetllem per la presència dels objectius i els recursos per eradicar l’homofòbia en els diferents documents de centre i des de la pròpia tutoria.
  • Fomentem el treball en equip per l’adquisició de la responsabilitat en la col·lectivitat i el valor del treball compartit
  • Un centre compromès amb el desenvolupament sostenible.
  • Promovem les TAC a nivell de centre amb diferents materials derivats de la transformació educativa.
  • Fomentem el bon clima d’entesa, diàleg, col·laboració i participació de les famílies en la vida del centre.
  • Establim i mantenim relacions sistemàtiques de coordinació i col·laboració amb els centres educatius de la zona.
  • Promovem la participació de l’escola en Pla Educatiu d’Entorn de Tortosa.

 

Organització de centre

Organitzem infants, joves i adults per comunitats: petits (P3, P4 i P5), mitjans (1r, 2n i 3r), grans (4t, 5è i 6è) i joves (ESO)
Organitzem els aprenentatges per àmbits: SOCIOCULTURAL (socials, valors, art), STEM (ciència, matemàtiques, tecnologia) i LINGÜÍSTIC (català, castellà, anglès, francès, alemany)
Organitzem el temps en franges, d’1,5h a infantil i primària, i de 2h a secundària.

Les principals estratègies de participació de la comunitat educativa són:

  • Consell de xiquets/es: els delegats de les diferents aules es reuneixen amb els membres de l’equip directiu on exposen suggerències, neguits, propostes…
  • Experts, voluntaris i tallers de famílies: les famílies participen amb la dinamització de xerrades, projectes, tallers d’art.
  • Festes en famílies: les famílies voluntàries participen amb les diferents festes escolars com ara festa de la tardor, Sant Jordi, carnestoltes…
  • Cafè en família: espai de trobada amb docents i famílies per conversar i per poder visitar els diferents ambients de treball i les caixes de recerca.

L’avaluació formativa és indispensable per retroalimentar el procés d’aprenentatge i el disseny de la pròpia acció educativa. L’avaluació és formativa i formadora:

  • La formativa ajuda al professorat a conèixer, analitzar i jutjar com s’està produint l’aprenentatge i així poder prendre mesures reguladores de l’ensenyament que serveixin per afavorir el progrés de l’estudiant.
  • La formadora implica els infants i joves per tal que revisin les seves tasques i regulin el seu aprenentatge.

Els docents realitzen el feedback i el fedforward per a ajudar-los a autorregular el propi aprenentatge i què pot fer l’infant i/o jove per poder avançar. Valorem que l’alumnat sàpiga què se li demana (compartir objectius), què fa bé, què ha de fer per millorar i com ho pot fer. Es realitza a l’inici de curs una avaluació inicial on es marquen quins compromisos vol assolir durant l’any escolar. Posteriorment, s’informa a la família dels acords presos. A cada informe d’avaluació es contempla el seguiment d’aquests.

Es realitzen rúbriques d’autoavaluació, coavaluació i de treball en grup. L’avaluació docent també és un element necessari per a exercir la tasca educativa amb qualitat. Per a establir els elements d’avaluació cal tenir present d’on partim, quins són els paràmetres metodològics que sustenten el nostre projecte educatiu i a quina distància estem dels mateixos.

 

Participem en el Pla Educatiu d’Entorn, col·laborem amb entitats esportives de la ciutat establint convenis per tal de fomentar l’esport al centre, compartim aprenentatges amb el Parc Natural dels Ports, amb sortides, visites, tallers…

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida El centre treballa de manera globalitzada perquè l’alumnat mobilitzi les diferents competències per a la vida fent ús dels continguts com una eina per resoldre i comprendre el món i també com a objecte d’estudi.

L’alumnat incorpora l’avaluació com a part del seu procés d’aprenentatge per conèixer-se, regular-se i marcar-se objectius per assolir l’èxit educatiu.

Paraules clau Enllaços
Acció, Emoció, Equip, Contextualització, Confiança, Reflexió, Autoregulació, Cooperació, Coavaluació, Funcionalitat, Conflicte cognitiu, Treball globalitzat El treball per ambients i caixes

 

AMBIENTS

Els ambients d’infantil són espais especialment dissenyats per a que infants de diferents edats puguin jugar i experimentar junts a partir d’uns materials que provoquen i desperten la seva curiositat. Aprofitem el seu instint natural de descoberta per tal que puguin gaudir i aprendre a traves de les diferents propostes que se’ls presenten. Són ambients que respecten la diversitat i que tenen en compte en tot moment el ritme individual de cada infant.

Dins de cada ambient i dels diferents espais que s’hi inclouen hi ha propostes i materials pensats atenent a uns continguts curriculars que l’infant ha de construir a partir del joc, la relació amb els iguals i l’acompanyament de l’adult. El rol del mestre evoluciona cap a guia de l’aprenentatge que fa preguntes i aporta idees o suggeriments que faciliten el creixement individual i del grup. Les nenes i els nens són els veritables protagonistes quan interactuen amb els materials, circulen pels espais i duen a terme les seves activitats.

