Institut Pau Claris (Barcelona) – Fem que les coses passin!

 

 

 

 

Presentem el centre i el seu context

 

Nom del centre – Codi Població Serveis Territorials
Institut Pau Claris – 08052608 Barcelona Consorci d’Educació de Barcelona
Titularitat Etapes educatives Mesures i suports addicionals o intensius (aules d’acollida, SIEI, etc.)
Centre públic ESO, Batxillerat Aula d’acollida, Suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI)
Nombre d’alumnes Dotació docent Web
299 32,5 http://iespauclaris.cat/

 

L’institut és un centre de secundària públic de 2 línies d’ESO (excepte en 1r d’ESO que aquest curs singularment compta amb 3 línies amb ràtio a 30 alumnes) i 1 de Batxillerat. Està ubicat en un edifici construït a principis del S.XX dins mateix recinte que l’Escola Pere Vila i una biblioteca compartida pels dos centres. Està situat al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera-Gòtic (Ciutat Vella) amb 4 escoles adscrites i l’Escola Pere Vila com a escola referent. Llinda amb els barris de Sant Martí i l’Eixample amb una escola adscrita per cada un d’ells.

Fins el curs 2020-21 el centre ha estat classificat com a centre de màxima complexitat derivat del seu històric amb la tipologia de l’alumnat. Actualment el centre està classificat com centre estàndard. Malgrat tot, derivat dels efectes de la pandèmia i la crisi econòmica dels 2 últims anys, la complexitat del centre ha tornat a créixer, la quantitat de NESE assignats al centre derivats de la complexitat de la zona ens ha tornat a situar com centre amb una complexitat elevada i estem a l’espera d’un nou estudi per concretar la tipologia del centre.

En general, l’alumnat procedeix de famílies que presenten un nivell socioeconòmic i nivell d’estudis heterogenis. L’alumnat presenta força necessitats i, si comptem el nombre d’alumnes identificats amb alguna necessitat educativa, estem al voltant del 50% i, si comptem alumnat amb dictamen, estem una mica per sobre del 30%. Aquestes xifres indiquen l’elevat nombre d’alumnat amb necessitats específiques.

Participem a les Xarxes pel Canvi amb la intenció de continuar promovent una comunitat professional d’aprenentatge entre iguals amb l’entorn i crear espais de reflexió i debat per continuar impulsant estratègies de millora educativa. També participem a la Xarxa 0-18 de Ciutat Vella per vincular-nos amb la comunitat educativa de la zona, establir projectes educatius comuns i treballar per impulsar la millora educativa del nostre alumnat donant resposta a les famílies de la zona.

Formem part del Laboratori de Transformació Educativa com centre referent, hem estat centre mostra d’Escola Nova 21 i portem des de 2009 treballant en diversos programes d’innovació educativa. Aquest impuls per la innovació educativa és sistèmic i, per tant, per tota la comunitat educativa.

Participem al programa STEAMcat durant el període 2018-2021, i continuem impulsant les STEAM a l’ESO i la recerca al Batxillerat amb un treball continuat amb la Fundació per a la Pau de la UB. D’altra part, participem al grup de treball del CEB per desenvolupar el Batxillerat competencial des del curs 2018-19 i impulsem aquest model al nostre batxillerat. Gràcies a això tenim desenvolupades propostes que s’adeqüen a la nova proposta curricular del Batxillerat LOMLOE.

 

Coneixem el funcionament general del centre

 

Propòsit de centre

 

El centre pretén ser, d’acord amb la LEC (Art. 93), un bon referent de qualitat educativa i d’assoliment dels objectius d’excel·lència i d’equitat. Com a escola pública catalana que som, el nostre caràcter propi i el nostre compromís inclou:

  • La definició com a centre inclusiu, laic i respectuós amb la pluralitat.
  • La voluntat que la nostra funció educativa es desenvolupi a partir dels principis de qualitat pedagògica, de direcció responsable, de dedicació i professionalitat docents, d’avaluació, de retiment de comptes, d’implicació de les famílies, de preservació de l’equitat, de cerca de l’excel·lència i de respecte a les idees i les creences de l’alumnat i de llurs pares i mares o tutors.
  • El compromís d’establir els vincles de relació necessaris amb l’alumnat i les seves famílies per assolir una educació integral per al nostre alumnat.
  • La implicació activa del centre en l’entorn social i el compromís de cooperació i d’integració plena en la prestació del Servei d’Educació de Catalunya.

