IE Barnola (Avinyó) – Gestió flexible del temps i dels espais

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
IE Barnola – 08076613 Avinyó Catalunya Central
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic Infantil, Primària i ESO Sense mesures o suports
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
230 21,5 (14 infantil i primària, i 8,5 ESO) https://agora.xtec.cat/iebarnola/

 

L’institut Escola Barnola és l’únic centre escolar d’Avinyó, i la majoria d’alumnes provenen del mateix poble, tot i que també n’hi ha d’Horta d’Avinyó, que és un agregat del municipi. A l’etapa de secundària també hi ha alumnes provinents de poblacions properes.

L’escola neix el 1974 gràcies a l’anomenat Pla d’Urgència dissenyat pel Ministeri d’Educació durant la dècada dels setanta. Al llarg dels anys, i a causa de diferents motius demogràfics, polítics i econòmics, l’escola ha anat passant per diferents situacions de dificultats i millores en la ràtio d’alumnes i mestres. Actualment, l’institut escola Barnola disposa d’una línia des de P3 fins a 3r ESO, amb una mitjana de 21 alumnes per aula.

La immigració del 16’21%, provinent, majoritàriament, de països àrabs. A nivell socioeconòmic i cultural podríem dir que és d’un nivell mitjà.

Des del 2016, en un moment de transformació educativa i d’ebullició en l’educació, la nostra escola no viu aliena a aquests canvis i, per això, la comunitat educativa de l’Institut Escola Barnola d’Avinyó s’ha replantejat el propòsit de l’educació, les pràctiques, l’organització i l’avaluació. El centre educatiu no és un sistema aïllat, sinó que forma part d’un poble que també educa. És per això que es vincula el centre al poble i el poble al centre, coordinant-nos amb diferents entitats, institucions i empreses.

Participem a les xarxes següents:

  • Xarxa de transformació educativa de la Catalunya Central
  • Xarxa d’IE de Catalunya i de la Catalunya Central
  • Centres educatius 360 (vinculació del centre amb l’entorn)

Del 2017 al 2019 el nostre centre va participar al Programa EN21 com a centre de la mostra (programa de transformació educativa), i des del 2019 és Centre referent del Laboratori de transformació.

D’altra part, participa com a centre referent en el projecte liderat per la UVIC- UCC “(re)situando la renovación pedagógica en España desde una perspectiva crítica.”

Al següent enllaç podeu trobar més informació dels diferents programes d’innovació en els quals s’ha participat o bé col·laborat: https://agora.xtec.cat/iebarnola/escola-nova-21/articles-i-reconeixements-2/

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

A l’Institut Escola Barnola formem persones capaces d’interaccionar amb l’entorn i dur a terme canvis per millorar la societat, educant en valors i oferint els recursos i l’acompanyament necessaris. Aquest és el nostre propòsit, i treballem per fer créixer persones que siguin capaces de desenvolupar totes les seves potencialitats tenint en compte els quatre pilars de l’educació establerts per la UNESCO (ser, fer, conèixer i conviure) i els 7 principis de l’aprenentatge.

 

Organització de centre

A l’escola treballem en 3 franges de treball diferenciades:

  • Treball per itineraris o àmbits (treball autònom i personalitzat)
  • Treball per projectes (Treball en equip i d’investigació)
  • Espais d’aprenentatge (infantil i primària) i tallers i el temps d’esbarjo (secundària)

Intentem potenciar la personalització de l’aprenentatge i l’acompanyament a l’estudiant a través de tutories individuals i grupals. Donem importància a les emocions i a la gestió del conflicte i la convivència, deixant espais on els infants i adolescents puguin expressar les seves emocions i siguin coneixedors i conscients del seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge.

Per tal de treballar i potenciar la convivència en el centre, treballem amb aules multigrau, amb agrupaments de dos anys i intentant trencar etapes. Així doncs, ens distribuïm en les comunitats següents, les quals també ens permeten equiparar i reduir algunes ràtios i treballar més en equip a nivell docent:

  • Minis (P3-P4)
  • Petits (P5-1r)
  • Mitjans (2n-3r)
  • Grans (4t-5è i 6è)
  • ESO (1r ESO i 2n-3r ESO)

A l’escola entenem l’avaluació com a part integral de l’aprenentatge i, per tant, fem una avaluació formadora i formativa. Intentem fer partícips als alumnes d’aquesta avaluació i del seu procés d’aprenentatge, sobretot a l’apartat d’itineraris i àmbits.

A Secundària és l’alumne mateix qui, amb la guia del docent, s’avalua a partir de rúbriques i evidències d’aprenentatge.

A infantil i primària els fem conscients del seu procés, per tal que siguin coneixedors de les seves fortaleses i debilitats.

 

 

Aprenem dins i fora de l’escola, a totes hores. Per això tenim en compte, fent partícip en qualsevol procés d’aprenentatge, l’entorn que ens envolta (el poble, les entitats, la gent, els serveis, l’Ajuntament i, sobretot, les famílies). El coneixement de l’entorn social i natural es treballa no només a l’aula i als espais exteriors de l’escola, sinó que calen visites guiades a fi d’estudiar sobre el terreny allò que constitueix el més remarcable del relleu, les comunicacions, la natura, els monuments, les institucions, els serveis, etc. Per això participem activament amb diferents entitats i organitzacions del poble. Entre d’altres, a nivell artístic, ens vinculem a l’alberg de cultura Cal Gras, amb qui fem projectes artístics juntament amb artistes d’arreu del món.

