Institut Jaume Cabré (Terrassa) – Fem papallona! La retroacció com a element d’aprenentatge

 

 

Presentem el centre i el seu context

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Institut Jaume Cabré – 08076108 Terrassa Vallès Occidental
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic ESO Vetlladora, TIS
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
222 28,5 https://sites.google.com/xtec.cat/insjc/inici

 

El nostre institut va néixer el curs 2018 – 2019 amb 1r d’ESO. Aquests quatre cursos hem anat bastint un projecte educatiu transformador, innovador, flexible i inclusiu perquè el nostre alumnat aconsegueixi tenir les mateixes oportunitats que la resta de joves en situacions socials més favorables. El curs vinent seguim creixent, amb la nova modalitat del batxillerat general.

L’entorn en què se situa el nostre centre, Sant Pere Nord, acull famílies i joves amb dificultats socials, culturals i econòmiques. El curs passat el Departament ens va afegir a la llista de centres de molt alta complexitat per certificar una situació que es donava des del primer curs.

El projecte educatiu del Jaume Cabré necessita donar resposta a situacions socials febles, i ofereix propostes pedagògiques més enllà dels espais i temps lectius: anglès en grups reduïts, música Rock (projecte Rock’in), sortides i activitats amb agents externs, coneixement i participació a l’entorn… a banda dels projectes d’aula, que responen als interessos de l’alumnat, són actius i promouen l’esperit crític. Volem que el nostre alumnat accedeixi allà on es proposi i tingui èxit a la vida.

Participem a xarxes locals, com el Pla Educatiu d’Entorn i la Taula Tècnica Jove o el Lab(Tred), impulsat pel Moviment de Mestres; a xarxes comarcals, com la XIES o diversos grups de l’ICE de la UAB, i, per últim, a xarxes a nivell de país, com el Laboratori de Transformació Educativa o les comunitats d’aprenentatge del programa del MUFPS. També formem part del grups Futurs de l’Educació, promogut per Rosa Sensat i Catesco. Els objectius que tenim són la millora contínua del projecte educatiu, la formació permanent del professorat i l’intercanvi de bones pràctiques, la xarxa com a espai per aprendre i compartir.

D’altra part, participem en tres programes d’innovació pedagògica:

  • Laboratori de Transformació Educativa, en què som centre referent i facilitador de dos instituts de la nostra zona.
  • MUFPS, en què també formem part dels centres que van accedir al programa en la primera edició. Pensem que aquest programa és enriquidor tant per a l’estudiant en pràctiques com per als docents del centre, atès que l’aprenentatge sempre és mutu.
  • Aliances MAGNET, en què acabem d’entrar aquest 2022. Farem partenariat amb l’Escola Superior de Cinema i Audivisuals de Catalunya (ESCAC) i tot just estem començant la feina.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

 

MISSIÓ

  • Formar persones responsables, crítiques i reflexives amb valors democràtics.
  • Acompanyar l’alumnat per formar persones competents, autònomes, solidàries i compromeses amb la societat.
  • Enfortir les TIC, les llengües estrangeres i el compromís envers les desigualtats.

VISIÓ

  • Volem consolidar un centre de qualitat i innovador, que pugui arribar a ser referent educatiu a Terrassa, per a l’alumnat i les famílies.
  • Volem generar altes expectatives a l’alumnat i les famílies i generar fonaments per a l’èxit personal posterior.
  • Proposem un aprenentatge personalitzat, que potenciï les fortaleses de cada alumne, corregint mancances i potenciant talents, que proporcioni oportunitats a tot l’alumnat.

VALORS

  • Tenim un compromís de millora contínua per aconseguir uns bons resultats acadèmics.
  • Basem les relacions humanes de la comunitat educativa en el respecte i la confiança, amb la voluntat de construir el centre com a espai de benestar mutu i creixement personal.
  • Impulsem un projecte de cohesió social que potenciï el sentiment de pertinença al centre i a l’entorn, facilitant les relacions amb l’entorn i els recursos que ofereix el barri i la ciutat.”

 

Organització de centre

El nostre projecte educatiu consisteix en una redefinició horària, curricular, metodològica i global de la tasca de l’alumnat i el professorat, i de la funcionalitat de les instal·lacions i l’estructura organitzativa, per tal d’assolir un nou model d’educació. Així, organitzarem el desplegament del currículum treballant per projectes, amb unes franges horàries específiques i a partir d’unes propostes pedagògiques competencials, reguladores i que pretenen que l’alumnat esdevingui ciutadà responsable i compromès. La coordinació necessària entre el professorat esdevé clau i es crea la necessitat de treballar en equip, fet que es transmet a l’alumnat.

