Llar d’infants Can Serra (Cardedeu) – L’Art de la vivència els primers anys de vida

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Escola Bressol Can Serra – 08068161 Cardedeu Maresme – Vallès Oriental
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic 0 – 3 anys No en tenim
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
101 13 http://www.xtec.cat/ebcanserra/

 

L’escola bressol és un espai educatiu que acull i acompanya infants de 0 a 3 anys i els ofereix un conjunt d’experiències i vivències educatives que afavoreixen el seu desenvolupament i aprenentatge. Aquestes experiències no suplanten la funció educadora de la família, fonamental en aquestes edats, sinó que comparteixen la responsabilitat d’assolir el desenvolupament equilibrat i global dels infants.

Cardedeu és una localitat de la comarca del Vallès Oriental (Barcelona). El context socioeconòmic i cultural era fa un temps mig-alt, el que feia que l’escola bressol tingués un cost elevat i, actualment, ens trobem que aquest context és més variable, i des de fa 3 anys es compta amb la tarifació social (el cost de l’escola bressol varia en funció dels ingressos familiars). Moltes famílies joves opten per viure al poble i necessiten d’una xarxa social-educativa per a integrar-se. La nostra escola coneix aquesta realitat i intenta contribuir al teixit social d’aquestes famílies oferint tant els serveis d’escola bressol com d’atenció a pares i mares.

La nostra escola bressol treballa en xarxa amb diverses entitat:

  • Membre del Grup Impulsor del Pla Educatiu d’Entorn de Cardedeu.
  • Col·laboració amb el Grup de Recerca d’Educació Psicomotriu de la UAB on treballem per millorar la pràctica psicomotriu de l’etapa 0 – 8 anys a les escoles i publiquem articles per donar a conèixer noves experiències, nous materials i recerca científica.
  • Col·laboració amb el Grup d’Infantil 0 – 6 anys de l’ICE de la UAB on reflexionem sobre diferents metodologies d’aquesta etapa evolutiva.
  • Col·laboració amb el Grup de Recerca sobre Infància, Família i Educació de la UAB on desenvolupem el Projecte Interstice (Erasmus+) per tal d’introduir les arts en el mon educatiu.

Les escoles bressol no podem optar a programes d’Innovació Educativa del Departament d’Educació, però vam guanyar el Premi al Projecte de Millora i Transformació Educativa atorgat per l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona amb el Projecte “VIVIM EL CONTE”, i actualment estem desenvolupant el Projecte Interstice (relacions entre infants, mestres i artistes) on formem a Mestres d’Educació Infantil en els processos creatius i tenim un context d’expressió mitjançant el fang per a infants de 2 a 3 anys amb una ceramista resident.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

La base del nostre projecte educatiu és l’educació psicomotriu (Aucouturier, 2004) perquè aquesta etapa (0 – 3 anys) està caracteritzada per la globalitat, donada la indissoluble vinculació entre el cos, l’emoció i l’activitat cognitiva. Això implica oferir una educació en moviment i que cada infant es pugui expressar lliurament. Creem diferents contextos o espais de joc per tal que els infants puguin desenvolupar la capacitat creadora (Stern, 2017) a partir de diferents llenguatges expressius.

 

Organització de centre

L’escola compta amb 13 docents, 8 són tutores d’aula, 4 són educadores de suport i 1 desenvolupa la coordinació pedagògica i direcció del centre. Les 4 educadores de suport s’especialitzen cadascuna en un context de joc i això permet oferir una proposta més professionalitzada i adaptada a les necessitats dels infants.

Ens obrim al conjunt de la comunitat educativa, i ´s per això que:

  • Fomentem la formació en centre per tal d’afavorir el projecte d’equip i el consens de mirades cap als infants.
  • Realitzem formacions a altres escoles bressol.
  • Col·laborem amb el projecte “mon laboral” per a alumnes de 4art d’ESO.
  • Organitzem “berenars pedagògics” per tal d’explicar a les famílies els projectes que desenvolupem.