Aquí teniu l’enllaç a un article publicat a la revista Aula d’innovació educativa, de l’editorial Graó, amb més informació sobre la vinculació del centre amb l’entorn:

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida La flexibilitat organitzativa del centre implica a tota la comunitat educativa i assegura l’eficiència en la distribució dels recursos disponibles (humans, materials, d’espai i temps) per a la reflexió pedagògica i la pràctica educativa.

El centre implementa els mecanismes necessaris per garantir la integració dels diferents membres de la comunitat educativa independentment del context i de la complexitat del centre per proporcionar-los oportunitats d’èxit educatiu, personal i professional.

L’alumnat aprèn cooperativament a partir de reptes i de situacions reals complexes de dins o de fora del centre, de la societat o de l’entorn, amb col·laboració de socis externs i en projectes basats en l’aprenentatge – servei.

El centre treballa de manera globalitzada perquè l’alumnat mobilitzi les diferents competències per a la vida fent ús dels continguts com una eina per resoldre i comprendre el món i també com a objecte d’estudi.

El centre estableix un clima emocional que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament de l’autoestima des de l’equitat.

Paraules clau Enllaços
Organització, Aules multigrau, Gestió del temps, Metodologies globalitzades Projecte educatiu

 

A l’escola treballem en 3 franges de treball diferenciades:

  • Treball per itineraris o àmbits (treball autònom i personalitzat) l’objectiu dels quals són:
    • Aconseguir que els alumnes siguin més autònoms i siguin conscients del seu procés d’aprenentatge.
    • Tenir en compte i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.
    • Incentivar la lectorescriptura i el raonament matemàtic a partir de propostes motivadores i manipulatives, tenint cura del material que s’escull i les competències bàsiques a assolir.
  • Treball per projectes (Treball en equip i d’investigació):
    • Els projectes són l’eix vertebrador dels aprenentatges curriculars del centre i parteixen de la vinculació amb la realitat i amb les problemàtiques actuals, locals i globals, així com també amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (Agenda 2030, aprovada per l’ONU).
    • S’incideix en el procés més que en el resultat, i es valora la construcció del coneixement que no podem trobar fàcilment en un llibre o ordinador. L’adult haurà de vetllar pel seu guiatge, oferint, acompanyant i connectant. Compartir-ho amb mestres i alumnes, enriquirà el projecte quantitativament i qualitativament.
    • Els projectes sorgeixen dels interessos dels infants, o bé es presenten d’una forma prou engrescadora per tal que els hi generi preguntes per anar aprenent. El mestre ha de tenir molt clar quins són els seus objectius d’aprenentatge en cada projecte, tot i que algun pugui variar en el transcurs del mateix. Dediquem estones de cicle i intercicle per compartir els projectes que estem fent, d’aquesta manera, som coneixedors dels projectes d’altres cursos i, alhora, podem ajudar a enriquir-los. A més, compartim amb la comunitat educativa els aprenentatges assolits en alguns dels projectes realitzats durant el curs. També els anem documentant i penjant a la web del centre.
  • Espais d’aprenentatge (infantil i primària) i tallers (secundària):
    • Són espais pensats per donar resposta a continguts curriculars més d’expressió oral (comunicació), experimentació, autonomia i habilitats creatives, a través de propostes obertes on hagin d’interrelacionar-se amb companys d’altres cursos i aules.
      • Per tal de treballar i potenciar la convivència en el centre, treballem amb aules multigrau, amb agrupaments de dos anys i intentant trencar etapes. Així doncs ens distribuïm en les comunitats següents, les quals també ens permeten equiparar i reduir algunes ràtios i treballar més en equip a nivell docent:
        • Minis: P3-P4
        • Petits; P5-1r
        • Mitjans: 2n-3r
        • Grans: 4t-5è i 6è
        • ESO: 1r ESO i 2n-3r ESO

 

 

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Us proposem que reflexioneu sobre les següents qüestions:

  • Com creieu que aquesta organització dóna resposta als ODS o facilita la integració d’aquest? Per què
  • Quins punts forts i quins punts febles creieu que aquesta metodologia de treball ens aporta com a centre i què us podria aportar al vostre?
  • Què us agradaria observar per entendre-ho millor a la visita presencial?
  • Quina informació us falta per acabar d’entendre-ho?
  • Hi ha alguna altra pràctica que us agradaria conèixer del nostre centre a la visita presencial?

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
24 maig 2022 9:00 – 12:30 20

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Institut Escola Barnola ha estat visitat pels següents centres educatius:

  • Escola Andersen (Catalunya Central), i hi han assistit 2 docents
  • Escola de la Valldan (Catalunya Central), i hi han assistit 2 docents
  • Escola Montbui (Maresme – Vallès Oriental), amb 2 docents assistents
  • Escola Santa Pau (Maresme – Vallès Oriental), amb 2 docents assistents