 

Organització de centre

 

Aprenentatge actiu

Les metodologies actives inclouen situacions en què els alumnes pensen sobre el que aprenen (aprendre a aprendre). Oferir-los oportunitats per interpretar i utilitzar en diferents contextos el que aprenen els facilita integrar amb més profunditat els aprenentatges i transferir-los en altres situacions.

Treball cooperatiu

Les competències i habilitats per treballar cooperativament són un objectiu d’aprenentatge en si mateix, els treballem no solament perquè els alumnes i les alumnes aprenguin més i millor els continguts curriculars, sinó també perquè aprenguin a treballar de manera col·laborativa: aprendre a treballar en equip requereix aprendre a ser un equip.

Acompanyament personalitzat

Tots els docents del centre som tutors personals d’un nombre reduït d’alumnes, d’aquesta manera podem acompanyar l’alumnat en la reflexió sobre el seu procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica de manera individual i personalitzada, mitjançant el pla personal. El pla personal és una eina de millora, seguiment i avaluació del procés d’aprenentatge de l’alumnat, mitjançant la reflexió, l’autoconeixement i el compromís de l’aprenent en el seu propi procés educatiu i en el seu creixement personal.

Com a principals estratègies de participació de la comunitat educativa,

  • Hem creat les comissions d’alumnes i professors que vehiculen la participació de l’alumnat mitjançant encàrrecs i propostes de l’alumnat.
  • Els encàrrecs de centre fomenten la participació i la corresponsabilitat de l’alumnat en la gestió de l’institut. Són encàrrecs funcionals que contribueixen al bon funcionament del centre.
  • Des de les comissions i els reptes finals l’alumne participa de l’organització i la gestió del Pau Claris, amb aprenentatges autèntics i motivadors.
  • La gestió de les biblioteques, la comunicació externa a les xarxes, l’hort, les auditories ambientals, el disseny de la cartelleria, les campanyes de sostenibilitat o la mediació en són alguns exemples.
  • Hem creat grups de participació, mitjançant la creació del grup de representants de l’alumnat que s’encarrega de recollir la veu de l’alumne i vehicular-la en els òrgans de gestió del centre per tal de donar-li resposta.
  • Altres estratègies de participació se’n deriven de diverses actuacions realitzades amb l’AFA per tal de fomentar la representació de tota la comunitat educativa en el centre.

El nostre centre ha desenvolupat l’ordre d’avaluació competencial des del moment que es va publicar. De fet, ja veníem d’una cultura avaluativa competencial que gràcies a l’ordre vam poder refermar i impulsar.
Tots els processos d’avaluació estan alineats amb l’aprenentatge de l’alumne, promovent l’avaluació reguladora. Avaluem totes les activitats educatives de l’alumnat per evidenciar les competències que es volen treballar d’acord amb el nostre model de distribució de competències a adquirir durant l’ESO. Aquest model l’anomenem Mapa d’aprenentatge, i ens permet programar totes les activitats educatives per tal d’evidenciar la competències de l’alumnat.

Avaluar comporta sempre una reflexió, de que fan els alumnes, d’analitzar reflexivament amb ells les seves necessitats, dificultats i promovent un aprenentatge autèntic i amb sentit, trobant estratègies per superar-les. Amb una revisió continua per prendre decisions entorn a propostes educatives que personalitzin l’aprenentatge per tal que sigui significatiu, funcionals i transferibles.

L’aliança amb entitats i organitzacions de l’entorn és una estratègia clau per donar resposta comunitària al repte d’educar els nostres joves, els adults del futur. El Projecte Educatiu del Pau Claris s’articula en una xarxa de relacions amb altres entitats sota una mirada global i integral del procés d’aprenentatge personal de l’alumnat. El treball en xarxa possibilita a l’alumne el coneixement de l’entorn immediat i del món, participar-hi i incidir-hi. La participació a l’aula, al centre i a l’entorn potencia l’exercici de la ciutadania global i l’aprenentatge autèntic dels alumnes.

Mitjançant les propostes globalitzades, els projectes d’aula, els tòpics, les comissions, el projecte musical, el programa MUS-E, el servei comunitari, els programes de ciència ciutadana i les propostes de recerca per a la ciutadania global, les aliances amb diferents agents del territori possibiliten el desenvolupament de la ciutadania crítica, la participació social i la consciència d’un mateix i de la pròpia vida.