  • Posar les estructures al servei de la tasca, cercant formes d’organització que en lloc de limitar es col·loquin al servei de l’aprenentatge i de l’alumnat.
  • Establir noves estructures horàries i curriculars i d’agrupament flexibles que permetin el treball per projectes competencials i multimodals, el treball transversal i multidisciplinar, així com la personalització de l’aprenentatge de l’alumne/a.
  • Establir nous mecanismes de programació i d’avaluació de qualitat, que permetin un seguiment acurat i personalitzat de l’alumnat.
  • Establir noves pràctiques de gestió d’aula i de treball del professorat, en sintonia amb el treball cooperatiu i multidisciplinar.
  • Establir l’autoregulació i l’autoavaluació com a punt central al centre, tant pel que fa a l’alumnat i el seu aprenentatge com el que fa al professorat i la seva tasca.

Som un centre petit i familiar; tenim diferents espais de participació a nivells diversos:

  • Pel que fa al professorat, tenim grups de treball, formacions internes, espais de reflexió i debat pedagògic, que hem anat buscant en l’horari de matí o, quan no ha pogut ser, en una tarda, per compensar les hores perdudes de permanència al centre.
  • Pel que fa a l’alumnat, tenen representació com a sector amb els delegats i delegades. Les reunions amb l’equip directiu són periòdiques i sempre escoltem les propostes que ens fan. A banda d’això, en els projectes d’aula els demanem que proposin actuacions per a la millora del centre i de l’entorn. Aquestes propostes sempre es fan arribar a qui pertoca (Ajuntament, Departament, direcció del centre…)
  • Per últim, quant a les famílies, tenim una AFA constituïda des del primer any, amb poca participació però de qualitat, amb qui mantenim reunions periòdiques i que tiren endavant propostes pròpies, com la jornada de bricolatge, festes en espais del barri, etc.

L’avaluació al nostre institut és entesa com a procés d’aprenentatge. L’alumnat coneix a primer d’ESO el vídeo de La papallona d’Austin i l’assimila com a propi. Així, totes les activitats que proposem tenen retorn per part del professorat i dels companys i companyes; aquesta manera d’avaluar promou l’èxit i la implicació en en procés d’aprenentatge i millora els resultats. Alhora afavoreix el treball en equip, el debat i el consens entre grups d’alumnes, que els aporta competències personals i socials indispensables a l’actualitat.

Els docents organitzem els projectes d’aula centrant-nos en les competències d’àmbit en què incidirem, les repetim amb diversos continguts i contextos i els demanem que les apliquin en diferents propostes. Facilitem que l’alumnat presenti productes finals diversos, com presentacions, pòsters, recomanacions, conferències, representacions musicals o teatrals, vídeos, etc. que permeten visibilitzar les fortaleses i reforçar aspectes més febles. Per últim, sempre demanem valoració a l’alumnat de les propostes que fem l’equip docent, tant pel que fa a projectes com a sortides, tallers, xerrades, etc.

El nostre entorn proper compta amb diversos equipaments públics, amb els que treballem de manera coordinada: fem activitat física al camp del Club de Futbol Sant Pere Nord; la Biblioteca del Districte 6 ens cedeix espai per fer exposicions; amb el casal d’avis fem activitats intergeneracionals… Tenim coordinació també amb l’Associació de Veïns del barri, amb qui promovem activitats culturals, concerts, fires de productes, etc. També col·laborem amb diverses àrees de l’Ajuntament: joventut, cultura, educació, serveis socials, universitats, medi ambient… amb qui fem tallers, xerrades, sortides i activitats d’aula que incorporem als projectes. També ens coordinem amb aquestes àrees per fer seguiments de situacions concretes de joves, per a les beques talent, per a l’orientació futura…

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

Dimensió Descriptor
Cultura avaluativa com a motor d’aprenentatge i de transformació educativa L’alumnat incorpora l’avaluació com a part del seu procés d’aprenentatge per conèixer-se, regular-se i marcar-se objectius per assolir l’èxit educatiu.
Paraules clau Enllaços
Papallona d’Austin, Regulació, Avaluació formadora, Autonomia, Responsabilitat Connectem!

 

A 1r d’ESO, el primer projecte d’aula es diu Connectem!

Es tracta de provocar una connexió a diversos nivells:

  • la transició entre primària i secundària,
  • l’aprenentatge a través d’equips i eines informàtiques,
  • la pertinença al centre…
  • I la cultura de la retroacció com a element d’avaluació del procés d’aprenentatge.