Els infants actuen de forma autònoma a dins dels ambients i això permet que l’adult pugui ser-hi quan algú ho necessita i pugui fer altres intervencions puntuals, atenent les situacions que es produeixen en aquests entorns tan rics. Al mateix temps, el docent adquireix un gran coneixement de cada infant ja que aquest plantejament facilita la interacció i permet la creació de vincles molt potents.

Treballar per ambients d’aprenentatge requereix una bona organització i una constant investigació a la recerca de nous materials de qualitat. Organització i recerca esdevenen dos elements fonamentals de la tasca docent, per tal de facilitar l’autonomia i el desenvolupament de les diferents capacitats dels infants de la manera més respectuosa possible, sempre atenent als diferents ritmes maduratius.

Els ambients són espais vius i van creixent i modificant-se amb les aportacions dels infants, que hi acudeixen setmanalment guiats pels seus interessos, necessitats, inquietuds… Al matí, escullen un ambient per visitar a la tarda. Un cop allí els adults que els acompanyen procuren oferir-los els materials i les possibilitats necessàries que els permetin descobrir les múltiples intel·ligències mentre interactuen amb els diferents llenguatges.

 

CAIXES

Una caixa d’aprenentatge és una metodologia d’enfocament globalitzat, en que l’alumne es desenvolupa autònomament i en equip cooperatiu. Les caixes ens encaminen a produir coneixement (no merament reproduir), per tant, són un repte compentencial, perquè de manera autònoma l’alumna ha de construir, descobrir i aplicar uns coneixements. Aprendre així ens permet satisfer els criteris de l’aprenentatge real: la significativitat, la comunicació, l’acció i la projecció.

Les caixes d’aprenentatge es desenvolupen en forma de seqüències d’activitats orientades a la realització d’un producte final. Partint sempre d’allò més proper a la realitat dels alumnes, per arribar a allò més abstracte. El desenvolupament inclou dinàmiques d’intercanvi diverses: entre alumnes, professor i alumne i alumne amb ell mateix. Per poder promoure el raonament, el pensament crític i l’argumentació d’idees i valors; aquesta interacció és present en tota la seqüència. Les tasques alternen usos variats d’expressió: oral, visual, plàstica, escrita, digital. A més a més, durant el procés, es van fixant moments on l’alumna treballa amb els indicadors d’avaluació i els comenta amb altres alumnes i docent.

Atès que les activitats s’encaminen a la realització d’un producte final, les caixes d’aprenentatge promouen l’experimentació, el treball de camp o la simulació. El disseny de les activitats connecta l’alumne amb el seu entorn i cerca l’aplicació i el sentit d’aquest producte.

 

 

El principal repte de la pràctica educativa que plantegem és el de segui avançant cap a la globalització dels aprenentatges, tot mantenint els continguts clau que són imprescindibles per a la vida.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Us fem la següent proposta de reflexió sobre la pràctica que us hem presentat:

TALLER DE CAIXES 2030

Globalitza els continguts de l’Agenda 2030 i fes que la teva caixa d’aprenentatge sigui una oportunitat per al canvi!
Com bé saps, aprenem significativament si allò que volem aprendre ens sorprèn, inquieta o emociona d’alguna manera. Així mateix, aprenem quan contextualitzem, és a dir, quan fem útils i posem en pràctica els continguts. Això és possible perquè aprenem quan connectem, com més parts dels cervell millor.

A dins la caixa, hi poso… EL FI DE LA POBRESA
Per què pot resultar emocionant aquesta investigació? Com activarem la motivació o inquietud?
A partir de quina pràctica o acció mobilitzarem els continguts?
Quins àmbits es connecten quan pensem amb aquest ODS?

A dins la caixa, hi poso… SALUT I BENESTAR
Per què pot resultar emocionant aquesta investigació? Com activarem la motivació o inquietud?
A partir de quina pràctica o acció mobilitzarem els continguts?
Quins àmbits es connecten quan pensem amb aquest ODS?

A dins la caixa, hi poso… LA IGUALTAT DE GÈNERE
Per què pot resultar emocionant aquesta investigació? Com activarem la motivació o inquietud?
A partir de quina pràctica o acció mobilitzarem els continguts?
Quins àmbits es connecten quan pensem amb aquest ODS?

A dins la caixa, hi poso… ENERGIA ASSEQUIBLE I NO CONTAMINABLE
Per què pot resultar emocionant aquesta investigació? Com activarem la motivació o inquietud?
A partir de quina pràctica o acció mobilitzarem els continguts?
Quins àmbits es connecten quan pensem amb aquest ODS?

Un cop fetes les reflexions, estarem a punt per dissenyar les caixes 2030, us esperem!

 

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
1 juny 2022 9:00 – 16:00 20

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Institut Escola El Temple ha estat visitat presencialment pels següents centres educatius:

  • Escola Montsagre (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 3 docents
  • Institut Escola 3 d’Abril (Terres de l’Ebre), i hi han assistit 5 docents