 

 

 

Aprenem de les pràctiques del centre

 

Dimensió Descriptor
Metodologies d’aprenentatge per a la vida El centre treballa de manera globalitzada perquè l’alumnat mobilitzi les diferents competències per a la vida fent ús dels continguts com una eina per resoldre i comprendre el món i també com a objecte d’estudi.
Paraules clau Enllaços
Cooperatiu, Codocència, Globalització, Competencial, Reflexiu, Coeducatiu Mapa d’aprenentatges

 

Podem caracteritzar la nostra pràctica educativa de centre de la manera següent:

  • Metodologia productiva que parteix de contextos d’aprenentatge autèntics:
    • Globalitzat: la realitat no la percebem per parts, sinó de manera global.
    • Observació i anàlisi de la realitat amb tota la seva complexitat.
  • interdisciplinarietat:
    • Aprenentatge actiu / significatiu basat en establir relacions amb els coneixements previs de l’alumnat (continguts significatius) que serveixen de base per aprendre noves competències.
    • Cooperatiu: “Mètodes en què els alumnes treballen en petits grups per ajudar-se a aprendre els uns als altres” Robert Slavin (2018).
  • Avaluació de l’aprenentatge!
    • Avaluació reguladora
    • Recollir evidències de l’aprenentatge amb una eina compartida
    • Compartir les evidències en els equips docents
    • Tutors personals
  • Metodologies d’aprenentatge productives:
    • Treball globalitzat (UdG)
    • Treball per projectes
    • Treball per problemes (ABP)
    • Indagació
  • Codocència:
    • 3 o 4 professors treballant a l’aula amb un nivell educatiu (2 grups).
  • Tutors personals:
    • Tots els docents del centre som tutors personals d’un nombre reduït d’alumnes.
    • Acompanyar l’alumnat en la reflexió sobre el seu procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica de manera individual i personalitzada, mitjançant el pla personal.

 

 

Com a repte de futur treballem per a fer realitat una pràctica sistèmica amb una comunitat docent compromesa i formada, sobre tot estable, i que estigui alineada amb la nostra visió i el PEC. Consulteu el Mapa d’aprenentatges de l’Institut Pau Claris.

 

Reflexionem sobre la pràctica

 

Us proposem que reflexioneu sobre com podem adequar les pràctiques educatives presentades com a Marc pedagògic (pdf de dalt) a la metodologia ABP. Creieu que podeu implementar-ho com a producte mínim viable al vostre centre? Expliqueu-nos-ho. La vostra contribució ens serà molt útil.

Es convida als centres visitants a desenvolupar la proposta de reflexió abans de participar presencialment de la visita per poder-la compartir amb el centre amfitrió. De la mateixa manera, és interessant fer-los arribar preguntes amb l’objectiu d’aclarir dubtes i ampliar la informació.

Us demanem que tant el centre visitant com l’amfitrió difongueu a través de les pàgines webs de centre les reflexions sobre les pràctiques educatives i que documenteu gràficament la visita. L’ús de l’etiqueta #visitesLab a l’article del nodes permet fer la cerca de totes les publicacions realitzades a través de la SINAPSI.

 

Organitzem la visita presencial

 

Per poder realitzar la visita presencial és necessari procedir a la inscripció a través del següent formulari (un formulari per persona visitant). El formulari permet escollir el dia i l’hora i enviar el desenvolupament de proposta de reflexió:

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Dia Horari Nombre màxim de persones
27 maig 2022 12:00 – 15:00 12

(Inscripció obligatòria)

La confirmació d’inscripció es realitzarà per ordre d’inscripció tot prioritzant l’accés a representants del major nombre de centres visitants fins assolir el nombre màxim d’inscrits. El centre amfitrió enviarà un correu de confirmació als seleccionats i un correu d’avís a les persones que se situen a la llista d’espera. Es prega comunicar-se amb el centre amfitrió en cas de desistiment.

En la mesura del possible, el centre amfitrió organitzarà la visita d’acord amb l’objectiu d’aprofundir en la informació penjada a la pàgina, facilitant la interacció amb l’alumnat, centrant-se en la metodologia i en aspectes pedagògics concrets. També preveurà un espai de reflexió per tal d’intercanviar preguntes i respostes que enriqueixin tant als visitants com al mateix centre amfitrió.

 

Centres visitants

 

L’Institut Pau Claris ha estat visitada pels següents centres educatius:

  • Institut Joan Oró (Lleida), i hi han assistit dues persones docents
  • Institut Lluís Vives (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi han assistit 3 docents
  • Institut Josep Puig i Cadafalch (Maresme – Vallès Oriental), assistint-hi dues docents
  • Institut Anna Gironella de Mundet (Consorci d’Educació de Barcelona), i hi ha assistit un docent
  • Institut Can Mas (Vallès Occidental), i hi han assistit 2 docents
  • Institut Francesc Ribalta (Catalunya Central), participant-hi una docent