El projecte el podeu trobar a la web de l’institut:

 

 

Veieu que la site conté objectius i activitats diverses, però ens centrarem en l’experiència sobre la retroacció, que podeu trobar a la pàgina següent: https://sites.google.com/a/insjc.cat/connectem-2020-2021/1r-assaig

A principi de curs, doncs, l’alumnat entén que “fent i desfent aprèn l’aprenent” i integra la cultura de la millora contínua de tasques, presentacions, textos, vídeos… a partir dels comentaris que fem docents i companys durant el temps que dura el projecte.

Totes les propostes didàctiques tenen una durada de quatre setmanes. Les tres primeres les dediquem a activar coneixements previs, a relacionar aprenentatges nous amb interessos i aptituds, a fer tasques intermèdies que ens duran cap al producte final… I la quarta setmana l’anomenem “lenta”. Això vol dir que aquests dies es farà la primera versió del producte final, farem papallona, millorarem i presentarem la versió definitiva, que és la que obtindrà qualificació.

L’equip docent comparteix diverses eines amb l’alumnat, on es recullen la planificació de les activitats, el seguiment i els comentaris que es van incorporant a les tasques durant el projecte.

Aquí podeu consultar la planificació del Connectem:

 

 

Els seguiments es fan a través de comentaris de Google als mateixos documents que genera l’alumnat o bé oralment, a classe, de manera individual, en petit grup o en gran grup.

Per últim, en els projectes d’aula demanem a l’alumnat una reflexió sobre l’aprenentatge. En diem “La reflexió de la mà” i els ha de servir per iniciar el seu portafolis, que aniran penjant a la Site que van construint amb tot allò que han après, les reflexions fetes, aportacions personals, etc. i que abasta des de 1r fins a 4t d’ESO.

Aquí podeu consultar les explicacions sobre què és i com s’ha de fer la reflexió de la mà: https://sites.google.com/a/insjc.cat/connectem-2020-2021/carpeta-d-aprenentatge

Per poder aplicar tots els aprenentatges fets durant el primer mes de l’institut, demanem a l’alumnat que organitzi la reunió de famílies d’inici de curs. Amb aquesta proposta, podem recollir l’assoliment dels diversos reptes que havíem llançat a l’alumnat, l’assumpció de responsabilitat individual i de grup i la implicació en el procés d’aprenentatge de cada noi i noia. D’altra banda, el fet que sigui l’alumnat qui presenta el centre a les famílies provoca l’assistència massiva de pares, mares, avis, àvies… a aquesta primera reunió, que per a nosaltres és cabdal, ja que significa entendre com funciona l’institut, com farem el seguiment tutorial, etc.

 

 

 

El repte de futur és recollir evidències a final d’etapa sobre si aquesta proposta d’avaluació compartida millora els resultats educatius de l’alumnat. Després de moltes revisions del projecte i de la proposta d’avaluació, pensem que hem arribat a un punt en què el més difícil és transmetre la idea i el procediment al professorat nou, amb poca experiència en aquest sentit.

 

Reflexionem sobre la pràctica

De cara a la visita presencial, però també com a proposta de reflexió a partir del que us hem explicat, us convidem a que ens centrem en l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible ODS 4, Educació de qualitat:

  • Penseu que la reflexió sobre l’aprenentatge és important?
  • Creieu que la Papallona d’Austin i el model d’avaluació que representa es pot tirar endavant en un context d’escola catalana, amb 30 alumnes per aula i amb molta diversitat?
  • La proposta que us hem presentat reflecteix un esperit de millora dels aprenentatges? Els dóna un plus de qualitat?
  • Seria una proposta transferible fàcilment a qualsevol centre?
  • La proposta que us hem presentat (millora contínua dels aprenentatges) dóna oportunitats d’èxit a tot l’alumnat? És també, doncs, una mesura inclusiva?
  • Trobeu que preparar activitats de diversa tipologia, que impliquen destreses diferents, promou una educació de qualitat?
  • Us sembla que és transferència de l’aprenentatge que l’alumnat hagi de muntar i fer la reunió de famílies? Quins handicaps hi podeu trobar?

 

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

 

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
19 maig 2022 10:00 – 12:00 15
2 juny 2022 10:00 – 12:00 15

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Institut Jaume Cabré ha estat visitada presencialment al llarg de dos dies pels següents centres educatius:

  • Escola Sadako (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi ha assistit 1 docent
  • Institut Apel·les Mestres (Barcelona Comarques), i hi han assistit 3 docents
  • Institut Can Mas (Vallès Occidental), assistint-hi 3 docents
  • Institut Joan Oró (Lleida), i hi ha assistit un docent
  • Institut Josep Puig i Cadafalch (Maresme – Vallès Oriental), i hi han assistit 2 docents
  • Institut Lluís Vives (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi han assistit 2 docents