Utilitzem la documentació i l’exposició interactiva com a eines d’avaluació i coneixements dels processos d’aprenentatge dels infants.

Tenim una estreta relació pedagògica amb l’altra escola bressol del municipi i compartim projectes amb l’Institut Pla Marcell.

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Acompanyament a l’aprenent Tots els membres de la comunitat educativa tenen l’oportunitat de manifestar les seves vivències i millorar el seu benestar al centre.

El centre garanteix un entorn educatiu protegit que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament personal, professional i social de tota la comunitat educativa.

El centre i els agents d’acompanyament externs treballen en equip per generar oportunitats d’èxit educatiu a tot l’alumnat d’acord amb les seves necessitats.

El centre reconeix i aprofita el paper de les famílies com a agents clau de l’acompanyament en l’aprenentatge.

La comunitat educativa comparteix el propòsit educatiu de centre, que orienta els objectius i estratègies per avançar en la millora de la qualitat educativa, i aprofita al màxim el decret d’autonomia de centre, per exercir el lideratge amb eficàcia i a tots els nivells.

La cultura del centre es fonamenta en un procés de reflexió compartida i sistemàtica que requereix d’un treball cooperatiu des de la fonamentació, l’evidència i la recerca educativa per a la millora constant, entenent el centre com una organització complexa que promou i generalitza la innovació de manera creativa, dins d’un context territorial, i com una necessitat del centre i dels docents, on tota la comunitat educativa és aprenent i on l’aprenentatge és social.

El centre fomenta la generació d’aliances amb entitats externes i crea vincles internacionals per ampliar visions, aprenentatges i expectatives de l’aprenent (alumnat i docents), per promoure i desenvolupar la interculturalitat, i per millorar la pràctica educativa i afavorir l’intercanvi d’experiències innovadores.

El centre esdevé una organització que aprèn, implementa la indagació i la recerca educativa i es compromet a la transferència d’evidències de les pràctiques educatives que tenen impacte en la millora del centre.

El centre millora les competències professionals i personals dels docents a través de la formació i la capacitació.

L’equip docent i el docent disposen de mecanismes, espais i temps per a l’avaluació de les seves competències i de la pràctica docent, i es regulen per ajustar-se a les necessitats de l’alumnat.

Paraules clau Enllaços
Aprenentatge significatiu, Joc, Llenguatges expressius, Respecte, Necessitats evolutives, Processos creatius Psicología Educativa (2018) 24(1) 38-41

 

L’escola crea diferents contextos d’aprenentatge a partir del joc, basats en la confiança i la seguretat, perquè els infants visquin diferents experiències a partir de diferents llenguatges expressius. L’escola compta amb espais d’expressió manipulativa, on l’infant pot experimentar, crear i imaginar a partir de diferents materials i realitzar diferents combinacions i relacions. L’espai d’expressió corporal permet relacionar-se a través del cos i sorgeixen diferents reptes i situacions per als infants: reptes motrius, el respecte cap al cos d’un mateix i de l’altre, la complicitat en el joc, el plaer d’organitzar-se, les retrobades, la complementació, el plaer d’organitzar-se per a desorganitzar-se, escenaris de joc simbòlic i representacions… En l’espai d’expressió a través del llenguatge afavorim l’escolta activa i els processos atencionals. És un espai on interrelacionem informacions de diferents sentits per tal que la vivència sigui més global i l’aprenentatge més significatiu.

Considerem que l’escola ha d’oferir diferents contextos de joc i afavorir els processos expressius i creatius dels infants.

 

 

Podeu accedir a continuació als següents continguts complementaris:

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Per preparar la visita presencial us proposem que analitzeu el potencial d’aprenentatge dels vostres espais educatius a partir del que heu vist a la visita i de la informació que teniu en relació a l’organització de l’espai, materials i temps.

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
24 maig 2022 17:30 – 19:30 20

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Escola Bressol Can Serra ha estat visitada presencialment pel següent centre educatiu:

  • Llar d’Infants Municipal El Carrilet (Lleida), amb 2 persones docents assistents